Jácint

Magyar zene a Promson

2003.09.04. 00:00

Programkereső

Bartók- és Ligeti-művek előadásával kirobbanó sikert arattak Sir Simon Rattle vezényletével a Berlini Filharmonikusok.

Finisébe és egyben tetőpontjára érkezett a világ legnagyobb zenei fesztiváljának számító Proms. A nyolcezer nézőt befogadó Royal Albert Hallban július végén kezdődött és szeptember közepén végződő, hetvenhárom koncertből álló sorozat utolsó koncertjein olyan felkapott együttesek lépnek fel, mint a Pittsburghi Szimfonikusok, a Bécsi Filharmonikusok, az Izraeli Filharmonikusok, a zürichi Tonhalle Zenekar.

Az idei évad vitathatatlanul legnagyobb izgalommal várt hangversenyét az „álom páros”, a Sir Simon Rattle igazgatása alatt a Promson első ízben fellépő Berlini Filharmonikusok adták. Míg a még júliusban óriási sikert aratott Budapesti Fesztiválzenekar szándékosan nem tűzött műsorára magyar zenét, a világ egyik legkitűnőbb hangzású zenekara, a berliniek első esti programja Bartók Béla Zene húros, ütőhangszerekre és cselesztára című művével kezdődött, Ligeti György Hegedűversenyével folytatódott és Sztravinszkij káprázatos Tavaszi áldozatával fejeződött be.

A Royal Albert Hall közönsége, különösen az előadóművészek kedvenceinek számító „prommerek”, a színpad előtti több száz állóhelyet elfoglaló fanatikusok, tombolva ünnepelték Sir Simont és zenekarát, de az első kritikák is rendkívül kedvezőek. A Financial Times szerint „ennél jobban aligha lehet eljátszani Bartók Zenéjét, a hátborzongatóan kromatikus kezdő fúga még pianissimo is kristálytisztán csengett, az „éji zene” tétel csodálatosan ütemes és kísérteties, a gyors tételek gyorsak és pattogóak voltak, az egész struktúrát hibátlan precizitással adták vissza”.

Ha akusztikusan nem is a legideálisabb szögből követhettem a koncertet, melyre a jegyek már májusban, a postai és világhálós előrendelés idején elkeltek, de Ligeti 1989–92-es keltezésű virtuóz Hegedűversenye előadójának közeli látványa felejthetetlen élmény volt. A 38 éves brit hegedűművész, Tasmin Little már többször nekiveselkedett a nem véletlenül ritkán műsorra tűzött darabnak, többek között Sir Simon vezényletével is előadta, amikor a karizmatikus maestro még a Birminghami Szimfonikusok irányítója volt. Little nyilvánvaló szenvedéllyel játszotta a briliáns művet, különösen annak sziporkázó fináléját, melyhez a kadenciát, Ligeti instrukcióinak megfelelően, ő maga komponálta, a megelőző öt tétel fő motívumainak felidézésével. A versenymű külön érdekessége volt, hogy a szólistának még a kotta lapozására sem volt ideje, ezért hangmérnök férje pedált kreált számára és erre taposva váltott elektronikus „blokkján”. A Hegedűverseny ezúttal debütált a Promson, ám Liget 80. születésnapja alkalmából a fesztivál öt másik darabját is műsorra tűzi, köztük a Lux aeternát, amelyet nem kell bemutatni a brit zenekedvelőknek, hiszen ez a 2001: Űrodüsszeia című Stanley Kubrick-film zenéje. Egy másik rangos londoni kulturális központ, a Barbican pedig októberben egy teljes hétvégét szentel a visszavonultan élő mester munkássága ünneplésének.

A Proms közönsége kissé megzavarva, de dübörgő tapssal fogadta a Hegedűverseny előadását, majd végeláthatatlan percek teltek el, míg a majdhogynem kamarazenekari méretű együttes után a pódiumot alkalmassá tették a Tavaszi áldozat előadásához szükséges tömeg számára. A turbulens jelenet során egy hegedűsnek kotta sem jutott, őt egy néző „segítette ki”. Alighogy felcsendült a XX. század egyik mesterművének nyitó, halk, kísérteties fagottszólama, mobiltelefon csengése zavarta meg az áhítatot. Sir Simon aligha tehetett mást, mint hogy újrakezdte Sztravinszkij zenéjét.