Jolán

Gadó Gábor új lemezei a BMC-nél

2004.11.30. 00:00

Programkereső

Modern táncok idősebbeknek és haladóknak és The Second Coming címmel két új Gadó Gábor-lemezt jelentetett meg nemrégiben a BMC kiadó. A felvételek a gitáros két különböző, ugyanakkor egymáshoz mégis kapcsolódó oldalát mutatják meg.

A Modern táncok idősebbeknek és haladóknak című album a szerző ironikus, szarkasztikus oldalát mutatja be, bár a ’60-as, ’70-es évek személyes élményeit feldolgozó zeneanyagot átszövi a szeretetteljes visszatekintés hangvétele. A lemez címe a cseh író, Bohumil Hrabal művére utal (Táncórák idősebbeknek és haladóknak), amelynek kapcsán Gadó Gábor a következőket írja: „Talán van némi társadalombírálat is ebben a zenei memoárban, de nem ez a fontos. Megint Hrabalra kell hivatkoznom: ő abból, amit megérint, szentséget csinál. A hrabali mosoly, amivel az élet apró dolgait transzcendálja, nagyon közel áll hozzám, ez az, amit most megpróbáltam a szocializmusbeli emlékeimre rávetíteni.”

7961dff8-2d5c-4dbd-b24e-1189e11a61e5

A másik Gadó-lemez egy szólóalbum, címe megegyezik William Butler Yeats The Second Coming verscímével, amely költemény az album egyik ihletőjeként jelenik meg. Szinte az összes kompozícióhoz tartozik egy irodalmi forrás, a szerzők nevei magukért beszélnek: Varlam Salamov, Tadeusz Borowski, August Strindberg, Vörösmarty Mihály, Anna Ahmatova, Oszip Mandelstam, Kertész Imre stb. A témaválasztásánál fogva komorabb, ezzel együtt felemelő albumot Gadó Gábor így jellemzi: „A múlt század rémtörténeteiben, a szovjet illetve náci gépies megsemmisítő lágerek iszonyatában kiteljesedni látszik Yeats antikrisztusi jövendölése, ezzel együtt számomra ma is nagyon jól érzékelhető egy „fölkelő szörnyeteg” fenyegetése, egy jelenlévő veszély. A második eljövetel lemezem koncepciójában egy áhítatos leborulás azok előtt az emberek előtt, akiknek a művészetében és sokszor személyes sorsukban a 20. század rettenete jelenik meg, ugyanakkor műveikben, költészetükben gyakran a “legnagyobb szépséggel” találkozom. Ahogy a kompozíciókhoz közvetlenül vagy akár közvetve kapcsolódó prózákban és versekben, úgy az albumon is a borzalom és a gyönyörűség kettős tónusa húzódik végig.”