Jácint

Rondó - Mozart "reklámértékéről"

2006.01.23. 00:00

Programkereső

Mozart születésének 250. évfordulója apropóján rovatunkban ezúttal három szakembert kérdeztünk arról, hogy a zenetörténet nagy alakjai közül miért éppen Mozartnak van a legnagyobb reklámértéke?

Nagy Bálint (a Magyar Telekom kommunikációs igazgatója)

Mennyi hasznot húzhat egy ország mésszel leszórt, tömegsírba temetett polgárából? Egy egész országimidzs épül rá. Miért? 1. Mert az osztrákok ügyesek. A felfoghatatlan jelentőségű életmű köré építkeznek: csokit, likőrt neveztek el róla, és ettől kezdve imádott Wolfijuk mindenkié, aki a zenét és a csokit szereti. 2. Mert Mozart egy vonzó világ gyermeke. Mária Terézia, majd II. József viszonylagos nyugalmat és prosperitást hozott, azóta is mintaértékű épületeket húztak fel, látványos ruhákban jártak, kialakult az „európai elegancia” és az osztrák „gemütlichkeit”. 3. Mozart finom és könnyen emészthető szerzőnek tűnik. (Tudjuk, mindez a felszín, de marketing és alaposság nem járnak párban.) 4. Mert zenéje mindenkinek mást és mást mond. Lehet könnyen hallgatható, dúdolható muzsika és lehet filozofikus, tömény, életbölcsességet és tudást igénylő zenei csemege. Akár egyetlen művön belül is. 5. Mert más művészeti ágak nem csak gyakran, hanem nagyon érdekesen is dolgozták fel életét és művészetét Puskintól Peter Shafferig. Nem utolsó sorban pedig Forman. Igen, az Amadeus-film Mozart-képet teremtett és érdeklődést szült. Nem szűk százezrekben, hanem talán tíz- és százmilliókban. Mozart márkanév lett. Egy világ épült köré. Kicsit hamis (rokokós), kicsit idilli (a csodagyerek), kicsit cukros, kicsit egyszerű (Kis éji zene), hamisan izgalmas (Requiem), de életérzés. Profi márkamenedzselés. Amivel ezúttal mindenki jól jár.

Sas István (a Magyar Reklámszövetség alelnöke)

Mozartnak nincs reklámértéke. Értéke, az van! A reklám ezt az értéket fedezte fel és kötötte össze különféle termékekkel (csokoládéval, kávéházlánccal, rendezvénysorozattal). Innentől kezdve a folyamat önálló életre kelt és alaposan megváltoztatta annak a valakinek a képét, akit egykor Mozartnak hívtak. A Mozart-imidzs, ami ma a fejünkben van, a tömegkommunikáció „alkotása”. Minden benne van, ami Mozartból a ma embere számára vonzó lehet: a fiatalos szenvedély, a populáris zenére való törekvés, az ős pop-sztár jelleg. Ehhez hozzáadódik a ma már egyáltalán nem másodlagos imidzs: a bécsi hangulat, a finom csokoládé íze, a rokokós csomagolás, a kávézók illata, a mai Mozart-előadások eleganciája. A reklám adta ezeket az értékeket Mozartnak. Elég ügyesen, hisz fáradozásait még a tőzsde is méltányolja. Szegény Mozart? Egyáltalán nem! Bár minél több hajdani művész élvezhetné azt a „felkarolást”, amire a marketingkommunikáció ma képes! Mozart szupersztár? Igen, de nem mindenütt. A Google-ban a vele kapcsolatos feljegyzések első ötven címszava Ausztriához kötődik. A tengerentúlon lényegesen szerényebb a Mozart-kultusz. Tisztelettel adózva a Mester nagyságának, dicsérjük meg az osztrákokat is, akik okosan tudták felhasználni hazájuk nagy szülöttjének értékeit. Reklámérték-ügyben elismerés illeti a Mester legnagyobb hazai reklámozóját is, a híres show-sztárt, akitől ma már mindnyájan tudjuk, hogy még Beethoven is „a zene Mozartja” volt.

5cb789fe-ed05-402a-80f2-3abe8de5d93d

Gondáné Fischer Zsófia (a Raiffeisen Bank Rt. kommunikációs igazgatója)

Zenebarátként azt mondanám, hogy elsősorban azért, mert Mozart hatalmas életművében a legmagasabb művészi érték és a közérthetőség nagyon szerencsésen találkozik. Marketing szakemberként azt mondom, hogy a „tömeges” sikerhez még a legjobb terméknek is profi marketing munkára van szüksége, és Mozartnak a zsenialitás mellett ez is megadatott. Kezdve apjával, Leopolddal, aki már ötéves korától kezdve felléptette a csodagyereket Európa szinte összes uralkodói udvarában, olyan marketing ötleteket is alkalmazva, mint pl. a bekötött szemmel való zongorajáték. A Mozart-mítosz további kitűnő marketingtámogatást kapott a századok során Alexander Puskintól Milos Formanig a legjobbaktól. És miután egy kiváló „brand”-en kiváló „brand-építők” munkálkodtak évszázadokon át, alkalmassá tették a nevet arra, hogy a maguk nemében ugyancsak kiváló termékek – mint Salzburg és Ausztria idegenforgalmi kínálata vagy az ismert finom desszert – értékesítéséhez „márka-kapcsolással” hozzájáruljon. Az egész „termék-csoport” sikerének az a titka, hogy mindaz, amihez Mozart neve kapcsolódik – és nem csupán ezek marketingje – hosszú időn át igazi minőséget képvisel. Amiről beszélünk, benne van abban a pár percben, amikor az Amadeus című filmben egy gyönyörű Mozart-dallam aláfestésével, Salieri bécsi otthonában egy kis golyó formájú csokoládédesszerttel kínálja a bájos Constanze-t, miközben elbűvölve-irigykedve tanulmányozza Mozart eredeti, hibátlan kottáját. Product placement-ben szerintem ezt nem lehet meghaladni.