Lukács

Improvizáció, Bartók szellemében

2004.09.21. 00:00

Programkereső

Soha előtte és soha utána nem lehet pontosan azt és úgy hallani, ahogy most és az egy évvel ezelőtti koncerten játszotta az Új Dimenzió Műhely az Hommage á Bartók című darabot – ez ugyanis csupa improvizáció. Maximum CD-n: az akkori felvétel lemezen is megjelent. A zongoránál Szakcsi Lakatos Béla, klarinéton Klenyán Csaba, hegedűn és brácsán Kathy Horváth Lajos játszik, a formáció vezetője pedig egy különleges hangszeren muzsikál.

- A szerző Babits Antal, és a cím: Ki ez az ember? Kicsoda is Babits Antal?

- Egy húsz éve áhított hangszer tulajdonosa vagyok, kontrabasszus klarinéton játszom, a legújabb lemezünkön is, az Új Dimenzió Műhely Hommage á Bartók című CD-jén – mondja Babits Antal. – A kontrabasszus klarinét a legmélyebb fafúvós hangszer, és mesterfogásokkal négy oktávot is lehet rajta játszani. Gyönyörű lágy tónusai is lehetnek.

- És majdnem akkora, mint ön.

- Igen, tulajdonképpen, ha kiegyenesítenénk, sokkal nagyobb is lenne, mint én, közel három méter hosszú csőrendszer. Igen hosszú, és nagy gyakorlást igényel, hogy levegővel is bírja az ember, s természetesen állóképességben. Zenei mondandóban is helyén kell lenni az ember eszének és szívének.

- Hogy ismerkedett meg a hangszerrel?

- Mesébe illő a történet. Egy amerikai zenész lakklemezén hallottam ennek a csodálatos hangját, beleszerelmesedtem, és úgy döntöttem, ha addig élek is, szeretném, ha egyszer lenne egy ilyen az életemben. Két évvel ezelőtt adta meg a sors, hogy tudtam vásárolni egyet, amit egyébként csak egyedi gyártásra Párizsban készítenek. Előre át kell utalni a pénzt, és fél év alatt legyártják. Ez főszereplője a mostani lemezünknek, amin Bartók szellemében játszunk, nemcsak népdalokat, hanem jazzes számokat is.

- Eredetileg milyen hangszeren játszott?

- Természetesen klarinétos vagyok, több évtizede, most már gyakorlatilag a klarinét-család legkisebbjétől a legnagyobbikáig mindegyiket birtoklom, felváltva szoktam rajtuk játszani, de mióta két éve megvan ez a csodálatos kontrabasszus klarinét, elsősorban ezen szeretek zenélni. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy olyan kollégákkal játszhatok most, mint Szakcsi Lakatos Béla, Klenyán Csaba, aki szintén klarinétos, Kathy Horváth Lajos.

- Ez a lemez egy rádióhangverseny felvétele.

- Tavaly a 22-es stúdióban koncertlehetőséget kaptunk, ami annyira jól sikerült, hogy kis túlzással mind a négy zenész felsikított: Segítsen a Rádió, hogy ez hivatalosan, lemezen megjelenhessen.

- Mind a négyen zeneszerzők is…

- Közös alkotásaink is vannak a rögtönzés jegyében, műfajok között, és fölött kalandozunk, hiszen egyszerre van klasszikus hangvételű darab a lemezünkön, jazzesebb, vagy népdal feldolgozás. Mindannyiunk közös szerelme egyébként Bartók, és Bartók szellemisége. Róla kevesen tudják, hogy egyetlen egyszer, élete legutolsó nyilvános koncertjén, 1943 január 21-én New Yorkban a két zongorára és ütőhangszerekre írt szonáta zenekari változatánál mindenki legnagyobb meglepetésére néhány taktus erejéig Bartók, életében először és utoljára, nyilvánosan improvizált. Mi ezt az improvizációs, és rögtönzéses hagyományt kívánjuk ápolni. Talán az idős Bartók úgy érezhette, hogy sokkal közvetlenebb hangvételt tud megütni a közönséggel, ha néhány ütem erejéig rögtönöz, mi viszont az egész műsorunkat így szerkesztjük, hogy ezáltal még jobban megszólíthassuk a közönséget.