Gyöngyi

Odüsszeusz és Tigran király

2003.09.11. 00:00

Programkereső

A tizenkét éve működő, különleges produkcióival nemzetközi hírnevet szerző Budapesti Kamaraopera társulata ismét ritkán játszott barokk zenedrámák előadására vállalkozik. Ma és szombaton este hét órakor a kiscelli barokk romtemplomban Monteverdi Odüsszeusz hazatérése című operáját játsszák; hétfőn pedig - magyarországi bemutatóként - Vivaldi Nagy Tigran örmény király című művét adják elő. A Nagy Tigranból decemberben - világpremierként - lemezfelvételt is készítenek.

A Budapesti Kamaraopera művészeti vezetőjét, Moldován Domokost pályakezdése óta foglalkoztatja az operatörténet első nagymestere, Claudio Monteverdi művészete. A hatvanas évek végén, az Egyetemi Színpadon az ő rendezésében - az akkor még főiskolás Csengery Adrienne és Rozsos István főszereplésével - mutatták be a Tancred és Clorinda párviadala című Monteverdi-madrigáloperát. Moldován később elsősorban dokumentumfilm-rendezőként vált ismertté, majd ő rendezte az 1991-ben alapított Kamaraopera első sikeres előadását, Gluck Orfeo ed Euridice című zenedrámáját. Az első Monteverdi-premiert éppen tíz éve tartották, s azóta már az itáliai mester szinte teljes operai életművét megszólaltatták: elhangzott előadásukban az Orfeo, a Poppea megkoronázása, A könyörtelen lelkek tánca, az Arianna panasza, illetve a Tancred és Clorinda párviadala is. A sorozat most az Odüsszeusz hazatérésével válik teljessé, amit ma este, Németh Pál vezényletével mutatnak be. A produkció főszerepeit Timothy Bentch, Meláth Andrea, Szappanos Tibor, Gonzalez Mónika, Jónás Krisztina, Kóbor Tamás, Lehőcz Andrea, Gulyás Dénes és Csapó József alakítja.

A mostani premier közvetlen előzménye volt az a tavaszi mesterkurzus, amelynek tematikáját az Odüsszeusz hazatérése című opera határozta meg, s amelyet a világhírű olasz énekművész, Mario Cecchetti vezetett. "Cecchetti a háború utáni időszak egyik legnagyszerűbb magyar tenoristája, Kozma Lajos növendéke volt, s talán ezért is jön mindig szívesen Budapestre. Többször játszott már főszerepeket a Kamaraopera produkcióiban, s jelenléte a társulat fiatal művészeit is ösztönzi” - mondja Moldován Domokos. Cecchetti nemzetközi elismertségét jelzi, hogy az elmúlt hónapokban Monteverdi kompozícióiból összeállított koncertprogramjával - Maurizio Pollini csembalókíséretével - a többi között a New York-i Carnegie Hallban, a Salzburgi Ünnepi Játékokon és a római Accademia Santa Cecilia hangversenytermében lépett fel. A mai és szombat esti Odüsszeusz-produkció további érdekessége, hogy az előadást a hazai színházművészet egyik legeredetibb személyisége, Halász Péter rendezi, akivel a Kamaraopera társulata már korábban is dolgozott együtt Eötvös Péter egyfelvonásosaiban. Moldován úgy véli, "a görög vázaképeken látható mozdulatok újraélesztésével Halász Péter a XXI. századi operaszínpadi gesztikát teremtette meg Monteverdi mûvében.”

Különlegesnek ígérkezik a hétfő esti bemutató is. Az örmény nemzetiségű Moldován Domokos régóta szenvedélyesen kutatja őseinek kultúráját, s ezért is értesült tavaly nagy örömmel arról, hogy Antonio Vivaldi kevéssé ismert kompozíciói között egy olyan operatöredék is megtalálható, amely Tigran örmény király történetét dolgozza fel (ld. keretes írásunkat). A mű megszólaltatása azonban cseppet sem volt egyszerű feladat, hiszen nyomtatott kotta egyáltalán nem létezik, a kéziratot egy torinói könyvtárban őrzik, a szövegkönyvet pedig Firenzében. Több hónapig tartó előkészítés után a torinói magyar konzulátus munkatársa, Udud Éva segítségével végül sikerült hozzájutni a kézirat másolatához, amelyből Németh Pál állította össze a partitúrát, s tette előadásra alkalmassá a töredéket.

Az operának egyébként csak a második felvonása maradt fenn: az első és harmadik felvonás - amit valószínűleg nem is Vivaldi írt - egyelőre lappang, de Moldován Domokos szerint ez nem okoz problémát. "Vivaldi korában még egyáltalán nem törődtek a copyrighttal, szabadon cserélgették a különböző operák áriáit, így most sem szentségtörés a művet ebben a töredékes formában, koncertszerűen előadni.” A Hungaroton már felkérte a Budapesti Kamaraopera művészeit, hogy decemberben vegyék lemezre a Vivaldi-ritkaságot; a CD várhatóan a jövő év elején, világpremierként jelenik meg. A tervek szerint a 2004-es Budapesti Tavaszi Fesztiválon is előadják a Tigran királyt, de akkor már nem koncertszerű, hanem színpadi változatban. "Ha közben előkerülne az első és harmadik felvonás, akkor természetesen azokat is megszólaltatjuk. Ha nem, akkor Vivaldi más kompozícióinak részleteivel egészítjük ki az előadást.” Moldován szerint ezt is szabadon megtehetik, hiszen a Tigran királynak még a műfaja is pasticcio, azaz "pástétomopera”. A rekonstrukcióban egyébként Francesco Fanna zenetudós, a velencei Vivaldi Intézet igazgatója is segítségükre van.

A Tigran király magyarországi premierjéhez - stílszerűen - egy másik örmény vonatkozású darabot társítanak. Az Örmény legenda című, néhány éve nagy sikerrel bemutatott tánckantáta zenéjét Melis László, librettóját Moldován Domokos és Avanesian Alex, koreográfiáját Mihályi Gábor készítette az Állami Népi Együttes számára. A hétfői előadásra Jerevánból ismét Magyarországra érkezik Hasmik Baghdassarian énekesnő, aki a régi örmény liturgikus zene, a sharakan specialistája. Moldován Domokos elmondta, jelenleg is folynak a tárgyalások arról, hogy 2004 őszén - a nagy-britanniai magyar kulturális évad egyik záró eseményeként - a londoni Queen Elizabeth Hallban megszólaltatnák a Tigran királyt és az Örmény legendát.

Az ismeretlen Vivaldi

Antonio Vivaldi (1678–1741), a kalandos életű velencei pap, hegedűművész és zeneszerző nevét elsősorban népszerű hangszeres versenyművek, például a Négy évszak komponistájaként ismerik a koncertlátogatók. Az utóbbi években azonban különböző olaszországi könyvtárak mélyéről egyre-másra kerülnek elő Vivaldi évszázadokon át elveszettnek hitt kompozíciói, s lassan kiderül: életműve sokkal gazdagabb és változatosabb, mint korábban bárki gondolta volna. Ismeretlen operái sorra jelennek meg CD-n, s ennek nyomán Nyugat-Európában valóságos Vivaldi-reneszánsz bontakozott ki. Ezért is reményteljes vállalkozás a Tigran király színpadi előadása, illetve stúdiófelvétele, ami a tervek szerint 2004 elején jelenik meg a Hungarotonnál.