Jusztina

Egész testével zenél

2005.02.04. 00:00

Programkereső

„Együtt énekelek a hegedűmmel, és magam komponálom a zeném. Fellépek otthon a hazámban és a világon mindenütt. Ez a hivatásom. A hegedű az egyik legszebb hangszer – alakítja a valómat, felébreszti érzéseimet, érzelmeimet, esztétikailag betölt, képes a zenében a legmagasabb értékek felmutatására, köztem és a többi ember közt beszél. Ezért szeretem. És szeretni annyi, mint élni!” – fogalmazta meg ars poeticáját pár éve Iva Bittová, és nehéz ehhez bármit hozzátenni.

Ennek a negyvenöt éves, morva–roma énekes-hegedűsnek a muzikalitása valósággal dermesztő, nemcsak hangjával és hangszerével játszik – egész testével zenél. Néha szinkronban, néha aszinkronban. Bármilyen tárgyat vesz a kezébe, az hangszerként szólal meg, a rendelkezésre álló eszközök, a lehetőségek nem korlátozzák a önkifejezésben. Nemcsak hallani, látni is élmény, nem hiába tanult valamikor színészetet.

Szinte hazajár Magyarországra, az elmúlt dekádban alig akadt olyan év, hogy legalább egyszer ne tette volna tiszteletét nálunk. Vagy Budapesten, vagy a győri Mediawave-en. De bármennyiszer is jött, gondoskodott róla, hogy ne lehessen megunni, jószerivel ahány alkalom, annyiféle programmal érkezett. Adott szólóestet, Dorothea Kellerovával játszotta Bartók hegedűduóit, a gitáros Vladimír Václavekkel a Bílé Infernót mutatta be, máskor a Lelky Leánykórussal lépett fel, megint máskor egy cseh dj-vel pörgött nagyokat, legutóbb pedig a holland Netherlands Blazers Ensemble-val prezentálta Leos Janacek és saját szerzeményeit.

Ezúttal egy német csembalóművész hölggyel, Barbara Maria Willivel lép fel február 10-én, a Petőfi híd budai hídfőjénél horgonyzó A38 hajón. Hozzá illő környezetben, a MOLto Vivace-szériában. A hajó gazdáinak és programszervezőinek nagy álma volt ugyanis, hogy Közép-Európa gazdag hagyományokra épülő, lüktető és változatos zenei kultúráját egy sorozat keretei között mutassák be Budapest erre fogékony közönségének. Egy olyan sorozat keretei között, mely egyszerre őrzi meg az élő koncertek intimitását, és lép ki abból, hogy ne csak a látogatók részesüljenek az élményből, hisz az ottani történések portréműsorok számára szolgálnak alapanyagul, melyeket a térség több közszolgálati tévécsatornája (nálunk a Duna Televízió) tűz később műsorára.

Az ősszel már sok rácsodálkozásra alkalmat adó, és januárban folytatódó MOLto Vivace-sorozat célja tehát a kortárs közép-európai dzsessz és világzene bemutatása. E széria részeként jött el nemrég hozzánk a lengyel dzsessz nagy öregje, Zbigniew Namyslowski, és érkezik az elkövetkező hónapokban Budapestre a horvát énekesnő-fuvolista Tamara Obrovac (vendég: Muzsikás), a cseh romák „királynője”, Vera Bíla (vendég: Mitsoura), a lengyel progresszív rock veteránja, az SBB (vendég: After Crying), a felvidéki Ghymes (vendég Úzgin Űver), illetve ad közös koncertet az idén ötvenéves Szemző Tibor és Szlovákia legfontosabb vonósnégyese, a Moyzes Quartet.

De hát mindenekelőtt is itt játszik Bittová, akit szokták a kortárs amerikai énekesnőkhöz, Meredith Monkhoz, Laurie Andersonhoz vagy Diamanda Galashoz hasonlítani. Formai újításait tekintve kétségkívül hozzájuk mérhető, művészi mélysége és ereje azonban fölöttük áll. Rendkívül szuverén muzsika árad belőle, a kortárs, a dzsessz és a népzene sajátos közép-európai keveréke. Ráadásul mindez nála nem nyersen, érdesen, vérből tör elő, hanem finoman kecsesen, nőiesen.