Menyhért, Mirjam

Thomas Hampson a Zeneakadémián

2004.09.06. 00:00

Programkereső

Thomas Hampson napjaink egyik legtiszteltebb és keresettebb énekes szólistája, aki különösképpen sokoldalú és újító interpretálásával vívta ki világra szóló hírnevét. Hampson birtokolja napjaink egyik legszebb hangját, amely vokális és előadóművészi ereje különleges együttélésének köszönhető.
d59b1371-ee7e-4580-9255-6e9f7f565481

Thomas Hampson Spokane-ban, Washington államban nevelkedett, tanulmányait Marietta Coyle, Elisabeth Schwarzkopf, Martial Singher és Hors Günther irányították. Sokoldalúsága közismert; hírnevet szerzett az operák, operettek, musicalek, oratóriumok és dalok előadójaként, de mindezek mellett kiemelkedik munkássága a hangfelvételek, a kutatás és a pedagógia területén is. Hampson tökéletes zeneisége és érzékeny előadóművészete miatt az az énekes, akivel boldogan dolgoznak együtt a világ élenjáró karmesterei is.

Eddigi pályafutása során olyan címszerepek sokaságát énekelte el, mint Rossini Tell Vilmos, Csajkovszkij Anyegin, Massenet Werther (az eredeti bariton változatban), Busoni Doktor Faustus, Ambroise Thomas Hamlet, Verdi Machbet, Simone Boccanegra, Mozart Don Giovanni, (legutóbb 2004 márciusában New York-ban, a MET új bemutatójában kirobbanó sikerrel). Természetesen más kiemelkedő baritonszerepeket is énekelt, mint Germont (Verdi Traviata), Wolfram (Wagner Tannhäuser), Posa márki (Verdi Don Carlos), Orestes (Gluck Iphigenia Tauriszban), Amfortas (Wagner Parsifal), Mandryka (Strauss Aarabella).

Koncertjein Thomas Hampson új irányadó színvonalat állított fel, különösen Gustav Mahler és Hugo Wolf dalrepertoárjának előadásával. Az éneklés művészete iránti elkötelezettsége nem csak a tanításban, de a repertoárkutatásban is megnyilvánul. Oktatási és kutatási tevékenysége mellett multimedia-projekteket is tervezett, mint a „Voices from the Heart” („Szívhangok”), amely Stephen Foster zenéjének dokumentálása a Hessen Rádio művészeti programja számára, vagy a „I hear America Singing” („Hallom Amerika énekét”), az amerikai dalok bonyolult kulturális szövegezésének kiváló antológiája, mely fantasztikus sikert aratott a WNET’s Great Performances keretében, majd 2001-ben folytatódott a Salzburgi Fesztiválon Hampson koncertsorozatával.

2003 őszén Thomas Hampson megalapította a Hampson-Foundation-t azzal a céllal, hogy előmozdítsa a zenei projektek kutatását, szimpóziumok, mesterkurzusok, bemutatkozó és oktató koncertek létrehozását mindenütt a világon. A közeljövőben az Alapítvány Hampson nevével fémjelzett multimedia-kalauz formájában közreadja a klasszikus és romantikus dalrepertoár alapműveit.

Thomas Hampson díszdoktori kitüntetést kapott a Whitwort College-ban (Spokane/Washington) és a San Francisco Conservatory-ban, valamint tiszteletbeli tagja a londoni Királyi Zeneakadémiának. Megkapta a bécsi Staatsoper legmagasabb elismerését, a „kamaraénekes” címet és Párizsban „a művészetek lovagja” kitüntetést.

Szinte minden hangfelvétele elismerésben részesült, így hat alkalommal elnyerte a Grammy-díjat, kétszer a holland Edison-díjat, kétszer a Prix du Disque, háromszor a Gramophone Díjat, de megkapta a Echo német hanglemezdíjat vagy a Klasszikus Nagydíjat Cannes-ban. 1997-ben az EMI Kiadónál „Év Művésze” volt. A Tannhäuser felvételéért (melyet Daniel Barenboim vezényelt) Grammy-díjat kapott, mint a 2002. év Legjobb Opera Felvétele.

Az elmúlt évad egyik legnagyobb szenzációja a Metropolitan Opera repertoárjának legjobban szeretett mesterműve, az új Don Giovanni bemutató volt 2004 márciusában Thomas Hampsonnal a címszerepben, James Levine vezényletével.

A művész 2004. szeptember 16-án este a budapesti Zeneakadémián lesz hallható. Az ária- és dalesten Wolfram Rieger kíséri zongorán. Jegyek az ismert jegyirodákban, illetve a helyszínen válthatók.