Cecília

Moszkva hazánk kultúrájával ismerkedik

2004.11.02. 00:00

Programkereső

A Fesztiválzenekar koncertje és a magyar filmhét moszkvaiak ezreivel ismertette meg a magyar kultúrát a napokban. A rendezők ugyanakkor aggódnak, hogy nem áll majd rendelkezésükre a tervezett költségvetés, így nem sikerül áttörést elérni a több, mint egy évtizede pangó orosz-magyar kulturális kapcsolatokban.

A Budapesti Fesztiválzenekar koncertjével vette kezdetét hivatalosan a magyar-orosz kulturális évadot beharangozó előfesztivál Moszkvában. A nemrég épült, hipermodern Moszkvai Nemzetközi Zenepalota épületében nagy sikert aratott a Fischer Iván által dirigált zenekar és Ránki Dezső zongoraművész. Az orosz közönség a koncert második felében elhangzott Rachmanyinov II. szimfóniát díjazta hosszan tartó tapssal, de a két Bartók mű - Magyar parasztdalok, és a III. zongoraverseny - is nagy tetszést aratott.

A budapesti Művész Mozihoz hasonló Rolan Filmszínházban öt magyar filmet vetítettek csaknem egy héten át. A "legjobb külföldi film" kategóriában Oscar-díjra javasolt Kontroll nagy sikert aratott, nemkülönben Török Ferenc alkotása, a Moszkva tér, mely a rendszerváltás idején felnőttkorba lépő generációról és a '89-es zűrzavaros időről szól.

Ideje leszámolni az oroszt fővárosról terjesztett előítéletekkel. Moszkva soha nem látott módon virágzik. A 10 milliós metropolisz Budapest nagyságú belvárosának a késői szocalizmus évtizedeiben lepusztult épületeit felújították, mindenhol toronydaruk magasodnak, jelezve a lázas építkezéseket. Különösen éjjel nyújt megkapó látványt az orosz főváros, amikor a amerikai ízléstelenséggel vetekedő fényreklámok látszanak csupán a szocreál kockaházakból. Az egykor üresen kongó üzletekben a legnagyobb és legelegánsabb nyugati cégek kínálják - méregdrágán - portékáikat. A hetente háromszor néhány órára kinyitó Lenin-mauzóleumnál már nem kígyóznak sorok, de a Vörös csillag még ott díszeleg a legtöbb középületen. A metropolisz nem csupán az újoroszok - a vadkapitalizmusban meggazdagodott, nem épp hófehér múltú milliomosokat nevezik így - gátlástalan luxusáról híres, de ismét kezd megerősödni egy igényes középosztály is. Színvonalas kulturális intézmények, szórakozóhelyek, vendéglők, jazz-kocsmák tucatjai telnek meg minden este. Így a Dom Fotografii multikulturális intézet is, ahol a 100 híres kép a 20. századból" című kiállítást rendezték meg a magyar fényképészek legszebb alkotásaiból. A négy terem zsúfolásig megtelt a megnyitón, az orosz közönség számára a reveláció erejével hatott, hogy az általuk is jól ismert klasszikusok, mint André Kertész, Robert Capa Magyarországról indultak világhódító útjukra. A Kincses Károly által rendezett kiállítás a száz év magyar históriájába, kulturtörténetébe is bepillantást enged az orosz közönség számára.

A legprogresszívebb színházi törekvéseket a Krétakör színház Siráj produkciója fogja képviselni , a magyar irodalmat pedig a decemberben kezdődő Non-fictiopn könyvvásárra oroszul megjelenő alkotások. Nádas Péter, Bodor Ádám, Parti Nagy Lajos, Szilágyi Ákos műveivel ismerkedhet meg az orosz közönség.

Az előfesztivál sikere bizakodással tölti el a rendezőket, továbbra sem világos azonban, hogy az orosz évad költségvetése eléri-e a tevezett 500 millió forintot. Ennél szükebb pénzforrásból nem rendezhető átfogó és áttörést elérő rendezvénysorozat.