Jácint

Kalózok fogságában a zeneipar

2003.10.15. 00:00

Programkereső

Világszerte egyre mélyülő válságot él át a lemezipar, az illegális másolás és az internetről történő letöltések miatt drasztikusan csökkennek az eladások. A tendenciát a hanghordozók magas árával szokták indokolni, a lemezkiadók ennek ellenére nem tartják megoldásnak az árcsökkentést. Az együttesek aggódva figyelik a helyzetet.

A szerzői jog megsértése miatt emeltek vádat két férfi ellen a közelmúltban Kecskeméten, mert úgy működtettek zenegépet nyilvános szórakozóhelyen, hogy nem fizették a lejátszott számok után járó szerzői jogdíjat. Szakemberek szerint ha most egy átfogó ellenőrzést tartanának az országban, akkor a kecskemétihez hasonló esetek ezreire derülne fény. A könnyűzenészek amiatt is aggódnak, hogy évről évre drasztikusan csökken az eladott hanghordozók száma. A Magyar Hanglemezkiadók Szövetségének (Mahasz) adatai szerint 2001-ben 6,2 millió, tavaly pedig már csak 5,3 millió CD-t és kazettát értékesítettek. S a helyzet nem javul: az első féléves adatok szerint a CD-k esetében a 2002-es forgalomnak csak a 23,5 százaléka jött össze, már ami az eladott darabszámot illeti, a műsoros kazettáknál a visszaesés ugyanakkor 77,1 százalékos volt.

Egy budapesti zenebolt neve elhallgatását kérő vezetője arról panaszkodott lapunknak, hogy évek óta pang a forgalom, már csak azok keresik fel az üzletet, akik valamilyen műfajért, előadóért rajonganak, és állandóan keresik az újdonságokat. A zenerajongók többsége lelkifurdalás nélkül másolja vagy az internetről töltögeti le a számokat. Jellemző, hogy a tavaly eladott műsoros CD-k 5,3 milliós számával szemben 15 millió nyers CD fogyott. Persze igaz, hogy az írható lemezeket nemcsak zeneszámok másolására használják.

Elszakadt a cérna

Pásztor László, az egyik legnagyobb hazai zenekiadó, a Warner Music Hungary igazgatója szerint hazánkban is a világpiaci trend érvényesül. "Világszerte csökken a műsoros hanghordozók forgalma. Ennek alapvető oka a CD-másolás és az illegális internetes fájlcsere. Sok boltban, kölcsönzőben van CD-másolási lehetőség, ami teljesen illegális, csakúgy mint az, amikor egyetemisták másolnak egymásnak "önköltségi áron”. Meg kell értenie mindenkinek, hogy a szellemi tulajdon, például a szerzői, kiadói és előadó-művészi jog megsértése ugyanúgy lopás, mint ha valaki elveszi más óráját, autóját” - fejtette ki az igazgató, aki szerint a szellemi jog megsértőivel szemben gyorsabb és hatékonyabb rendőrségi, ügyészi és bírói intézkedésekre volna szükség. Hozzátette: természetesen mindez vonatkozik az illegális fájlcserélő rendszerek használóira is, jóllehet az internetről való letöltés nálunk még a kisebb probléma.

Az Egyesült Államokban egy évig tartó intenzív felvilágosító kampány után az Amerikai Lemezkiadók Szövetsége (RIAA) beperelt 261 embert illegális fájlcsere miatt. Ennek következtében az utóbbi három hónapban a jelenleg legnépszerűbb fájlcserélő rendszer, a Kazaa forgalma több mint 40 százalékkal csökkent. Pásztor megjegyezte: fontos, hogy a kiadók kínáljanak reális áron reális alternatívát az illegális letöltésekkel szemben. Erre ki van éhezve a piac. Az igazgató a jó és sikeres példák közé sorolta az Apple iTune rendszerét, melynek keretében a számokat 99 cent ellenében legálisan, MP3 formátumban lehet letölteni.

Hollós Máté, a Hungaroton lemezkiadó ügyvezető igazgatója szerint a magáncélú másolás ellen - az eddigi eszközöket tekintve - nincs mit tenni, mivel a védőkódokat egy ügyes kamasz percek alatt feltöri. Az új felvételek esetében ugyanakkor nem járható az internetről való fizetős letöltés, mert nem kifizetődő a kiadók számára. Egyik lehetséges megoldásnak tartja a feketepiac visszaszorítására az SACD-t (szuper audio-CD), ez nem másolható, ugyanakkor kiváló minőségű.

Zenészgondok

Pál Gábor, a Toy Division együttes vezetője szerint az illegális letöltés a CD-másolás mellett a hanghordozók magas ára is szerepet játszik abban, hogy évről évre egyre kevesebb műsoros CD és kazetta fogy. "Ma már négyezer forint alatt nem lehet kapni CD-t, legfeljebb ha reklámfogásról van szó. Egy eladott lemez árából a legtöbbet a kereskedő fölözi le, majdnem a felét, aztán a kiadó, majd pedig az előadó(k). Utóbbi általában a bevétel tíz százalékát kaphatja meg. Ebből a pénzből a legtöbb esetben, főleg a kevésbé ismertebb zenekaroknak még a lemezkiadásra fordított költségeik sem térülnek meg” - fejtette ki a zenekarvezető, hozzátéve: manapság egy megalakuló együttesnek, még ha nagyon tehetséges zenészekből áll is össze a csapat, borzasztóan nehéz lemezt kiadni. Ehhez leginkább jó kapcsolatokra van szükség és persze óriási szerencsére. A kiadók ugyanis éppen a zsenge eladási statisztikák miatt kétszer is meggondolják, míg valakinek felajánlják a lehetőséget.

A kezdő zenekarok sokszor magánkiadásban kénytelenek megjelentetni bemutatkozó albumukat. "A Toy Division 1999-ben alakult, és csak most, az elmúlt hónapban nyílt lehetőség arra, hogy kiadjuk első lemezünket. Pedig koncertjeink telt házasak, mert azt terjesztik rólunk, hogy jól játszunk” - mondta Pál Gábor, hozzáfűzve: mint minden első lemeznél, így esetükben is szolid veszteséggel számolnak. A második, de még inkább a harmadik kiadás hozhat nyereséget a konyhára.

A Galapagos popegyüttes is a magánkiadást választotta. Egy CD előállítási díja nagyjából 400 forint, a Galapagos pedig 1500 forintért árulja majd a lemezét - mondta Szekeres András, a zenekar menedzsere. Első körben ezres szériát készíttetnek, s az ebből befolyó bevételből fedezik az utánnyomást. Pál Gábor szerint a Mahasz sokat tehetne azért, hogy a legális piac erősödjön. Követni való példaként hozta fel az Amerikai Lemezkiadók Szövetségét, amely rászorította tagjait, hogy jelentősen mérsékeljék a hanghordozók árait. Hollós Máté addig nem tartja megoldásnak az árcsökkentést, amíg a másolás ennyire elterjedt. Szerinte ugyanis nem éri meg több lemezt kevesebbért eladni. Ugyanakkor ha mind többen a boltban vennék meg a hanghordozókat, akkor a megnövekedett eladások miatt csökkenteni lehetne az árakat. Az ügyvezető mindenesetre szkeptikus: szerinte a kalózkodás térhódítása nehezen csillapítható.

A megértő művész

A kialakult helyzet még a sikeres, népszerű együtteseket is kellemetlenül érinti. Sipos Tamás, az Irigy Hónaljmirigy oszlopos tagja elmondta, hogy saját bőrükön érzik a hazai lemezpiac válságát. Jellemzőnek tartja, hogy míg húsz-harminc évvel ezelőtt a félmilliós eladott példányszám megszokott volt az olyan nagy előadóknál, mint az Illés és az Omega, addig manapság már 15 ezer eladott lemez után "bearanyozódhat” egy album. Sipos elítéli, de bizonyos szinten meg tudja érteni azokat a fiatalokat, akik letöltés vagy másolás útján szerzik be kedvenc számaikat, hiszen szerinte is nagyon magas a műsoros kazetták, CD-k ára. A közeljövőben szerinte nem fog megoldódni a helyzet, hosszú távon viszont a mobiltelefonban látja a jövőt. Elképzelése szerint a jövőben emelt díjas szolgáltatásként lehetne a multimédiás mobilokra számokat letölteni.

Per a bolhapiac ellen

Az Amerikai Lemezkiadók Szövetsége az internetes fájlcserélő rendszerek üzemeltetői és a felhasználók után most egy bolhapiacot perel. A New Jersey állambeni Springfieldben található Columbus piac ellen azért adtak be keresetet, mert állítólag az elmúlt három év leforgása alatt mintegy 15 ezer kalózmásolatot foglaltak le itt az ellenőrök. A piac üzemeltetôi megerősített biztonsági szolgálattal és az árusok rendszeresen ellenőrzésével próbáltak védekezni, mégsem sikerült megfékezni az illegális hanghordozókkal való kereskedést. Hasonló a helyzet Budapesten, ahol a Városligetben, a Petőfi Csarnok hétvégi zsibvásárán gyakorlatilag minden zenei és filmújdonság beszerezhető, sokszor még a bolti megjelenés előtt.
A videokazetta-hamisítás már nem olyan jó üzlet
Hét százalék: ennyivel nőtt 2002-ben a kalózkiadású hanghordozók, és ugyanennyivel csökkent a legális kiadványok eladása 2001-hez képest. A kalózkiadványok feketepiaci áron számolva 4,6 milliárd dollárt, a legálisak (bolti áron) 32 milliárd dollárt hoztak. A legális piacon szinte valamennyi formátumú hanghordozó esetében visszaesett a forgalom: a CD-k eladása hat százalékkal, a maxi-CD-ké 16 százalékkal, a kazettáké 36 százalékkal csökkent. Az egyedüli növekedés a zenei videók esetében figyelhető meg, ahol a VHS-eladások 42 százalékos csökkenése ellenében a DVD-k 58 százalékos növekedése billenti pozitív oldalra a mérleget.