Lukács

Welser-Möst a zürichi operaházat erősíti

2005.07.08. 00:00

Programkereső

Bécs és Salzburg hiába harcolt érte - Zürichnek sikerült: Franz Welser-Möst szeptembertől a svájci nagyváros operaházának zenei főigazgatója.

A posztot az igazgató, a szintén osztrák Alexander Pereira kifejezetten neki létesítette, ám ez a kinevezés valójában afféle hazatérés: az osztrák származású muzsikus 1995 és 2002 között a ház vezető karmestere volt, mielőtt ugyanezt a pozíciót Clevelandben elvállalta.

Welser-Möst zürichi kinevezése Ausztria számára keserű pirula: emlékezetbe idézi, milyen komolyan reménykedtek néhány éve abban, hogy a Salzburgi Nyári Játékok intendánsa lesz. Igaz, később kiderült, hogy a reménykedésnek nem volt túl sok alapja: amikor a hír szárnyra kelt, őt hivatalosan még meg se keresték, s bár később elgondolkodott a felkérésen, végül kosarat adott. Ioan Holender is szemet vetett a kitűnő zenei képességei mellett emberi kvalitásai tekintetében is jó hírű osztrák karmesterre, ám Welser-Möst nem vállalta a bécsi zenei igazgatói állást. A választás aztán a japán Seiji Ozawára esett, aki immár három szezonban bizonyította alkalmasságát.

Welser-Möst a zürichi ajánlatot megfelelő időben érkezett megfelelő felkérésnek nevezi, s kicsit mentegetőzik, amiért annak idején nem jött Bécsbe. Akkortájt kezdődött a clevelandi megbízatás, nem igen tudta, mivel jár, mennyi időt és energiát vesz igénybe. Mindig eltart pár évig, amíg egy zenekart sikerül a kívánt szintre hozni - mondja. Ma már ez bekövetkezett, s ezért mer újabb feladatot vállalni. Zürichben semmiféle újításra nincs szükség, ráadásul az ottani prioritások egybeesnek azokkal, amelyek neki fontosak. Vagyis előbb előállítják, aztán csomagolják a "terméket", s csak utána kezdik "eladni" - nem úgy, mint sok helyen másutt, ahol az első lépés a még ki se alakított produkció reklámozása. Egyébként előzőleg Milánóba is hívták, Ricardo Muti utódaként. Zürichet választotta.

Az osztrák érdeklődés Welser-Möst személye iránt nem "érdekmentes". Hamarosan Bécs is elkezdi keresni Ioan Holender utódát, jóllehet az ő szerződése csak 2010-ben jár le. Az ezekben a napokban 70. születésnapját ünneplő Holender ezzel minden eddigi elődjénél hosszabb ideig áll a Ház élén, de már csak kora miatt sem tervezi a hosszabbítást. Welser-Möst nem tagadja, hogy egyszer majd érdekli az igazgatói poszt is, Bécs meg egyébként is a szíve csücske, de egyelőre nem tervez ennyire előre. Szerződése Clevelandban 2012-ben, Zürichben 2011-ben jár le. Mindkét zenei igazgatóság egyébként szabadságot is biztosít számára, amire szüksége is van, hiszen nem kíván "eltűnni" a világ hangversenytermeiből, operaházaiból. Zürichben most mutatták be vezényletével (és Colline szerepében Polgár Lászlóval) Puccini Bohéméletét: a kritikák a karmesternek tudják be, hogy az előadás figyelemre méltó. Welser-Möst hajlamos a partitúrák újraolvasására, s mindig kiderül, hogy pontosabban értelmez, mint mások - írta a Die Presse nagy tekintélyű kritikusa.

Ha a bécsi operaigazgatóságról feltett kérdést el is hessegeti, kapcsolata az osztrák fővárossal folyamatos. 2007 és 2009 között egy új betanulású Ringet vezényel Bécsben - örül a tervnek, amelyet a Wagner-rajongók nagyon várnak.

A bécsi Opera egyébként már megkezdte a nyári szünetet, s ahogyan ez minden évben lenni szokott, rövidesen átadja az épületet a bécsi dzsesszfesztivál programjainak. Aki pedig nyáron is operára vágyik, annak esténként, sötétedés után a Városháza előtt a helye: már megkezdődött és szeptemberig tart itt az operafilm-fesztivál.