Ilona

Volt egyszer egy csapat

2004.09.23. 00:00

Programkereső

Az idei évadtól már Szirtes Tamás direktor programja határozza meg a Madách Színház arculatát. A nagyszínpadon új Webber-musicalt láthatunk, a stúdiószínpadon Csehov-komédiákat Darvas Iván rendezésében és Gálvölgyi János főszereplésével, a Tolnay Szalonban pedig művészportrékat.

Az operaház fantomjából a 2003 május végi bemutató óta több mint 220 előadást tartottak, és már decemberig elkeltek a produkcióra a jegyek. Így a Madách következő szezonjában a nagyszínház programjának legalább az egyharmadát a Fantom teszi ki, a szerződés szerint is minimum százhuszonötször kell játszani ebben az évadban. Webber musicalje miatt különben a Madách Színházban jócskán megnyúlt a szezon: míg több helyütt már májusban kitör a nyári szünet, és csak szeptember végén, október elején megy föl újra a függöny, addig a Madáchban július végéig látható a Fantom, aki szeptember közepén már megint gondoskodik róla, hogy a produkcióban leszakadjon a csillár. A híres szerző és a Madách Színház meg Szirtes Tamás igazgató jó kapcsolatának eredményeként májusban Webber-ősbemutató lesz Budapesten.

A Beautiful Game című darab fölhasználásával új musical készül Volt egyszer egy csapat címmel. Ez, mint Szirtes Tamás kérdésünkre elmondta, egy focicsapatról szól. Sok fiatal színészre is szükség van benne, ezért meghallgatást hirdetnek. Arra a kérdésre, hogy kis országban, kis szakmában, amelyben mindenki ismer mindenkit, van-e ennek értelme, a direktor azt felelte, hogy egy-egy tehetséget mindig lehet találni. Így fedezték fel például Mahó Andreát, amikor Az operaház fantomjára meghallgatást hirdettek. Webber műhelymunkára ajánlotta fel a művét, kérésre már új dalt is írt hozzá. Főleg Bródy János és Szirtes dolgoznak a darabon, májusban tartják a premiert. Az igazgató szerint a musical igényel sztárokat, de mindig szükség van fiatalokra is. És persze új művekre, ezért is találták ki a Musical Műhelyt, ahová új darabok adhatók be. A sikerültebbeket negyven-ötven perces keresztmetszet-változatban előadják, és ennek alapján bármelyik színházigazgató eldöntheti, hogy bemutatja-e a művet. Az első alkalmakkor Huszti Zoltán Jónás könyve és Bornai Tibor–Tóth Eszter Website story című munkája kerül a stúdiószínpadra, Szerednyey Béla rendezésében.

Az eddig eléggé elhanyagolt és látogatottsági csúcsokat igazán nem döntögető stúdióból Szirtes Tamás látogatott helyet szeretne kialakítani. Paudits Béla tizenhárom év után önálló esttel tér vissza a Madách Színházba október 22-én. Szintén a stúdióban kerül színre Arthur Miller Édes fiaim című darabja, amelyet Kerényi Imre rendez Huszti Péter és Piros Ildikó főszereplésével. Márciusban három Csehov-komédia látható Darvas Iván rendezésében, Gálvölgyi János főszereplésével. Szirtes nem tagadja, hogy azok is a stúdióban kaphatnak lehetőséget, akik a Madách Kamarából Örkény Színházzá, lényegében önálló műhellyé vált teátrumból kiszorultak, és a nagyszínpadon sem feltétlenül akad számukra munka, mert nem énekes-táncos színészek. A stúdióban az első premier október 8-án lesz: egy kétszereplős, a francia mulatók hangulatát idéző darab C’est la vie címmel, melyben Kiss Mari, Pápai Erika, illetve Bajza Viktória és Ladinek Judit lép fel, Hegyi Árpád Jutocsa rendezésében. Az első előadásokon a zongoránál a szerző, Gregg Opelka ül. A Tolnay Szalon vasárnap délelőttönként művészportréknak ad helyet, októberben például vendég lesz Gálvölgyi János, Kentaur, Spiró György, Für Anikó, Dés László.

A nagyszínpadon már most pénteken is tartanak bemutatót: Békés Pál mesejátékát, A kétbalkezes varázslót Cseke Péter rendezte. Jókedvű musicalrevünek tartják a Te édes, de jó vagy, légy más! című darabot, amely mindössze négyszereplős; Ács János rendezésében novemberben kettős szereposztásban tartják a premiert. Egyelőre elmarad viszont a decemberre ígért éjszakai revükabaré, amely Bajor Imre, Gálvölgyi János és Hernádi Judit játékára épült volna. Még átírják a szövegeket, és a színészeket is nehéz lett volna egyeztetni, így erre a premierre már csak a következő évadban kerülhet sor. A zenés darabok túlsúlya miatt a repertoár jó része külső helyszínre kerül. A Tháliában látható a Páratlan páros 1–2., a Kakukkfészek, az Egy pohár víz, a Black Comedy, a Ludas Matyi. A Budapest Bábszínházban A vacsora négyesben, a Vidám Színpadon A sors bolondjai kerül a publikum elé.

A Madách Színházban valaha prózai előadásokra volt egyszer egy csapat. Most egy egészen másfajta csapat van kialakulóban.