Kelemen, Klementina

Rendszerváltó szezonnyitó az Operában

2005.09.02. 00:00

Programkereső

Hegyi Árpád Jutocsa új főigazgató reformokra épülő nyitott nemzeti operajátszást igért a tegnapi évadnyitó társulati ülésen. Bozóki András miniszter szintén a reformok szükségességét hangsúlyozta. A társulat azonban továbbra sem kapott arra választ, hogy az idén tartanak-e új bemutatót és mennyi pénzből gazdálkodik 2006-ban az intézmény. A miniszter és a főigazgató beszédét bekiabálások és füttyszó kísérte.

Kitapintható volt a feszültség péntek délelőtt a Magyar Állami Operaház évadnyitója előtt a házban. A szezonnyitón teljesen megtelt a nézőtér, a földszinten még a földön is ült néhány társulati tag. Az első tetszésnyilvánítás Bozóki András miniszter szavainál volt tapasztalható, amikor azt mondta a társulatnak, hogy "drukkolok Önöknek". Valószínűleg arra gondoltak a reagálók, hogy nem ártana a dologhoz egy kis pénz is, de ne szaladjunk ennyire előre. A miniszter papírról olvasta szövegét és többek között megjegyezete: az Operában ma van a jövő első napja. Ezzel már a reformok szükségességére utalt, miközben hozzátette: forradalom nem lesz a házban. Hozzáfűzte azt is, hogy a változtatással együtt nem szabad kidobni a régit. A miniszter azt is elmondta, hogy az eddiginél tisztább anyagi viszonyokra van szükség a házban, nem lehetséges, hogy az Operából milliárdok folyjanak ki ellenőrizetlenül. Ezt a megjegyzést még néma csend fogadta, ám amikor az előadások színvonalának javítását szorgalmazta már némi bekiabálás is hallatszott. Ezután Bozóki András méltatta a korábbi főigazgató Szinetár Miklós és a nemrégiben ugyancsak önszántából távozott főzeneigazgató, Petrovics Emil érdemeit, hozzátéve, hogy oroszlánként harcoltak az Opera érdekeiért. Ekkor több perces vastaps szakította meg a beszédet. Volt aki az egyik páholyból felállva, vezényelve buzdította kollégáit a tapsra. A miniszter beszéde végén nemzeti ügynek nevezte az Operát és kívánta, hogy az intézmény a régi fényében ragyogjon. A záró mondatokat fütty és gyér taps fogadta.

Nem járt jobban Hegyi Árpád Jutocsa főigazgató sem, akinek beköszöntő mondandóját szintén többször bekiabálás és fütty kísérte. Hegyi szerint a tegnapi szezonnyitó egy korszak végét is jelentette, hangsúlyozva, hogy az Operában eddig nem történt meg a rendszerváltás. Az előző vezetés érdemének tartotta, hogy friss szellemű alkotókat - Kovalik Balázst, Zsótér Sándort, Halász Péter, Kesselyák Gergelyt - hívták meg rendezni a házba, ezt az irányt kívánja ő is folytatni. Hegyi szerint az elmúlt években miközben jelentős sikerek is születtek az Opera nem volt fejlődési pályán, a színvonal hanyatlott és a folyamat elavult művészetet és elvault művészeket eredményezett. Ekkor valaki az erkélyről bekiabált és megkérdezte, "hogy a jelenlévők közül ki volt az előadásainkon az elmúlt években", de felvetése költői kérdés maradt. Hegyi beszéde végén konkrétumok helyett nyitott és nemzeti operajátszást ígért. Sokkal megértőbben fogadta a társulat Kesselyák Gergely művészeti igazgató-főzeneigazgatót. Kesselyák papír nélkül beszélt, felidézte, hogy először 1997 márciusában vezényelt először az Operaház meghívására. Tegeződve, baráti hangon kérte a reformokhoz, a változtatáshoz a társulat segítségét. A művészeti igazgató kijelentette, nem szeretnék tovább csonkítani a társulatot. A repertoárt kissé csönkentik ugyan,de egyelőre radikális bevatkozás, operáció nem várható. Amikor Hegyi Árpád Jutocsa Müller Péter Sziámi stratégiai igazgatót konferálta fel, a főigazgató szavait derültség fogadta. Müller Péter Sziámi azonban ennek ellenére igyekezett szónoki adottságait is felvillantani, a társulatot például az emberi lelkek gyülekezetének nevezte. Elmondta azt szeretné, hogy a Magyar Állami Operaházra felfigyeljen a világ. Bejelentette tevkenysége társadalmi jellegű vagyis nem vesz fel érte járandóságot. A társulati ülésen kiderült, hogy Hegyi csapatához Herczeg Tamás kommunikációs igazgatóként, Zeke Edit pedig vezető szcenikusként csatlakozott.

A társulati díjátadást követően az ülést Szinetár Miklós korábbi főigazgató zárta. Szinetár volt az első aki számokat mondott az ülésen. Felidézte, hogy 2002-ben amikor újra átvette az "európai hírű" intézmény irányítását 6,5 milliárd költségvetési támogatásból gazdálkodtak, az idén ebből 5,6 milliárd lett. Szinetár miközben megköszönte a társulatnak az együttműködést, tanácsként az új vezetésnek elmondta, hogy a kis konfliktusokat el kell kerülni, a nagyoktól viszont nem szabad megijedni...

Kesselyák Gergely művészeti igazgató beszédében azt mondta, a most következő szezonban az elődeik által összeállított évadot valósítják meg, művészeti okból nem, legfeljebb anyagi gondok miatt változtatnak rajta, ha szükséges. Majd hozzá tette, öt bemutatót tervez az új vezetés, három operát és két balettet. Ezt a mondatot úgy lehett érteni, hogy a műsorfüzetben meghirdett Handel: Xerxes, Wagner: A Nürnbergi mesterdalnokok és Bartók három egyfelvonásosára, illetve a Próba című balettre gondol a művészeti vezető. A társulati ülés után kérdésünkre a művészeti igazgató pontosított: az öt bemutatót nem a mostani szezonra értette, hanem azt kívánta jelezni, hogy az új vezetés ennyi saját premiert képzel el évente. Az évadról megjegyezte: még nem dőlt el, hogy a takarékossági intézkedések miatt tudnak-e egyáltalán bemutatót tartani.