Kelemen, Klementina

Ultrahang Fesztivál: kinek a zene, kinek a zörej

2005.04.04. 00:00

Programkereső

Hol zaj van, ott hang van, s hol hang van, ott zene van. Vajon megállja a helyét ez a következtetés? Lesz-e zene a zajból, zörejből? A szórakozás mellett talán ezekre a kérdésekre is választ kerestek az Ultrahang Fesztivál résztvevői.

Kísérleti elektronikus zene az underground zenei élet képviselőivel: különleges élvezet ínyenceknek.

Párnás buli a Trafóban: a székek jelentős részét eltüntették a szervezők, helyükbe párnák kerültek, s akiknek volt merszük, azok akár közvetlenül a hangfalak elé is ülhettek. A színpad közepén több keverőpult, egy laptop és egy elektronikus gitár. A fellépés előtti közönségmorajt pedig egyre inkább elnyomta a hangfalakból érkező, erősödő sistergés, mely talán a koncert felvezetéséül szolgált. Lassan a sistergésből hullámveréssel átitatott madárcsicsergés lett, az első fellépő, a bécsi Fennesz belecsapott a húrokba – vagyis a számítógépbe. A laptop- és gitárvirtuóz eleinte csupán a számítógépéből csalt elő az ütvefúróra emlékeztető hangokat, melyeket a hullámverés ismétlődő, szinte már ritmusos és kellemes zajával párosított. Közben a mögötte lévő kivetítőn a tengerről készített videók segítették az asszociációk elburjánzását, a néző-hallgató elrévedését.

A szintén osztrák Radian trió megjelenése már-már egy hagyományos rockkoncertre emlékeztetett: volt dobos, basszusgitáros és szintetizátoros. De nem maradt el a számítógép sem: el is nyomta végül az előbbi három zeneszerszám hangjait. Rock és a dzsessz találkozása a számítógépes zenével. Aprólékosan kidolgozott hangminták, zajszerű közbeékelések, s néha talán valamilyen kompozíció íve is felfedezhető volt.

Egy "zenei" világgal gazdagabb lettem, azonban a kérdéseim megmaradtak. Néha a kérdések visznek előre, s nem a válaszok, néha a zaj az, ami számít, és nem a zene. Kinek a zörej, kinek a zene.