Orsolya

Doktor Faustus – gyakorlati zeneszerzés, elméleti matematika, irodalom

2004.06.29. 00:00

Programkereső

Izgalmas programmal, rendhagyó helyszínen, az A38 hajón várja látogatóit nyáron a ME-Klub. A nyári beszélgetések témája a tudomány és a művészetek találkozása, egy olyan terület, amely az érdeklődők számára új, színes információkkal szolgálhat az orvosi anatómia és a festészet, grafika kapcsolatáról, elméleti matematikáról és gyakorlati zeneszerzésről, a látás biológiájáról és esztétikájáról, valamint az irodalom és a pszichiátria határterületéről.
c0dc885c-d027-4197-914c-8e0cb99090f5

A 20. századi európai irodalom egyik legmegrázóbb, egyszersmind legtitokzatosabb műve Thomas Mann Doktor Faustus című regénye, amelyet Mann a német fasizmus tombolásának idején, a második világháború éveiben írt az amerikai emigrációban. Főhőse, a tragikus sorsú Adrian Leverkühn német zeneszerző – akiben az író az engesztelhetetlen modern művész-zseni ősképét formálta meg – a fantázia szülötte ugyan, de a könyvben kifejtett és Leverkühnnek tulajdonított szigorú, matematikai elveken alapuló zenei komponálásmód, az ún. tizenkétfokúság vagy dodekafónia elve egy másik német emigráns, Arnold Schönberg szellemi tulajdona.

A Mindentudás Egyeteme Klubjának július 5-ei találkozóján, este hat órától a beszélgetés a regényből kiindulva elsősorban a zenei „gondolkodás” természetének, rendszerszerűségének és a modern zene érthetőségének kérdéseit járja körül. A moderátor Fábri György, a beszélgetőtársak Rényi András és Lackovics Miklós lesznek.