Jolán

Nem törvénytelen

2005.09.09. 00:00

Programkereső

Itthon is manipulálják a zenei ízlést? A nagy hazai zenei kiadók állítják: nem fizetik le a rádiókat, mint azt tették anyacégeik az Egyesült Államokban. Lapunknak nyilatkozott egy volt rádiós is: régi munkahelyén a tulajdonos letette a műsorvezetők asztalára a kötelezően lejátszandó dalok listáját.

Tízmillió dollárra bírságolták nemrég az Egyesült Államokban a legnagyobb zenei kiadók egyikét, mert pénzzel és drága ajándékokkal fizette le a rádióadókat, hogy az általuk menedzselt zenészek dalait többször játsszák. Az ottani törvények szerint a piaci kereslet mesterséges befolyásolása bűncselekmény, amelyért a Sony BMG - azt követően, hogy bűnösségét beismerte, így ugyanis elkerülhette a további vizsgálatokat - a kiszabható legmagasabb bírságot fizette ki. Másik három cég, a Universal Music, az EMI és a Warner Music is hasonló büntetésre számíthat.

Az amerikai hatóságok azért kezdtek el vizsgálódni, mert a rádiók zenei kínálata gyakran nem tükrözte sem a közízlést, sem a slágerlistákat. A fenti indokok alapján akár Magyarországon is kutakodhattak volna, hiszen sokan tapasztalhatták már, hogy a kereskedelmi rádiók egy-egy dalt megmagyarázhatatlanul, heteken át naponta többször is leforgatnak. Ha pedig a "kívánságműsorba" telefonál a hallgató, legtöbbször csak egy felkínált listából választhat.

Megkérdeztünk két nagy kereskedelmi rádiót, hogyan állítják össze a lejátszandó dalok listáját. A Danubius Rádió zenei igazgatója, Csík Gabriella azt mondta: ők nem tapasztaltak az amerikaihoz hasonló manipulálási kísérletet, a lejátszandó dalok listáját professzionális közvélemény-kutatások alapján állítják össze. Hetente egyszer telefonon, évente egyszer-kétszer pedig személyesen kérik ki (egy közvélemény-kutató cégen keresztül) célközönségük véleményét. Egy-egy ilyen tesztelés alkalmával dalrészleteket mutatnak a hallgatóknak, akiknek véleményt kell mondaniuk. A tesztek eredménye alapján döntik el, hogy az adott dalt milyen gyakran játsszák, illetve, hogy játsszák-e egyáltalán. A Juventus Rádiótól nem kaptunk választ, de valószínűleg ott is hasonló a rendszer.

Hazánkban minden műsorszolgáltató önállóan határozza meg, hogy milyen műsorokat ad közre.

Az persze egyáltalán nem biztos, hogy a hallgatók és zenei vezetők, szerkesztők ízlése megegyezik. A különböző hazai slágerlistákat szemügyre véve például több érdekességre is felfigyelhetünk. A Magyar Hanglemezkiadók Szövetségének honlapján hétről hétre többféle országos lista olvasható. Ezek közül az egyik az eladási adatok alapján készül, egy másik pedig a rádiók játszási listái alapján. Ez utóbbinak a neve is beszédes: Editor's Choice, vagyis szerkesztők választása. Az Editor's-listán például megjelenése, június eleje óta az első három hely valamelyikén szerepel Shakira La Tortura, valamint Rob Thomas Lonely No More című dala. Az eladási listán viszont Shakira sokáig csak a tizenegy-tizenkettedik helyig jutott, a legutóbbi két hétben (miután három hónapja folyamatosan játsszák a rádiók és a zenetévék) sikerült elérnie a hatodik helyet. Rob Thomas még kevésbé népszerű a vásárlók körében: az eladási listán legjobb helyezése a 37. volt. Egy emlékezetesebb példa: tavaly elég sokáig szinte minden adón Britney Spears Toxic című dala szólt. A nóta az Editor's-listán 22 hétig szerepelt, legjobb helyezése az első hely volt, a dalt tartalmazó album azonban az éves eladási adatokat összesítő listán csak az 51. helyet tudta elérni.

A két lista különbözőségére visszafelé is akad példa: az eladási listát hetek óta vezető Caramel az Editor's-listán csak a 12. helyig jutott. Az egyik kis kiadónál lévő Kistehén Tánczenekar, amely néhány hónap alatt az egész országot meghódította, és amely hetek óta az eladási listák élbolyában szerepel, a szerkesztők listáján mindössze a 28. helyig jutott.

Az ORTT tájékoztatása szerint hazánkban minden műsorszolgáltató önállóan határozza meg, hogy milyen műsorokat ad közre, nincs olyan jogszabály, amely ebbe beleszólhatna.

A rádiók és a kiadók esetleges együttműködéséről szólva a négy zenei kiadó hazai cégei egyformán azt nyilatkozták lapunknak: az Amerikában napvilágra került "meggyőző módszereket" Magyarországon nem alkalmazzák.

Ennek ellenkezőjét nem tudjuk bizonyítani, mindenesetre nyilatkozott lapunknak egy volt rádiós. Szabolcsi János hat évig dolgozott szerkesztő műsorvezetőként Egerben, saját zenei műsora volt heti négy órában Mozart-rádió néven. Neki ritka kivételként olyan szerződése volt, amely szerint a zenei szerkesztés csakis az ő kizárólagos döntése, de a keverőpulton folyamatosan ott volt egy a kollégáknak szóló lista a lejátszandó dalokkal, mellettük pedig, hogy hányszor kell azokat leforgatni. Ezt az alkalmazott "szerkesztők" szentírásnak kellett hogy tekintsék, ha másnap is ott kívántak dolgozni. Szabolcsi János nemrég felhívott egy volt kollégát, hogy a kívánságműsorban kérjen egy dalt. A válasz az volt: ezt nem lehet, öregem, mert nincs rajta a tulaj listáján.