Jenő

Zongorapiac Magyarországon – Opera Zongoraterem, Budapest

2005.09.05. 00:00

Programkereső

Folytatjuk hazai zongorapiaci körképünket. Ezúttal az Operaház melletti Opera Zongoraterembe látogattunk el, ahol a Steinway and Sons, a legendás hangversenyzongora-gyár magyarországi képviselőjével, Cseke Lászlóval találkoztunk.
fb835a98-6a2c-475b-8155-c54906d8311b

- Néhány hónappal ezelőtt találkoztunk először a budai várban a Steinway képviselet ünnepélyes megnyitása alkalmából. Mit jelent ez a hivatalos megbízatás a cége eddigi kereskedelmi gyakorlatához képest?

- Nagy megtiszteltetés a világ legnagyobb presztízsű zongoragyárát képviselni. Több pályázó is jelentkezett erre a kizárólagos forgalmazói jogra, és örömmel mondhatom, hogy a hosszú évek óta tartó felkészülésünk meghozta a gyümölcsét. Természetesen a Steinway and Sons márkaképviselete hatalmas felelősséget is jelent, a megkövetelt feltételek megteremtéséről nem is szólva.

- Hogyan lehet felkészülni a Steinway képviseletére?

- Mi a testvéremmel zongorakészítéssel foglalkozunk, én már 27 éve vagyok a pályán. Ez idő alatt rengeteg zongora fordult meg nálunk, és volt időnk és lehetőségünk felmérni, hogy mennyiben különbözik egy jó zongora egy kiváló zongorától. A Steinway zongorákat mindig előszeretettel javítottuk, mert úgy találtuk, hogy ebben a hangszerben egyesül mindazon szellem és innováció, ami a XX. század zongoráinál a csúcsminőséget jelentette. Érdekes tapasztalatunk, hogy ennek a hangszertípusnak már 100 évvel ezelőtt olyan kiforrott volt a konstrukciója, hogy a mai napig probléma nélkül ki lehet cserélni az elhasználódott alkatrészeket az újonnan gyártott megfelelőjükkel! A Steinway and Sons száznál is több szabadalommal járult hozzá a zongorák műszaki és hangzásbeli tökéletesítéséhez. Ma a zongoragyárak többsége használja is ezeket a szabadalmakat.

- Hogyan alakulnak az értékesítési lehetőségek ezzel az új pozícióval?

- A lényeges változások nem most következnek be. Bár örülünk annak, hogy négy koncerthangszer rajtunk keresztül talált gazdára, alapvetően a mi tevékenységünket is a tömeges kereslet befolyásolja. Hosszú évek munkája volt felépíteni azt a márkaállományt, amely ma biztosítja, hogy a cégnek legyenek tartalékai ahhoz, hogy legyen időnk kivárni mire a csúcsminőségű hangszerek kereslete beérik. Ez persze nem holnap lesz, de a jelek azt mutatják, hogy van elmozdulás. Addig is forgalmazunk középkategóriás hangszereket, melyek részben a Steinway márkaköréhez tartoznak (Boston, Essex), illetve olyan zongorákat és pianínókat, melyeknek az ár-minőség paraméterei szakmailag vállalhatók. Ma már nem lehet csukott szemmel elmenni a távol-keleti hangszerek mellett. Egyrészt olyan tömegben gyártják őket, hogy nem lehet nem észrevenni őket, ráadásul évről évre egyre precízebb és igényesebb modellekkel állnak elő. Az áraik pedig egyszerűen verhetetlenek a maguk kategóriájában.

- Mindez azért – gondolom – nem ingatja meg a Steinway zongorák piaci pozícióit.

- A válasz röviden “nem” lenne, de nem lehet ilyen egyszerűen elintézni ezt a kérdést: a Steinway and Sons a csúcsminőségből soha nem engedett. A felső kategória piacán a Steinway szinte egyeduralkodó, a hangversenypódiumokon 95%-ban világszerte az ő zongoráik állnak. Viszont a konkurencia erősödését látva maguk is mérlegelték, hogy nem maradhatnak elszigeteltek, hanem fel kell venniük a kesztyűt. Ebből a célból hoztak létre két márkanevet, egyet a középkategória felső szegmensébe – ez a Boston –, és egyet az ez alatti kategóriába, ennek neve Essex. A Boston zongorákat Japánban gyártják a Kawai gyár gépsorain, ezeknek a termékeknek a tervei megegyeznek a Steinwayével, de míg a Steinway hangszerek 80%-ban kézi munkával készülnek, addig a Bostonok gyakorlatilag – a beállításokat leszámítva – gépen készülnek. Az Essex zongorákat pedig Dél-Kínában, Hong-Kong mellett, a Pearl River zongoragyárban gyártják – ez ma a világ legnagyobb zongoragyárainak egyike. A technológiai háttér néhány év alatt világszínvonalúvá fejlődött – mint annyi más iparágban Kínában –, és elárasztották a piacot a hangszerek. Mi magunk évek óta forgalmazzuk a gyár termékeit, és a véletlen játéka, hogy most az Essex zongorák kapcsán ez a kapcsolat megerősödhet…

- Tehát van ok óvatos optimizmusra zongorafronton?

- Ha nem is viharos, de érezhető a változás. Világszerte változnak a vásárlási hangsúlyok. Évekkel ezelőtt még a művészek és az intézmények vásárolták a minőségi zongorákat, ma ez az arány megfordult: 60%-ban magánszemélyek veszik a Steinway zongorákat. A válságok általában jó hatással vannak a zongorapiacra: idősebb szakemberek mesélik, hogy a zongorák a világválság és a háború idején fogytak a legjobban. A zongora hagyományosan értékálló befektetés, mint az arany. Menekülésnél viszont kétségtelenül kevésbé praktikus… De a viccet félretéve, a hazai vevők között is egyre gyakrabban jelenik meg az értékes hangszer iránti igény. Reméljük, hogy a szolgáltatásaink ezt a trendet csak erősíteni fogják.

- Mi mindent tudnak szolgáltatni?

- Zongorák tekintetében szinte bármit. A hangszer kiválasztásától a házhozszállításig, az utógondozásig és karbantartásig, márkagaranciáig és használt hangszerek felújításáig szinte mindent biztosítani tudunk az ügyfeleinknek. A Steinway-partnerség pedig lehetővé teszi, hogy vásárlóink igényeit első kézből, a legkényesebb finomságokig ki tudjuk elégíteni.

- És a költségekről néhány szót: ma kevesen szaladgálnak sok millió forinttal a zsebükben; aki igen, az se mind akar zongorát venni. Mit tehetnek a többiek?

- Banki partnerekkel most dolgozunk hosszabb lejáratú lízingkonstrukciókon, reményeink szerint hamarosan ez is megkönnyítheti a vásárlók döntését. Egyébként tapasztalatom, hogy aki egyszer elszánta magát a zongoravásárlásra, már javarészt átgondolta, hogy miből és hogyan fogja finanszírozni a költségét. A magas árú hangszereknél pedig már nem az ár számít, hanem a vásárlási szándék. Olyankor a döntés már nem a márkáról szól, hanem arról: luxusautót vegyen vagy koncertzongorát?