Gellért, Mercédesz

Ketten a Koldusoperából

2004.07.26. 00:00

Programkereső

Meghalt Fonyó József 70 éves, és meghalt Kiss Ilona 80 éves. Fonyóról tudatja a közlemény, hogy 42 évig volt a Vígszínház színművésze. Fonyó színművésznél sokkal több - ő színész volt.

Kiss Ilona sem volt színművész. Több is, kevesebb is: ő primadonna volt. Mégpedig nem szőke, hanem buja, fekete primadonna. Fonyó első szerepeként J. J. Peachum, a "koldusok barátja" volt 1958-ban a főiskolások nevezetes Koldusopera-vizsgaelőadásán, és talán legutolsó szerepeként A szecsuáni jóember egyik istenét játszotta. Nem bearanyozott arccal. Nem szakrálisan. Nem is mennyei középkáderként, sem Isten küldötte erkölcsbürokrataként. Különböző arcokkal, más és más figurában feltűnt az előadásban, amint fürkészik, szimatol, provokál, rosszindulatúan leselkedik istenelvtársaival: Tanai Bellával és Oberfrank Pállal az egyetlen jó ember után. Valóságos modern-antik kórusként kémlelték a cselekményt. Fonyó Első istenében az isteninél több volt a házmesteri. Brecht-szereppel bemutatkozott, Brechttel búcsúzott, noha mindkét Brechtje attól lett siker, mert nem volt "Brecht-színész". Stílus helyett embert játszott. Másolat helyett élettapasztalattal fűtötte a figurát.

Kiss Ilona Bródy Tamás zeneszerző-karmester, a megtéveszthetetlen fülű muzsikus özvegyeként halt meg. Bródyt az operettszínházban "alvó Bródy"-nak csúfolták. Nemcsak kihozhatatlan angol flegmája miatt, hanem mert a legszenvedélyesebb operettszámokat is alig észrevehető piciny kézmozdulatokkal vezényelte. A színpadon tombolt a szerelmi láz. A zenekar csörömpölve ujjongott. Bródy hidegvérrel állt az árokban, vezérelte megvesztegethetetlenül az operettműveletet.

Kiss Ilona 15 évesen, a Kolozsvári Thália Stúdióban mutatkozott először színpadon, 1939-ben. Átszerződik a kolozsvári Magyar Színházhoz, majd a bécsi döntés után a Fellner-Helmer építette Kolozsvári Nemzeti tagja (1939-1940). Miskolcon játszik 1942-ben, Kassán 1943-ban. Az itt vendégszereplő Páger Antal partnere Kerecsendi Kiss Márton Az első című színdarabjában. Páger fölfedezi, Pestre viszi filmezni. Az első megfilmesítésében Kiss Ilona a női főszereplő.

Pesten 1945-ben kezdett új színpadi életet, az előbb Szabad Színház, majd Magyar Színház néven működő, fiatalokat egybegyűjtő társulatban az igazgató Both Béla feleségeként. A Szabad Színház eleinte a Városliget szélén működött az Erzsébetvárosi Színház helyén. Brechttel, a Koldusoperával ízlést ingereltek (Kocsma Jenny: Kiss Ilona), utána gyorsan bemutatták Furfangos özvegy címmel Goldoni Mirandolináját. Polgár Tibor csinos zenés betéteket komponál az olasz komédiához. A címszerepben primadonna az éjfekete hajzuhatagú Kiss Ilona volt. Both Béla magával sodorta a Nemzetihez (1947), ott ráosztották Déry Tibor Itthon című színjátékának női főszerepét, Annát, de a bemutatón már Sulyok Mária játssza a szerepet. Elszerződik Szegedre (1948), ahol éppen Vaszy Viktor a zenei igazgató, vele még Kolozsvárról ismerik egymást. A banánfürt frizurájú, Portugáliában született brazil filmszínésznő, Carmen Mirandához hasonlító érzéki primadonna végre is a Fővárosi Operettszínház tagja lesz. Legnevezetesebb szerepe Sárközy István Mikszáth-megzenésítésében, a Szelistyei asszonyokban Anna, a Gábor Miklós játszotta Mátyás király szerelmese. Fényes Szabolcs-Boross Elemér (Mesterházi Lajos Boldogság novellájából írott) Két szerelem című bányászoperettjének Balogh Anna nevű bányászözvegy-primadonnája. Bródy Tamás- Csizmarek Mátyás Balkezes bajnok Latabár Kálmánra épített sportoperettjében - a Blaha Lujza Színház színpadán az első felvonás végén megjelent, fenn, a szín közepén. Lejött a primadonna-lépcsősoron. Megállt érett asszonyi szépségében, széles karimájú kalappal fején. És lement a függöny. A következő felvonásban is mondott néhány cselekményt bonyolító mondatot, de a nagy színházi hatás szépségének föltűnése az első felvonás fináléjában. A színpad sajátja, hogy a tehetséges csúnyát megszépíti, a tehetségtelen szépséget rúttá teszi. Aki a színpadon is megőrzi szépségének ragyogását, az belülről is fénylik. Szeretetet jött adni, gyönyörködtetni önmagával. Büszke szépségét korosan is megőrizte. Nézőtéren, utcán mindig ugyanazzal a gondos konttyal és mélyről jövő szeretetteli mosollyal.

Meghalt Fonyó István színész. Meghalt Kiss Ilona primadonna. Egyikük nevéért sem vettek színházjegyet a nézők. Nem ők voltak a színház eltartói. Ők a színház fenntartói voltak. A nagy színészekért megyünk színházba, de a kis színészek nélkül nem lehet előadást megtartani. Sokat szenvednek mellőztetésükért. Szerényen viselik sikertelenségüket. Meggyűlölhetik a velük nem gondoló színházat, de nem a színészetet. Titkos favoritok. Fonyó is remeket szerepelt kínai istenként a Vígben, már csonttá fogyottan, leromlott fizikummal, de fölajzott játszókedvvel és jellemzési erővel. Mert nincs jó és rossz színész. Csak színész van. Lehet balszerencsés a pályáján, lehet kedveszegett, de tisztelnünk kell bennük, hogy színészek. Figyelmesebb kezelés mellett tovább elállnak és helytállnak.