Menyhért, Mirjam

Színpad nélküli opera

2004.01.26. 00:00

Programkereső

Már Verdi kortársai közül is többen felfigyeltek arra, hogy a mester akkor sem tudja levetkőzni operai zsenijét, amikor liturgikus témához nyúl. Felrótták, hogy színpad nélküli operát írt a Requiem szövegére.
ee02fc6e-6d62-4abb-a193-f3e52c29edc1

Pierluigi Pier'Alli, napjaink egyik vezető olasz díszlettervezője és rendezője úgy gondolja, hogy "Verdi egy olyan gyászszertartás liturgiáját tárja elénk, ami más, mint egy egyszerű hitvallás. Valójában egy lelki megtisztulási folyamat drámai megjelenítése spirituális és pszichológiai konfliktusokon keresztül. A konfliktusok bemutatásának helyszíne pedig ősidők óta a színház." A drámai teret Pier'Alli két irányba is kitágítja. Egyfelől megnyitja a kozmosz felé - látványos "fényírás formációkban" vetül a néző elé az isteni univerzum -, másfelől utat nyit a szubjektum belső világa felé: "A szólisták által válik a Requiemben a lélek "személlyé", vagyis fájdalmas álarccá, mely a Passióban tükröződik. Diszkrét színpadiasságnak nyílik így tér, melyben a számomra megengedett képiség egy ikonhoz hasonlatos. Olyan nagyszerű hívő és művészeti tradícióra utalhatok itt, mint Mantegna, Petrus Christus, Roger Van der Weiden, végül pedig Michelangelo művészete."

Pier'Alli nem úgy alkalmazza a képi megjelenítést, mint hátteret, vagy mint figuratív kommentárt a zenéhez. A kollektív rítus élő látványát kívánja a színpadon megteremteni. "Ezért koncentráltam a látványt a kórustömegre." Pier'Alli merész, meghökkentő és sokakat vitára ingerlő Requiem-víziója valószínűleg megosztja majd a budapesti közönséget. E szokatlan (világpremiernek számító) színpadi adaptáció karmestere Msztyiszláv Rosztropovics volt. A maestro a piacenzai premier után is úgy véli, hogy Verdi műve "leginkább templomba, liturgikus keretek közé való." Talán a rendező és a karmester művészi felfogásának összeegyeztethetetlenségének tudható be, hogy Rosztropovics váratlanul lemondta a Requiem budapesti vezénylését.

Rosztropovics visszalépése szerencsére nem veszélyezteti e nagy érdeklődéssel várt produkció megrendezését. Az olaszországi és a budapesti előadásokon közreműködő Filarmonica Arturo Toscanini élén az a világhírű Rafael Frühbeck de Burgos fog állni, aki a korábbi tervek szerint a Drezdai Filharmonikusokkal vendégszerepelt volna a Tavaszi Fesztiválon. A drezdaiak koncertjét azonban anyagi okok miatt törölni kellett a fesztivál programjából.

Frühbeck de Burgos jól ismeri az olasz zenekart, nyitottsága pedig garancia arra, hogy Pier'Alli dramatizált Verdi-requiemje megszólítsa a budapesti közönséget.