Kelemen, Klementina

Rondó - kis lemezboltok vezetői válaszolnak

2005.11.10. 00:00

Programkereső

Rovatunkban ezúttal három kisebb lemezbolt vezetőjét kérdeztük arról, hogy milyen stratégiákkal élhetnek meg a kis lemezboltok a mega-zeneáruházak árnyékában?

Bíró Csilla (Akadémia Zeneműbolt)

Nem tudjuk, hogy annak a dolognak, amivel mi foglalkozunk, van-e létjogosultsága ebben a világban. Nem tudjuk, hogy akár öt év múlva szükség lesz-e még hagyományos CD-boltokra. Abban sem vagyunk biztosak, hogy az általunk kiválasztott zenékkel a legtökéletesebb válogatást nyújtjuk. Ez egy állandó tanulási folyamat, amelynek során elsősorban a vevőinkre, a megérzéseinkre, illetve az ízlésünkre hagyatkozunk. Beszélhetnék a kis boltok személyességéről, az emberi kapcsolatok fontosságáról, arról, hogy a vevőink 80 %-a heti, havi rendszerességgel benéz hozzánk – és nem feltétlenül csak vásárolni szeretne. Beszélhetnék még arról, hogy a zene miért fontos nekünk, és miért jó megismerni hasonlóan gondolkodó embereket… Sorolhatnám még tovább, de ezek nem stratégiák, hanem elengedhetetlenül fontos dolgok ahhoz, hogy az ember örömét találja abban, amivel foglalkozik. Ezt nem lehet, és nem is érdemes másképp csinálni: folyamatosan tűnődni és szeretni kell. Csak azt nem értjük, hogy miért mindig azt veszik meg, amit éppen hallgatunk…

Tóth Judit (Concerto Hanglemezbolt)

A Concerto Hanglemezbolt nyitásakor – 1989-ben – Magyarországon még nemigen léteztek mega-zeneáruházak, vagyis maga a probléma sem létezett, ezért az alapítóknak nem volt szükségük túlélési stratégiára: saját elképzeléseik szerint alakították az üzletet és az üzletmenetet. Komolyzenei hanglemezek és CD-k adásával és vételével foglalkoztak és foglalkozunk ma is, más műfajok minimálisan voltak és vannak jelen. Ez nem változott, ahogy az sem, hogy kolléganőmmel, Masa Anitával mi is a korszellemmel szemben, a saját fejünk után megyünk. Több ezer antikvár hanglemezzel, állandóan megújuló készlettel várjuk a betérőket, amelynek nagy részét külföldön válogatjuk a vásárlói igények és saját ízlésünk, tudásunk alapján. (Óriási kupac előjegyzési listával rendelkezünk.) CD-t, DVD-t szintén elsősorban használtat tartunk, de rendelésre szinte bármit be tudunk szerezni. Mindent megteszünk azért, hogy azok, akikben érdeklődés van a komolyzene iránt, kérdéseikre, kéréseikre választ kapjanak. Gyakran ajánlunk más üzleteteket, ha mi nem tudunk segíteni, és bennünket is gyakran ajánlanak. Ez jobb minden reklámnál. Tudjuk, hol foglalkoznak szervizeléssel, alkatrész-utánpótlással, hol lehet lemezjátszótűt kapni, hol egy jó hangmérnök vagy stúdió... És persze meg is osztjuk ezeket az információkat. Az évek hosszú sora alatt kialakult egy törzsvásárlói réteg, akik naponta, hetente, rendszeres időközönként visszajárnak, telefonálnak. Rájuk mindig számíthatunk, és ők is tudják, hogy számíthatnak ránk. Igyekszünk megbízhatóak és kedvesek lenni. Gyakran hangzik el nálunk ez a mondat: „Érezze otthon magát!”

Guba Gábor (CD-Bár)

A kis üzletek üzemelését ellehetetlenítették az egyre szaporodó nagy áruházláncok. Az indokoltnál alacsonyabb áraikkal, újsághirdetéseikkel, könnyű megközelíthetőségükkel csábítanak a vásárlásra, nem beszélve az igen széles árukínálatukról, ami persze általában nem a legigényesebb, de a dömpingvásárlást kielégíti. Aki minőségi terméket szeretne, annak nem ezeken a helyeken kell keresnie az árut. A kis szaküzletek viszont specializálódtak az utóbbi időkben, s a többletszolgáltatások terén verhetetlenek. Itt a vevő és az ő igényei számítanak szempontnak, és nem a mindenáron történő haszonszerzés vagy a vevők elcsábítása a konkurens vásárlóhelyek elől. A kis szaküzletek – mint nevükben is benne van – szakembereket alkalmaznak eladónak, Ez szembetűnő különbség a nagyáruházakhoz képest, ahol – a tapasztalatok szerint – jobb oda sem menni az eladóhoz, nehogy csalódás érje az embert. A szakértelem és a vevő megbecsülésének hiánya riasztó az ilyen helyeken. A kereskedelmi gyakorlat bebizonyította, hogy a vásárlók minőségi kiszolgálása és a kiváló áruk szakértelemmel történő eladása kulcsfontosságú az életben maradáshoz. Egy jó szó, a vevők teljes körű kiszolgálása és a hitelesség az a fegyver, amivel szembe lehet szállni a már nem kis konkurenciának számító mega-áruházakkal. Vannak helyek, ahol még kávéval, teával vagy üdítővel is megkínálják a vásárlót. Ez az a kiszolgálás, amit mindenki szeretne, de ezt csak és kizárólag a kicsi, speciális üzletek tudják biztosítani vásárlóik számára.