Jenő

Kurtágot méltatja a The New York Times

2005.01.09. 00:00

Programkereső

A The New York Times kritikusa a lap vasárnapi számában Kurtág György Kafka-töredékek címû, szoprán hangra és hegedûre írt mûvét méltatja, amelyet a jövõ héten ad elõ Dawn Upshaw énekesnõ és Geoff Nuttall hegedûmûvész a New York-i Carnegie Hallban Peter Sellars vezényletével.

Jeremy Eichler szerint a mű a magyar zeneszerző egyik leghatásosabb alkotása. Azt írja: Kafka nem szorul különösebb bemutatásra, a 78 éves Kurtág, a kortárs európai zenének a világtól elzárkózó óriása viszont nem annyira ismert az Egyesült Államokban. A kritikus szerint Kurtág zenéjét hallgatni olyan, mint kulcslyukon át az óceánt bámulni.

Az 1987-ben befejezett Kafka-töredékek Kurtág egyik leghosszabb műve, amely majdnem egy óráig tart. Az ilyen sűrített és ennyire engesztelhetetlenül őszinte zenében ez a hosszúság türelmet követel. Képzeljük el tíz dalest érzelmi esszenciáját összesűrítve, epigrammába öntve. Ez elég volt ahhoz, hogy 1988-ban néhány hallgatót megfutamítson egy bostoni koncertteremből - írja a kritikus.

Dawn Upshaw szoprán énekesnő maga is szinte elviselhetetlennek tartotta mind Kafka munkáját, mind pedig Kurtág reakcióját, amikor több évvel ezelőtt először hallgatta meg a művet. A művésznő a feladatot félretéve először Kurtág más műveivel ismerkedett és Kafka írásait tanulmányozta. Néhány évvel később viszont teljesen megragadta a Kafka-töredékek. A lapnak azt mondta: amit kezdetben sötétségként fogtam fel a műben, azt ma gondolati tisztaságnak és rendkívüli világosságnak látom.

A kritikus szerint az író és a zeneszerző szerencsésen egészíti ki egymást. Kafka ugyan 1924-ben meghalt, de sok mindent előre megjósolt abból a világból, amelyben Kurtág élt a kommunista Magyarországon.