Ilona

Goldmark zongorazenéje

2006.08.25. 00:00

Programkereső

A Hungaroton Goldmark Károly eddig ismeretlen zongoradarabjait rögzíti háromlemezes sorozat keretében. A műveket egy fiatal, de máris számos elismeréssel büszkélkedő művész, Hlavacsek Tihamér adja elő. Az első korong megjelenése kapcsán interjú készült az ifjú zongoraművésszel.
93f6c23c-d7d4-4757-a603-d6049d6d0c6d

- Hogyan kerültek Goldmark minden bizonnyal teljesen ismeretlen zongoradarabjai egy huszonkilenc éves zongorista látóterébe?

H. T.: Régóta tervezünk egy sorozatot a Hungarotonnal, de sokáig nem találtuk azt a zeneszerzőt és azokat a műveket, amelyeket érdemes lett volna rögzíteni. Egyszer azonban Frankl Péternél jártam Londonban, ott került szóba Goldmark Károly neve. A tanár úr levette a polcról Kecskeméti István nagyszerű Goldmark-könyvét, aminek műjegyzékéből világossá vált, hogy a zeneszerző életművének gazdag szegmensét jelentik ezek az alkotások. Később az is kiderült, hogy léteznek olyan darabok is, amelyek a műjegyzékben nem szerepelnek. A művekkel való ismerekedés egyre jobban felkeltette érdeklődésemet.

- A lemezen olvasható címke szerint eddig senki nem rögzítette ezeket a zongoradarabokat. Hogyan lehetséges ez, hiszen Goldmark olyan zeneszerző, akinek bizonyos műveit rendszeresen játsszák szerte a világon?

H. T.: Engem is váratlanul ért, hogy hiába kerestük zongoraműveit a lemezkiadók katalógusában. Azért is furcsa ez, mert eközben számos, kevésbé jelentős szerző darabjait lemezre veszik. Ugyanakkor igaz, hogy Goldmark bizonyos műveit rendszeresen játsszák, de mindig ugyanazokat: A Sába királynőjét, a Falusi lakodalom című szimfonikus művét, valamint Hegedűversenyét, amelyet szívesen adtak és adnak elő a legjobb hegedűsök is Jascha Heifetztől Itzak Perlmanon át Joshua Bellig.

- Hogyan épül fel Goldmark zongoraműveinek lemez-összkiadása?

H. T.: Igyekeztünk korszakok szerint csoportosítani az alkotásokat. A nemrég megjelent első korongon érett, kiforrott időskori darabokat válogattunk egymás mellé. Szerencsés helyzetben vagyunk, mert az Országos Széchényi Könyvtárban megtalálható a Goldmark-hagyaték nagy része, többek közt a zeneszerző emlékiratainak szerzői kézirata és vázlatkönyvei is. A nyomtatásban megjelent zongoraművek mellett több olyan darabot is készülök rögzíteni – illetve részben már rögzítettem –, amelyek csak itt és csak kéziratban találhatók meg. Ezen kívül néhány kompozíciót a Bécsi Állami Könyvtárból rendelünk meg.

- Milyenek ezeket a művek?

H. T.: Érdekes, hogy több romantikus zeneszerző – például Schumann, Brahms, Liszt – hatása érződik rajtuk, mégsem az epigonizmus szülöttei. Goldmark rendkívül nyitott komponistaként alkotott, ugyanakkor mindig eredeti tudott maradni. Ő maga ezt úgy fogalmazta meg, hogy „Vezetni nem tudtam, másokkal menni nem akartam, így hát egyedül maradtam”.

- Nem tartotta kockázatosnak, hogy a nagyközönség előtt viszonylag ismeretlen fiatal muzsikusként a Hungarotonnál megjelenő első lemezén teljesen ismeretlen művekkel jelentkezik?

H. T.: Nem attól függ egy művész fogadtatása, hogy milyen műveket játszik. Természetesen nagy felelősséget jelent egy viszonylag ismert zeneszerző eddig nem ismert alkotásait a világ elé tárni, főleg összkiadás keretében. Igyekszem a lehető leghitelesebb képet adni Goldmark különös világáról: a munkálatok során próbáltam megismerni nemcsak a teljes életművet, hanem Goldmark személyiségét is: elég csak arra gondolni, milyen kulturális sokszínűségben élte le hosszú életét. Nagyon értékes zenének tartom, és biztos vagyok benne, hogy ezek a művek idővel bekerülnek a koncertélet vérkeringésébe.

Goldmark Károly összes zongoraműve I., Hlavacsek Tihamér (zongora), HCD 32387