Katalin

Egy trendi hegedűs történetei

2005.04.17. 00:00

Programkereső

A harminchét esztendős Joshua Bell tényleg nem udvariasságból, hanem őszintén mondja, hogy szereti a magyarokat A világhírű amerikai hegedűművész, Joshua Bell és az ugyancsak nagyszerű londoni kamarazenekar, az Academy of the St. Martin in the Fields koncertezett szombat este a Művészetek Palotájában. A programban Vivaldinak A négy évszak című sorozata, valamint Schubert d-moll vonósnégyesének (ismert nevén: A halál és a lányka) Mahler által készített zenekari átirata szerepelt. Joshua Bell a koncert előtti percekben válaszolt a Magyar Hírlap kérdéseire.

A harminchét esztendős Joshua Bell tényleg nem udvariasságból, hanem őszintén mondja, hogy szereti a magyarokat.

Bloomingtonban született és nőtt fel, s a városban működő patinás egyetem, az Indiana University két magyar professzorát – Sebők György zongora- és Starker János csellóművészt – már gyerekkorában nagyon tisztelte. Amikor pedig 1986-ban, tizenkilenc évesen bemutatkozó koncertjét adta Londonban, a karmester a világhírű Doráti Antal volt. Joshua Bell a kilencvenes évek közepén, a Fesztiválzenekar meghívására jött először Budapestre, később többször dolgoztak együtt Kocsis Zoltánnal: hat éve szonátaestet is adtak.

"Nagy öröm együtt dolgozni a St. Martin in the Fields kamarazenekarral – mondja Joshua Bell –, mert negyvenhat évvel alapítása után is fiatalos, lendületes társaság, amelynek nemcsak összetéveszthetetlenül szép tónusa van, de a szokatlan, formabontó megoldásokra is nyitott." A közelmúltban Romance of the Violin címmel közös lemezt készítettek, most pedig együtt indultak közép-európai turnéra, amelynek – Zágráb, Belgrád, Varsó és Heidelberg után, Bécs előtt – Budapest is állomása volt. Vivaldi A négy évszak című hegedűverseny-sorozata annyira ismert, hogy már-már zenetörténeti közhelyszótárnak is nevezhetnénk, de Joshua Bellt ez nem zavarja, szerinte mindig meg lehet mutatni egy remekmű újabb arcát. Schubert vonósnégyesének kamarazenekari változatát viszont kifejezetten azért választotta, mert szerinte méltatlanul ritkán szólal meg. Karmester nélkül játszottak: Bell a hegedűversenyekben a színpad közepén állva, a Schubert-műben a koncertmesteri székből irányította a zenekart. Szerinte ezek óvatos lépések a karmesterség felé, mivel a jövőben dirigálni is szeretne.
Joshua Bell 2001-ben mintegy négymillió dollárért vásárolta azt a Stradivari-mesterhegedűt, amin ma is játszik. A hangszer egykor a lengyel virtuóz, Bronislaw Huberman tulajdona volt, de 1936-ban ellopták, s csak ötven év múltán került elő. Bell azt mondja, nem sznobizmusból költött ennyi pénzt a mesterhegedűre, hanem "hangjának különleges kiegyenlítettsége miatt".