Friderika

Magyar opera-énekesnő sikere St. Margarethenben

2004.07.20. 00:00

Programkereső

Európa legnagyobb természeti színpada a magyar határtól nem messze lévő St. Margarethen-i római kori kőfejtő, s az itt immár hagyományosan július közepétől augusztus végéig rendezett operafesztivál évről évre nagyobb közönséget, s egyre színvonalasabb előadókat vonz.

Az idei fesztivál az előrejelzések szerint minden korábbi rekordot megdönt: 140 ezer körüli nézőre számítanak, s máris két pótelőadást kellett beiktatni. - Nem kis kihívás ekkora színpadon, szabad ég alatt, természetesen mikrofonnal énekelni - mondja lapunk bécsi tudósítójának a bemutató után Sümegi Eszter, aki Aida szerepében nemcsak a közönséget, de az ugyancsak szigorú kritikusokat is magával ragadta. A Magyar Állami Operaház tagját két éve ebben a szerepben hallotta-látta a St. Margarethen-i fesztivál intendánsa, s ekkor kérte fel a szerepre, amit Sümegi Eszter a két hónapos fesztivál hét előadására el is vállalt. Nevét egyébként az osztrák sajtónak már nem kell megtanulnia: dicsérték eleget, amikor májusban a Lohengrin itt is nagy feltűnést keltő budapesti előadásáról beszámoltak. Némelyik kritikus most egyenesen arról ír, hogy nem ártana Ioan Holender bécsi operaigazgató figyelmét a remek magyar énekesnőre felhívni, hátha meghívja a Staatsoperbe. Ismerve az osztrák kritikusok jól értesültségét, persze lehet, hogy a tehetségek iránt jó érzékű Holender már régen maga is gondolt erre. Sümegi Eszter - akinek pályája az 1992-es Pavarotti-énekverseny megnyerése után ugyancsak szépen ível felfelé - augusztus 5-én énekel utoljára a burgenlandi előadáson, utána a Budafeszt következik, majd augusztus végén és szeptemberben Texasban a Toscában lép fel.

A burgenlandi előadás Sümegi Eszternek is egyedülálló élmény, mint ahogy a közönség is nehezen telik be nemcsak a hangzással, hanem a látvánnyal is. A 7000 négyzetméteres színpad korlátlan lehetőségeket nyújt, a kőszikla környezetben oly hitelesnek tűnő egyiptomi szobrok között szinte eltörpül az előadás két elefántszereplője: az afrikai származású Miry és Betty, akiket a Bad Tölz-i Crocofant cirkusz adott kölcsön. Van helye szinte vágtatni a 18 lónak is: ők az Esterházy-huszároktól a közeli Kismartonból érkeztek, lovasaikkal együtt. Összesen négyszázan lépnek fel Verdi operájában, s az előadás legnagyobb erénye, hogy a látvány nem megy a muzsika rovására. A fesztivál évek óta a brnói Nemzeti Színházzal működik együtt, ennek zenekarát és kórusát vezényelte Ernst Mäzendorfer - akit meghatározott napokon Koen Schoots vált fel. Radamest Emil Ivanov énekli, Ramfist Vlagyimir Vaszijlev, Amonasrót Igor Morozov - s mindannyian a közönség és a kritika nagy dicséretében részesültek. A bemutató egyúttal bécsi társadalmi esemény volt, a politikai és a kulturális élet sok ismert személyisége jött el, s ott volt a terület - és szinte egész Burgenland - tulajdonosa, Esterházy Melinda hercegné is.

Bécs, 2004. július