Katalin

Egyedülálló magyar siker az ortodox egyházzenei versenyen

2006.05.22. 00:00

Programkereső

15 remek énekes. A verseny fennállása óta, 25 éve most fordul elő első alkalommal, hogy világi, ráadásul magyar férfikar nyerte az Ortodox Egyházzenei Verseny Lengyelországban.

- Sokáig Bialystokról csak annyit tudtam, hogy sóbányái vannak...

- Ez egy nagyon kellemes kertvárosi rész, van néhány nagyon szép palotája és van egy filharmónia terme, ami nekünk most már ez egy nagyon kedves helyszín lesz, amíg csak élünk, hiszen XXV. Ortodox Egyházzenei Verseny először sikerült elhozni nem szláv együttesnek az első díjat – mondja Bubnó Tamás, a budapesti Szent Efrém Bizánci Férfikar vezetője.

- Mi hívta életre a Szent Efrém kórust? A lelki igény, vagy egy olyan hely kellett, ahol sok férfi tud együtt énekelni?

- Mind a kettő – feleli Bubnó Tamás. Én görög katolikus pap családból származok, az én művészeti doktorátusom a magyarországi görög katolikus és kárpátok-vidéki dallamoknak az eredetére irányult, ebből írtam meg és védtem meg. Ennek kapcsán fölmerültek olyan anyagok, amik eddig rejtve voltak, részben Kárpátalján, részben itt, Magyarországon. Olyan maradványok, amelyek bizonyítják azt, hogy Magyarországon, ha nem is döntő, de jelentős volt a bizánci kulturális zenei jelenlét. Így jöttünk össze a már sok évtizede ismert kollegákkal. Különös erőt képviselő férfi együttes, hiszen csak 15-en vagyunk. Magyarországon az a kuriózum, hogy ide hozzuk azt, amit eddig csak a szláv együttesek tudtak ide hozni.

- Mi az, hogy ortodox zene?

- Az orosz pravoszláv zene liturgikus és elsősorban vokális megszólaltatását tudjuk nevezni így, görögből, a bizánci zenéből származik – válaszol Domahidi László énekes. Az ortodox szó ezúttal pontosan a zenének is a maga zártságát jelöli. Ez egy különleges szenzációja a magyar zenei életnek, amelyet ily módon tudok a kulturális tárca és az oktatási tárca figyelmébe is ajánlani.

- Ezen a versenyen a kórus nyert, vagy pedig egy mű nyert?

- A válasz: is-is – mondja Domahidi László. Nyert az a fajta zenei műveltség és zenei alap és zenei képzés, ami Magyarországon volt. Mert ha nem lettek volna azok a megszállott, réges-régi tanáraink, mind Bubnó Tamásnak, mind nekem, valószínű, hogy ide nem jutottunk volna el. Orosz és pravoszláv zenét elénekelni nemcsak annyi, hogy kinyitjuk a szánkat és megszólaltatjuk, hanem stílusában kell érezni.