Hedvig

Eötvös Péter 60 éves

2004.01.27. 00:00

Programkereső

Egy olyan embert köszönthetünk az idei Budapesti Tavaszi Fesztiválon, akiről bátran elmondhatjuk, hogy a legismertebb élő magyar kortárs zeneszerző és karmester. Egy eleven hungarikum, egy világsztár. Ő Eötvös Péter, aki idén lett 60 éves. Az évfordulót a mester részvételével, két előadással is megünnepeljük. Nagyon boldog születésnapot!

Múlt
Eötvös Péter a Liszt Ferenc Zeneakadémián kapott karmesteri diplomát, majd a kölni Musichochschule karmester szakán szerzett oklevelet. Pályája kezdetén Németországban tevékenykedett, 1968-től a Stockhausen Ensemble-ben tevékenykedett, 1971-től pedig a kölni Westdeutscher Rundfunk elektronikus stúdiójának volt munkatársa.
Franciországba 1978-ban Pierre Boulez hívta meg, itt az újonnan alapított IRCAM megnyitóhangversenyét vezényelte, és ezt követően 1991-ig a párizsi Ensemble InterContemporain művészeti igazgatója.
Londonban 1980-ban lépett fel először, és az Albert Hallban tartott PROMS szereplése óta Nagy-Britannia zenei életének állandó vendége. Elismertségét jelzi, hogy 1985-től három éven át a londoni BBC Symphony Orchestra első vendégkarmestereként tevékenykedett.
Rendszeresen vezényli Európa legjelentősebb zenekarait, együtteseit, koncertezik az Egyesült Államokban és Japánban , de gyakran dolgozik a legnagyobb operaházakban is, mint a Milanói Scala, a Covent Garden, La Monnaie. Műveit szintén a világ legnevesebb zenekarai tűzik műsorukra, műveket rendelt tőle többek között a London Symphony Orchestra, a BBC Symphony Orchestra és a kölni Westdeutcher Rundfunk zenekara.

Jelen
Eötvös Péter a Hilversumi Radio kamarazenekarának állandó karmestereként jelenleg Hollandiában él. Magyarországon is viszontláthattuk, 1992-95 között a Budapesti Fesztiválzenekar állandó vendégkarmestere, 1985-95 között pedig a szombathelyi Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál karmester-kurzusának állandó professzora.
A zeneszerző-karmester nemcsak fellépéseivel vállal szerepet, hanem a zenei élet szervezésében is részt vesz. Számtalan mesterkurzusa mellett fiatal karmesterek és zeneszerzők továbbképzésére 1992-ben alapítványt hozott létre, és a Nemzetközi Eötvös Intézet 1993 óta szervez szemináriumokat és koncerteket Európa valamennyi országában. Oktatóként 1992-98 között a karlsruhei, 1998-tól pedig a kölni Zeneművészeti Főiskola professzora. Eötvös Pétert 1997-ben a berlini, 1999-ben a drezdai és 1998-ban a budapesti Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia választotta tagjai közé.

Eötvös Péter a Budapesti Tavaszi Fesztiválon
Eötvös Péter március 30-án, 19:30-kor a Millenáris Teátrumban lép fel a Holland Rádió Kamarazenekarával, melynek keretében több darab is bemutatásra kerül. Sorrendben Eötvös Péter: Triangel című darabja, Eötvös Péter: Replika - magyarországi bemutató, Michel van der Aa: Itt - ősbemutató, Eötvös Péter: Egy beszélgetés foszlányai - magyarországi bemutató.
Vezényel: Eötvös Péter. Csupa kiváló, komolyzene-rajongók által kedvenc közreműködő: Peter Prommel / ütőhangszerek, Kim Kashkashian / brácsa, Marco Blaauw / trombita, Mizsei Zoltán / ének. (Biográfiájukat lásd alul*) A március 30-i előadást a Millenáris Kht.-val közös rendezésben, a Gaudeamus és a MuziekGroep Nederland támogatja.

Április 3-án 19:00-kor egy mára a maga műfajában gyorsan legendássá vált opera-hangszínház-hangjáték kerül színpadra a Millenáris Teátrumban. Eötvös Péter: Az álmok hídján mentem át című műve hangulatilag jelenít meg egy furcsa, félig-álom-félig-valóság történetet, melynek alapjául a Lady Sarashina néven ismert hölgynek a XI. századi Japánban írt versei és naplójegyzetei szolgáltak. Az álmok hídján mentem át előadás a Millenáris Kht.-val közös rendezésben, a Francia Intézet támogatásával kerül színpadra.

* Közreműködnek:
Peter Prommel
Ütőhangszeres művész, tanulmányait Amszterdamban és Oberlinben (USA) folytatta. Marimba tanára volt Leigh Howard Stevens és Keiko Abe. Marimba-művészként számos díjat nyert. Több mint 10 éve rendszeresen fellép az Amszterdami Ütősökkel, hangszer játékosként, valamint karmesterként és zeneszerzőként. 1999 óta a detmoldi Zeneművészeti Főiskola tanára.

Kim Kashkashian
Az örmény származású, Detroitban született brácsaművész. A peabodyi konzervatóriumban tanult brácsázni Walter Trampler és Karen Tuttle növendékeként. Nemzetközi szólókarrierje a müncheni ARD Versenyen és a Lionel Tertis Versenyen megnyert díjakkal indult, ezeknek köszönhetően kapott meghívást Párizs, London, New York, Bécs és Berlin legjobb zenekaraitól, és olyan híres karmesterekkel dolgozhatott együtt, mint Dutoit, Chailly, Dennis Russel Davies, Eschenbach és Muti. A zeneszerzőkkel folytatott intenzív és folyamatos együttműködése nyomán a kortárs zene előadói munkásságának jelentős részévé vált. Olyan szerzőkkel dolgozott együtt, mint Gubaidulina,, Bouchard, Penderecki, Kancheli, Kurtág, Mansurian, Pärt és Eötvös. Gyakori vendég a Marlboro Zenei Fesztiválon, a Salzburgi, Lockenhausi és Stavangeri Ünnepi Játékokon. Kamarazene-partnerei között találjuk Robert Levin zongoraművészt, Roby Schulkowski ütőhangszeres-, és Robert Hill hárfaművészt. Kim Kashkashian tanít a Bloomingtoni Egyetemen (University of Indiana), a freiburgi és berlini konzervatóriumokban, valamint a bostoni New England Konzervatóriumban. Több lemeze jelent meg az ECM lemezkiadónál (Hindemith, Kurtág, Schnittke, Kancheli, Eötvös). Eötvös Péter számára komponálta Replica című kompozícióját (1997), melyet a milánói Scala zenekarával mutatott be.

Marco Blaauw
Holland trombitaművész. 1965-ben született. Tanulmányait az Amszterdami Sweelinck Konzervatóriumban kezdte, később tanult Pierre Thibaudnál, Reinhold Friedrichnél és Markus Stockhausennél. Sokoldalú játéktechnikája, kísérletező kedvére számos zeneszerző felfigyelt. Szoros együttműködést alakított ki fiatal zeneszerzőkkel, de olyan komponisták is írtak számára, mint Eötvös Péter, Karlheinz Stockhausen, Richard Ayres vagy Isabel Mundry. Tagja a düsseldorfi musikFabrik-nak, az Ives Ensemlenak és a Michaelstrompeter elnevezésű trombita-kvartettnek. A budapesti koncerten elhangzó Eötvös-mű (Egy beszélgetés foszlányai) 2001-es premierjének szólistája volt, egy különlegesnek számító kettős tölcsérű trombitán játszott.

Mizsei Zoltán (bariton)
Sokoldalú zenei tehetségét az elmúlt években szólóénekesként és kamaraénekesként a régebbi korok és a legújabb kor specialistájaként igazolta. Tagja a Voces Aequales Énekegyüttesnek, melyben kora-reneszánsz és reneszánsz (Ockeghem, Obrecht, Josquien) szerzők mellett fiatal kortárs zeneszerzők műveit (Sáry Bánk, Soós András) is énekelte. Szólistaként közreműködött a Schola Hungarica koncertjein, de kortárs operában (Csapó Gyula: Phaedra) is hallhattuk.