Emma

In memoriam Vaslav Nijinski

2003.12.20. 00:00

Programkereső

A lengyel származású orosz táncművész és koreográfus, Vaslav Nijinski karizmatikus, ellentétes és talányos személyisége már több mint egy évszázada foglalkoztatja a koreográfusokat, történészeket és pszichiátereket. A Nijinski – Aranymadár című előadás a táncélet kiemelkedő alakjának tragédiáját ismerteti meg a nézővel.
7d260267-858d-402c-9a88-3cd0c0ae94d7

Az est koreográfusa a táncművészeti tanulmányai mellett festészetben is jártasságot szerzett Krunislav Simić. Nijinski alakjának megformálója, Konsztantyin Kosztjukov művészetét a hibátlan technikai felkészültség és veleszületett elegancia jellemzi – ezeknek köszönhetően táncolhatta el a klasszikus balettrepertoár számtalan kiemelkedő szerepét.

"A művész a művészetért mond le teljes életéről" – vallotta Vaslav Nijinski, és valóban, ennek szellemében élt, alkotott az 1890. január 10-én Kijevben született lengyel származású művész, ezt a kalandos, majd tragikus életet kutatják táncosok, koreográfusok, művészettörténészek és pszichiáterek.

Nijinski a szentpétervári cári balett-akadémiát végezte el A. Legat, E. Cseketi és A. Obukov tanítványaként. Az iskola elvégzését követően a Marinszkij társulat szólótáncosa lett, hamarosan figyelemreméltó sikert ér el az Artemidész pavilonja (1907), az Elvarázsolt erdő (1908) és a Giselle című balettekben. Nijinski valószínűleg kizárólag orosz táncművész maradt volna, ha a legendás Szergej Gyagilev nem figyel fel rá, és nem szerződteti azonnal társulatához, az Orosz Baletthez, hogy a párizsi Chatelet és a Champs-Elysées színpadain Tamara Karszavinával, Ana Pavlovával, Natalia Kseszinszkijjel, Bronyiszlava Nijinskivel és más nagy orosz balettművészekkel karöltve 1909 és 1913 között elérje tánckarrierje csúcsát.

Nijinski alkata nem volt ideális (túl keskeny váll, túl széles nyak, rövid test és rövid, izmos lábak), tánc közben alakja mégis hihetetlenül plasztikusnak hatott. Izmos lábaival könnyedén formálta virtuóz forgásait, magas ugrásait, karjaival külön "költeményeket írt". A táncos Nijinskiért a kritikusok, a művészek és a közönség lelkesedett, viszont Párizsban, 1912-ben az ő koreográfiájával bemutatott Claude Debussy: Az egy faun délutánja című darab emlékezetes botrányba fulladt. A Szergej Gyegilev köré gyűlt avantgárd művészek viszont csodálták Nijinski szellemét, újító törekvéseit, művészien plasztikus testét, a kortárs költők pedig varázslatos érzékiségét, mozdulatai szépségét és kifejező erejét.

Nijinski 1913-as önálló dél-amerikai turnéján Pulszky Romolával, a magyar származású balerinával házasodott össze, felbontva szerződését Gyagilevvel saját társulatot alapított, amelynek londoni vendégszereplése a következő évben csúfos bukáshoz vezetett. A háború, a nincstelenség és a menekültstátusz nyomása alatt feleségével, Romolával és annak szüleinél élt két évet Budapesten, állandó félelemben attól, hogy Oroszországba deportálják. Nijinski 1916-ban kibékült Gyagilevvel, újra együtt dolgoztak, ekkor készült utolsó koreográfiája a Till Eulenspigel című műre, a New York-i Metropolitan Operaház számára. Nijinski a címszereppel nem aratott figyelemreméltó sikert, majd az Orosz Balett dél-afrikai turnéja során Gyagilevvel is végérvényesen megszűnt az együttműködése. Ezt követően feleségével és kislányával, Kirával Svájcba költözött, ahol ideggyengesége gyors romlásnak indult.

Az I. világháborút követően Londonban telepedett le, de sajnos mind gyakrabban tartózkodott különböző ideg- és elmegyógyintézetekben és klinikákon. 1919-ben írt Naplója az utolsó dokumentum, amelyet a még tudatánál lévő Nijinski írt. A húszas években az orvosok, a barátok és felesége erőfeszítései ellenére mély depresszióba, katatóniába és katalepsziába esett, és haláláig már egyetlen szót sem ejtett ki.
Vaslav Nijinski 1950. április 8-án Londonban hunyt el. Földi maradványait Londonból a montmartre-i temetőbe szállították át és a másik legenda, Vestris sírja mellett helyezték örök nyugalomra.

A Nijinski – Az aranymadár című előadás a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében tekinthető majd meg a Thália Színházban március 22-én, este hét órakor. Az est koreográfusa Krunislav Simič. Az előadásról bővebb információ található a www.fesztivalvaros.hu honlapon.