Előd

Wohltemperiertes Cymbal – Farkas Rózsa új lemeze a Hungarotontól

2006.08.17. 00:00

Programkereső

Mióta Igor Stravinsky - Rácz Aladár játékát hallva egy genfi bárban - 1915-ben szinte beleszeretett a cimbalom hangjába, az egykori paraszthangszert az egész világon megismerték.
d6061a2b-bd9a-45cb-9b87-43e9070dffb3

Továbbra is megmaradt azonban jellegzetesen magyar instrumentumnak, amelyen a művész – az orosz zeneszerző megfigyelése szerint – az „ujjai között tartott pálcikákkal játszik a húrokon”. Noha 1890-től működik cimbalom tanszak a Nemzeti Zenedében, illetve utódintézményében, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában, a magyar cimbalomkultúra az 1960-as években kezdett csak virágozni.

Hogy a kortárs zeneszerzők máig szívesen írnak e pengő-zengő hangú hangszerre, jól mutatja, hogy az egyik legjobb magyar cimbalomművész, Farkas Rózsa és a Cimbalmos Baráti Kör az általuk rendezett kilenc fesztiválon összesen mintegy nyolcvan, cimbalomra írt kompozíciót mutattak be. A lemezen hallható tíz mű nagy részét szintén a magyar népzenében is otthonosan mozgó Farkas Rózsa felkérésére írták magyar zeneszerzők: Csemiczky Miklós, Durkó Péter, Hollós Máté, Könczei Árpád, Láng István, Lázár Zsigmond, Melis László, Tallér Zsófia, valamint a hazai jazzélet egyik jól ismert személyisége, Lukács Miklós cimbalmos.