Menyhért, Mirjam

Eötvös-lemezek a BMC-től

2006.04.04. 00:00

Programkereső

Eötvös Péter Stockhausen- és Stravinsky-műveket vezényel a Budapest Music Center nemrég megjelent két új kiadványán.

Karlheinz Stockhausen: Gruppen; Punkte

"Ha Dosztojevszkij azt mondta, hogy az orosz irodalom Gogol Köpönyegéből bújt ki, akkor az egész 1950 utáni korszak zenéje Stockhausen Gruppenjéből lépett elő." (Kurtág György)

A felvételen a WDR Sinfonieorchester Köln hallható. A Gruppen 1-es zenekarát Arturo Tamayo, a 2-est Eötvös Péter, a 3-ast Jacques Mercier vezényli.

e1e936c3-242b-4d6a-b32e-421fd18462e7

Igor Sztravinszkij: Tavaszi áladozat; Mavra

„A Le sacre du printemps a kor zenetörténetének legeredetibb és legnagyobb hatású kompozíciója, amely elképedt lelkesedést váltott ki olyan pályatársakból is, mint Debussy vagy Bartók, s – noha az előbbit visszariasztotta a zene féktelen vadsága, az utóbbi pedig a mű töredezettségét sem hallgatta el – zenetörténeti jelentőségét mindketten megérezték. (...) [A Mavra] a 19. századi orosz opera (Glinka és Csajkovszkij), valamint az olasz opera buffa (Rossini és Donizetti) ismertetőjegyeit vonultatja fel, cigányzenével és ragtime-mal fűszerezve. Ez a zenei nyelv kibékíthetetlenül heterogén elemek kavalkádja, amelyet egy pillanatra sem lehet komolyan venni. A Mavra nem feltámasztása, hanem paródiája a vígopera műfajának. Hogyan lehet egy eleve mulatságos műfajt parodizálni? Sztravinszkij humora tisztán zenei eredetű, s az össze nem illő elemek állandó ütköztetéséből származik.” (Farkas Zoltán)

A Tavaszi áldozatot a Junge Deutsche Philharmonie-val, a Mavrát pedig a Göteborgs Symfoniker – The National Orchestra of Sweden-nel rögzítette a magyar karmester. A felvétel szólistái: Maria Fontosh (szoprán), Ludmila Schemtschuk, Lilli Paasikivi (mezzoszoprán), Valerij Serkin (tenor).