Előd

Juhász Gábor – Palle Mikkelborg: 60/40

2004.05.28. 00:00

Programkereső

„A létezésnek talán van egy mozdulatlan aspektusa. Ha lélegzetünket visszafogva, pislogás nélkül, egyedül állunk az erdőben, legalábbis úgy tűnik. Viszont a ritmikus aspektus annyira nyilvánvaló; lélegzet, szívdobbanás, nap, év, szerelem, élet... zene. Mondják, az indiai zene bonyolult ritmikai ciklusai a csillagok járását utánozzák, a rubátó leírhatatlanul bonyolult ritmusa olyan, mint a létezés legtöbb ciklusa. Kiszámíthatatlan. A dzsessz szívből jön. Úgy is pulzál.” (Juhász Gábor)

Elkészült és hamarosan a hazai terjesztőkhöz kerül a Budapest Music Center Records legfrissebb jazzkiadványa, Juhász Gábor és Palle Mikelborg 60/40 című lemeze (BMC CD 098).

Juhász Gábor a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola dzsesszgitár szakán Babos Gyula tanítványaként végzett, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem dzsessz fakultásának hallgatója lett. Korai tanulóévei után részt vett a Pangea, majd a Tin-Tin Quartet alapításában. Ezek az együttesek kreatív alkotóműhelyként működtek, szintézist teremtve a keleti népzenék, a kortárszene és a dzsessz között. A Tin-Tin Quartetnek majdnem egy évtizedig tagja volt.
1999-ben régi barátaival újraélesztette az Off Course együttest, melynek első lemeze, a Street of secrets (BMC CD 024) a dzsessz magyarországi főáramába sodorta. Ennek hatására hívták meg 2000-ben a Balázs Elemér Quintetbe és 2001-ben a Trio Yengibarjanba. Az együtt készített lemezek, az Always that moment (BMC CD 037) és a Tango passion (BMC CD 051) a korszak legnépszerűbb magyar dzsesszalbumai közé tartoztak.

01a20bc8-bb77-45c9-a8a0-c1b5a65ca3de

Palle Mikkelborg 15 évesen, 1956-ban kezdett trombitálni, professzionális zenei pályája 1960-ban indult. Zenekari muzsikusként akkor vált ismertté, amikor a hatvanas években a Dán Rádió Dzsessz Zenekarának és Big Bandjének tagjaként dolgozott. A következő évtizedben – e zenekarok vezetőjeként – kiteljesedett zeneszerzői és hangszerelői tehetsége, miközben más szerzők kompozícióinak avatott előadójává vált. Ugyanakkor kisebb együttesekkel is játszott, így hangszeres tudását és szerzői képességeit is folyamatosan tökéletesíthette. A muzsikustársak körében egyre növekvő elismertségének köszönhetően Mikkelborg az 1980-as évek során Európában és Japánban turnézott, illetve lemezfelvételeket készített olyan kiválóságokkal, mint Gil Evans, George Russell, Gary Peacock, Dino Saluzzi, Jan Gabarek, Trilok Gurtu és Abdullah Ibrahim. Közben saját, nagysikerű együttesét, az Entrance-t vezette, s tagja volt Kenneth Knudsen és Niels Henning Ørsted Pedersen oldalán a Heart to Heart Triónak. 1984-ben egy nagyszabású mű, az Aura megalkotására kérték fel, mely Miles Davis számára íródott abból az alkalomból, hogy a legendás trombitás megkapta a dán Léonie Sonning zenei díjat. A különleges zenei anyagot 1989-ben adták ki, mely számos nemzetközi díjat kapott, köztük két amerikai Grammyt.

Előadók: Juhász Gábor (gitár, oud, tampura), Palle Mikkelborg (trombita, fluegelhorn, billentyűs hangszerek), Helen Davies (hárfa), Lantos Zoltán (hegedű), Barcza Horváth József (nagybőgő), Szalai Péter (tabla), Dés András (ütőhangszerek), Balázs Elemér (dob)