Emma

Áttörést kell elérni!

2004.10.15. 00:00

Programkereső

Javában zajlik az orosz-magyar évadot beharangozó előfesztivál Magyarországon, s napokon belül a moszkvaiak is ízelítőt kapnak a magyar művészetből. A rendezvény főkurátora, Szvák Gyula szerint azonban csak akkor érhet el áttörést az orosz-magyar kapcsolatokban az évad, ha - hasonlóan az angol és holland seregszemléhez - nagyszabású rendezvénysorozat születik.

A pontos költségről még nem döntött a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a szervezők szerint 500 millió forintnál szerényebb költségvetésű évadot nem érdemes rendezni. Az oroszországi magyar évad 2005. január 22-én kezdődik a Budapesti Fesztiválzenekar koncertjével; a magyarországi orosz évad az második felében startol.

Új szakaszhoz érkezett el az orosz-magyar kulturális évad - mondta lapunknak Szvák Gyula a rendezvénysorozat főkurátora, az ELTE Ruszisztikai Központjának vezetője. Elkészült a szakkuratórium programterve, és Magyarországon elkezdődött, Oroszországban pedig e hónap 21-én indul az évadot beharangozó előfesztivál. Az egyes művészeti ágakban szakkurátorok válogatták - részben pályázaton kiválasztott javaslatokból - a bemutatandó produkciókat, Kelemen László a népi kultúra, Morcsányi Géza a színház, Kiss János a balett, Reményi Krisztina a zene, Siklós Péter a kiállítások, Sz. Bíró Zolán a konferenciák programjainak kiválasztásáért felelt. Tanácsadóként tudományos kérdésekben Krausz Tamás, művészeti kérdésekben pedig Szilágyi Ákos segítette a munkát. Egy-egy produkció kiválasztásánál minden esetben az orosz féllel konzultálva, a helyi közönség igényeit, ízlését figyelembe véve született meg a döntés.

A kuratórium egy szűkebb, 500 millió forintos, és egy bővebb, 800 millió forintos költségvetésű programtervet készített el; mely összegből, nem csak a magyar produkciók oroszországi bemutatkozását kell finanszírozni, hanem orosz produkciók hazai fogadását is. Ezután már a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumán (NKÖM) a sor, melyik változatot preferálja - hangsúlyozta a főkurátor. Hozzátette - félmilliárd forintnál szűkebb költségvetésből nem lehet olyan fesztivált rendezni, mely megvalósítja az előzőleg kitűzött célokat. Azaz nem éri el, hogy nagyszabású, kulturális áttörést elérő, hazánk imázsát jelentősen befolyásoló rendezvénysorozat jöjjön létre. Szvák Gyula ugyanakkor úgy vélte, a költségvetés megkurtítása rossz üzenet lenne az orosz partner felé. Holott a rendezvénynek éppen az utóbbi évtizedben gyengülő, néhol nullára csökkenő orosz-magyar kulturális kapcsolatok javítása volna a feladata, ami a későbbiekben politikai, gazdasági téren is kamatozni fog. A bővebb variáns - mely egyébként nem kerül többe, mint az angliai magyar évad - alkalmas arra, hogy a legteljesebb módon közvetítse a magyar kultúrát. "Nem volna méltányos jelentéktelenebb évadot tartani Oroszországban, mint Angliában, vagy Hollandiában"- hangsúlyozta a főkurátor. Az már más kérdés, hogy a költségvetés a szponzorokon és - a paritásos elv miatt - az orosz félen is múlik. A koncepció és a programtervek kidolgozásával a kuratórium beszüntette a munkáját, hiszen a megvalósítás a Hungarofest, illetve az orosz partnerintézmény a Festa feladata. A főkurátor a helyén maradt, hogy ellenőrizze a megvalósítást.

A főkurátor nem titkolja, hogy az előfesztivál szervezése az államközi egyezmény aláírásának elhúzódása, az orosz kormányzati struktúra átalakulása, illetve a magyar költségvetési megszorítások miatt csak késve indult. Ennek ellenére olyan reprezentatív programot sikerült összeállítani, mind az orosz, mind a magyar félnek, mely alkalmas arra, hogy ízelítőt adjon az évadról.

A szervezők számára - mindkét oldalon - az volt a legnagyobb dilemma, hogy a nosztalgiára építő, a hatvanas-hetvenes évekből már ismerős kulturális értékekre is építsenek, vagy pedig felvállalják azt, hogy - az igazi klasszikusok mellett - csak az elmúlt évtized művészetét viszik el egymásnak. Végül ez utóbbi elképzelés győzedelmeskedett - mondta a jeles ruszista. Miután az előfesztivál legfontosabb eseményei már lezajlottak idehaza, arra kértük a főkurátort, hogy vonjon mérleget: "Az előzetes elképzeléseket igazolta az Orosz Kulturális Napok néven megrendezett mini fesztivál. Azoknak a produkcióknak volt nagy sikere, melyek a legprogresszívebb irányzatokat és legmagasabb színvonalat képviselték. Ilyen volt a Moszkva Kamarabalett, Jevgenyij Griskovec egyszemélyes színháza, a Musica Viva és természetesen az Eifman balett. Viszont kevésbe volt vevő, különösen a Millenáris fiatalabb közönsége, az esztrád- vagy gálakoncert jellegű előadásokra. Ismét bebizonyosodott, hogy az értő magyar közönség bejön a kiváló produkciókra - és csak azokra jön be. Mindez vonatkozik az orosz közönségre is."

Oroszországban október 21-én veszi kezdetét a magyar előfesztivál, melynek programját a moszkvai Magyar Kulturális Intézet és a szakkuratórium együtt állította össze. Az idő rövidsége miatt az előfesztiválok esetében mindkét fél maga határozta meg a bemutatandó produkciókat. Az évad esetében viszont a fogadó ország szava lesz a döntő, a kuratóriumok csak javaslatokat teszek. A magyar előfesztivál csúcspontja a Fischer Iván dirigálta Budapesti Fesztiválzenekar koncertje lesz, Ránki Dezső közreműködésével. Hasonló jelentőségű esemény, hogy Magyarország lesz a díszvendége a tekintélyes Non-fiction könyvvásárnak. Itt mutatják be Bibó István, Hamvas Béla, Kertész Imre, Nádas Péter, Bodor Ádám egyes műveinek orosz kiadását. Színházművészetünket - a londoni évadon is sikert aratott - Krétakör Színház képviseli, Csehov: Siráj című művével, melyet kifejezetten az orosz színházi körök kértek. Egy hónapig látható a "100 híres kép a 20. századból" című fotó kiállítás, mely a magyar fotóművészetet reprezentálja. Az Art-kontakt nevű zenei fesztiválon a magyar művészek, mint Grencsó István, vagy a Másfél orosz együttesek társaságában lépnek fel.