Előd

Az operát nem lehet eltemetni

2005.07.12. 00:00

Programkereső

Az elmúlt héten a belcanto királynőjének tartott Edita Gruberova óriási sikerrel énekelt Müchenben, a Bayerische Staatsoperben. Donizetti ritkán játszott operájában, a Roberto Devereux-ben Erzsébetet alakította. A szcenírozott előadást a Németországban sztárrendezőnek számító Christof Loy állította színre, modern felfogásban. A világhírű énekesnő szeptember 10-én Budapesten a Művészetek Palotájában az opera koncertszerű változatában lép fel.

Christof Loy gondolt egy merészet és Donizetti Roberto Devereux című operájának 1600-as évek elején játszódó cselekményét áthelyezte a mai angol Parlamentbe. Az énekesek és a népes kórus, statiszták mai ruhákban jelentek meg, mint ahogy az Erzsébetet megformáló Edita Gruberova is mai kosztümben vállán kistáskával lépett színpadra. A nagyon pontosan elemzett, színházi szempontból is hatásos előadást a müncheni publikum óriási ovációval fogadta.

Gruberova, aki emlékezetes drámai erejű alakítást nyújtott, a másnapi sajtóbeszélgetésen néhány kulisszatitkot is elárult az előadásról. "Donizetti operáját először 1990-ben Barcelonában Giancarlo del Monaco által rendezett előadásban énekeltem. Monaco ötlete volt például, hogy Erzsébet az opera drámai csúcspontján vegye le a parókáját, ezt a momentumot kérésemre a bécsi és a müncheni előadások rendezői is átvették" - mondta az énekesnő. "Loy azonnal a próbák elején egy sajátos koncepcióval állt elő. Azt kérte tőlem, hogy Erzsébetet, egy erős vasakaratú Margaret Thatcherre emlékeztető politikusként személyesítsem meg. Először idegenkedtem az elképzeléstől, mondtam is, hogy akkor kell egy újabb operát írni, hiszen a Donizetti-mű középpontjában egy valós történelmi személyiség áll. Később a rendező mégis meggyőzött, mivel érzékeltette, hogy a dráma leginkább a hatalomról és az érzelmekről szól, de ezekről a kérdésekről az opera eszközeivel lehet aktuális, mai módon is gondolatokat közölni, úgy hogy közben Donizetti zenéje ellen semmit nem teszünk. Annak is örültem, hogy Loy elképzelésének megvalósítása komoly színészi feladatot is jelentett számomra."

Gruberova hangsúlyozta, hogy az opera egyben színház is, ezért szeret olyan rendezőkkel dolgozni, akik ezt figyelembe veszik. Arra a kérdésre, hogy mivel magyarázza, hogy a sokak által konzervatívnak tartott opera műfaja a világon a XXI. század elején is lendületben van, azt válaszolta: "az operát ma sem lehet eltemetni. Sok fiatal ül a nézőtéren és a színpadon is sok fiatal tehetséges énekest láthatunk. Emellett fontos tendencia, hogy az emberek ma is vágynak a szépre, hiszen csak ez menthet meg bennünket a fokozatos szellemi sorvadástól. Utazásaink során várakat, kastélyokat, kerteket keresünk fel. De visszatérve a zenéhez kérdem én, valóban helyettesítheti-e valami más például Mozart dallamait."

A nagyon tudatos pálya építésére vonatkozó kérdésre kifejtette, számos fiatal énekes a "házépítést a tetőnél kezdi", pedig jobb az alapoknál startolni. "Talán Maria Callas mondta egyszer, hogy ezt a pályát nem csak hanggal, hanem aggyal is kell csinálni. Néha előfordul, hogy többet akarunk, mint amennyit a hangszalagjaink bírnak. A nagy művészet éppen az, hogy a biológiai adottságaink és a törekvéseink közötti egyensúlyt soha ne lépjük át" - jegyezte meg. Arra a felvetésre, hogy miért nem tanít, közölte, amíg az ő énektanára, a 87 éves bécsi Ruthilde Bösch oktat, addig neki nem kell tanítania, egyébként is úgy érzi, kevés lenne a türelme, ahhoz, hogy rendszeresen növendékekkel foglalkozzon.

Gruberova 1995 szeptemberében énekelt először Magyarországon Marton Éva vendégeként a Budapesti Kongresszusi Központban. Később ária és duett estet adott, és fellépett Johann Strauss: A Denevér című operett pódium-előadásában is.

Legközelebb szeptember 10-én üdvözölhetjük Budapesten, amikor a Művészetek Palotájában Donizetti Roberto Devreux című művének koncertszerű előadásában láthatjuk. Partnerei között lesz a kiváló tenor Michael Lehotsky, a Münchenben hallott bariton: Albert Schagidullin és Sara szerepében az ismert magyar mezzoszoprán Ulbrich Andrea, valamint a Szlovák Filharmonikusok és a Nemzeti Énekkar.

Edita Gruberova Pozsonyban született, édesanyja magyar, édesapja német. (Az idézett sajtóbeszélgetésen az énekesnő többször is átváltott német nyelvről magyarra). A Pozsonyi Konzervatóriumban tanult. 1970-ben szerződtette a Bécsi Staatsoper és az Éj királynőjével debütált, később szinte az összes fontos koloratúrszoprán, illetve balcanto szerepet elénekelte. Gyakori vendég a világ jelentős operaházaiban, illetve a rangos európai fesztiválokon. Jelenleg Svájcban él, leggyakrabban Bécsben, Münchenben és Zürichben énekel. Állandó művészi partnere, a remek karmester Friedrich Haider, aki Budapesten is vezényli majd a Roberto Devreux koncertszerű előadását.