Levente, Irén

Hiányoznak a szponzori pénzek

2003.07.11. 00:00

Programkereső

Nincs túltermelés a kultúra szponzoraiból. A központi támogatás az esetek többségében túlsúlyban van. Aztán jó esetben innen-onnan még csöppen valami. Összeállításunkban arra keressük a választ, hogy milyen szponzori pénzekre számíthatnak a kultúra különböző ágazatai.

A július 25-én kezdődő Művészetek Völgye programsorozat szervezői "konzervatívak”, ezért közterületre nem hajlandók reklámtáblákat, molinókat elhelyezni. Ez sok szponzort elriaszt – mondja Márta István fesztiváligazgató. De sokan megértik, hogy a balatonfelvidéki falvakban rendezett fesztiválhoz nem illik az agresszív reklámozói megjelenési mód. Örülünk, ha a szponzor kreatív ötlettel jelentkezik – teszi hozzá Márta. Az idei fesztivál költségének 60 százalékát állami forrásból fedezik, a többit magáncégek, magánszemélyek állják. A fesztivál állandó partnerei közé tartozik a Citroën Hungária és a Borsodi Sörgyár. Mindkét cég maga jelentkezett évekkel ezelőtt, hogy segítene. A Citroën Hungária a pénzügyi támogatás mellett az idén öt autót bocsát a szervezők rendelkezésére, ezenkívül a taliándörögdi francia udvar helyszínének ők a házigazdái. Az utolsó pillanatban csatlakozott a szponzorok táborához az Erste Bank és egyebek mellett a Magyar Iparművészeti Egyetem növendékeinek taliándörögdi bemutatkozását támogatja. Az idén először szponzorálja a fesztivált a Cora és Zwack Unicum. A Művészetek Völgyét magánmecénások is segítik. Pálffy István újságíró az anyagi hozzájáruláson kívül gyermekmegőrzőt üzemeltet Kapolcson, homokvárat épít a nebulókkal. Tolvaly Ferenc üzletember pedig finanszírozza a Magyar Írószövetség és a Kortárs Kiadó által szervezett előadásokat, irodalmi esteket és a könyvárusítást.

Élet a Postabank után

A rendszerváltás elején szponzorálás szempontjából tán a Vígszínház érezhette magát a legjobb helyzetben. A Postabankkal 1992-ben ötéves szerződést kötött, évenként 40–40 millió forintra. A szerződés kizárólagos szponzorációról szólt. Ezt 97-ben újabb öt esztendőre meghosszabbították, de egy év múlva a nehéz helyzetbe került Postabank új vezetői a szerződést nem tartották magukra érvényesnek, megsemmisítették. Hosszú ideig nem akadt új szponzora a Vígnek. Két éve a Raiffeisen Bank a Postabankénál kisebb összeggel támogatja a színházat. Hogy mennyivel, az üzleti titok, csakúgy, mint az autókat forgalmazó DHL cég esetében. A Magyar Iparszövetség Oktatási Központ is támogatja a Víg átmenetileg nehéz helyzetbe került művészeit, és az Ajtay-, Ruttkai-, Várkonyi-díjakkal járó összeg értékének megőrzését is segíti.
Ahogy Lázár Egon, a Vígszínház gazdasági igazgatója mondja, minden támogatásnak örülnek, de jelenleg a Vígszínház 750 milliós össztámogatásához képest a szponzori pénz csekély összeg. Különben egymilliárd 200 millió forint a színház költségvetése, a különbözetet jegybevételből, a színházterem kiadásából, a műsorfüzetekből befolyt pénzből fedezik. Lázár Egon úgy látja, hogy ma Magyarországon egyetlen színház sem alapozhatja a gazdálkodását szponzorációra. Ha viszont egy-egy alkalommal szükség van pénzre, de nincs, akkor esetleg érdemes lehet szponzorokhoz fordulni. A Vígszínház két lerobbant mikrobusza helyett például úgy sikerült újakra szert tenni, hogy a DHL egyet ingyen adott, a másikat pedig gyári áron. De a DHL-en keresztül az Est taxi is kedvezményesen fuvarozta a vígszínháziakat, amiért parkolóhelyet biztosítottak a teátrum előtt és ahogy a többi szponzort, a taxivállalatot is feltüntették a jegyeken, szórólapokon, műsorfüzetekben.

Óvatosabb tervezés

A Matáv hosszú ideje a magyar zenei élet legjelentősebb támogatója, bár piaci helyzete a közelmúltban megváltozott, s ez társadalmi szerepvállalásában is érezteti hatását – mondta kérdésünkre Szabó Gyula márkastratégia igazgató-helyettes. Ez azt jelenti, hogy a korábbinál óvatosabban kell tervezniük: a zenére fordított támogatás összege ugyan alig csökken, de kevesebb eseményt szponzorálnak, inkább saját zenekarukra, illetve különleges csemegékre, világsztárok magyarországi koncertjeire összpontosítanak. A Matáv – a Távközlési Zenei Alapítványon keresztül – fenntartója a nevét viselő Matáv Szimfonikus Zenekarnak, amely Ligeti András zeneigazgató vezetésével itthon és külföldön is sikeresen működik: októberben például a világhírű argentin származású tenorista, José Cura társaságában adnak koncertet. Az elmúlt hónapokban a Matáv szponzorálta Ránki Dezső Mozart-sorozatát, Murray Perahia és a St. Martin-in-the-Fields Kamarazenekar budapesti fellépését, valamint azt a dzsesszgálát, amelyen egyszerre lépett színpadra a műfaj három világsztárja: Pat Metheny, John Patitucci és Jack deJohnette. A Művészetek Völgye fesztiválon a Matáv saját dzsessz-színpaddal képviselteti magát, és tovább folytatják az együttműködést a Ghymes együttessel is.
A könyvkiadásban a magánszponzoráció ritka, mint a fehér holló, viszont a legnagyobb irodalmi teljesítményt, az év legjobb könyvét magáncégek szponzorálják. A Magyar Irodalmi Díjat, mellyel mintegy hárommillió forint jár, Göncz Árpád és a cégek alapították, idén Rakovszky Zsuzsa kapta A kígyó árnyéka című regényéért.

Kötelező járulék

Harsányi László, a Nemzeti Kulturális Alapprogram (NKA) elnöke azt szeretné, ha a hazai kulturális élet nagy szponzorai a saját szemükkel győződnének meg arról, hogy az ő adóforintjaikat jó ügyekre, arra érdemes dolgokra fordítják. Az NKA-hoz befolyt pénz ugyan nem klasszikus értelemben vett önkéntes támogatás, hanem kötelező járulék, de ez a lényegen nem sokat változtat. Az adótitok miatt természetesen maguknak az adózóknak a személye nem ismerhető, de az tudható, hogy a kulturális járulék háromnegyede nem közvetlenül a kulturális területről származik. A legnagyobb befizetők a reklámpiac szereplői, őket követi a sajtó és a mobiltársaságok, majd a szerencsejáték-piac. Harsányi László az ezeken a területeken működő legnagyobb cégek képviselőit idén rendszeresen meginvitálja a tízéves NKA jubileumi rendezvényeire.