Gyöngyi

Kovalik: Bekerített bennünket a politika

2006.10.05. 00:00

Programkereső

Pénteken indul a Budapesti Őszi Fesztivál. A hazai és nemzetközi kortárs művészet talán legrangosabb seregszemléjének idei szenzációja a Deutsches Theater Faust című előadása lesz.

Kovalik Balázzsal a fesztivál igazgatójával beszélgettünk, kiderült, a pesti közönség egyaránt fél a tüntetésektől és a kortárs művészettől. S választ kapunk, hogyan függ össze a sátorozásra való fogékonyság és a nemzeti kultúrába való bezárkozás.

- Magyarországon nehezebben csordogál a közönség a kortárs produkciókra, mint tőlünk nyugatabbra, mi lehet ennek az oka?

- Elsősorban habitusbéli a különbség. Nyugat-Európa társadalmai nyitottabbak és érdeklődőbbek az új iránt. Ők a hajósok, a felfedezők, a reformátorok. Míg a Balkánon, s tőle keletebbre az emberek inkább bezárkóznak a saját etnikai, vagy vallási hagyományaikba. Bizalmatlanok az újdonságok iránt. Mi a két kultúra határán állunk, pontosabban billegünk. Próbáljuk követni a nyugati mintát, de hiányzik belőlünk az azt szülő immanens kíváncsiság.

- Ezek szerint nem csak a kulturafogysztási szokások mások?

- Nézze meg a hollandokat, akik egy utánfutóval, egy sátorral indulnak el nyaralni. A bizonytalanság, a kaland is a nyaralás része. Mi magyarok szeretjük előre lefoglalni a hotelt és elég messze van számunkra az Adria, nem akarunk problémákat. A kortárs művészet pedig maga is probléma. Úgy kell közelíteni hozzá. Támogatva és bizalommal. Ha valaki beül egy kortárs előadásra számolnia kell vele, hogy meglepik, és nem kell megsértődnie, ha nem jön be neki...

- Lehet, hogy csak nagyobb sznobok a francia fogorvosok, mint a magyarok?

- Én fordítva gondolom. Elmondok egy példát, a világhírű Batsheva táncegyüttesre két évvel ezelőtt alig tudtuk összekaparni a kétszáz nézőt. Most a Tavaszi Fesztiválon már elkapkodták a jegyeket. A magyar közönség a bejáratott neveket szereti. Elszomorítóbb a szakma sznobizmusa: tömegével érkeztek jegyigénylések a berlini Deutsches Theater Faust előadására, míg a szintén világhírű, de idehaza ismeretlen Rimini Protokoll előadása alig keltette fel a szakma figyelmét. Pedig az internet korában azt várná el az ember, hogy a művészek, szakújságírók képben vannak a nemzetközi trenedeket illetően. Maguk a művészek is jó, ha szűkebb területüket figyelemmel kísérik, alig találni olyant, aki a társművészetek iránt is érdeklődik. A minden este a karzaton lógó főiskolások már csak idős művészek adomáiból ismerősek.

- Akkor azért mást jelentett a művészet...

- Egy diktatúrában felértékelődik a művészet. Hiszen a művészet által szolgáltatott rések teszik elviselhetővé az élete. De Nyugat-Európában nincs diktatúra, ha jól tudom.

- Talán a fizetőképes kereslet hiányzik nálunk?

- Tíz évvel ezelőtt még rábólintottam volna erre az érvre, de ma már nem. 1-2 ezer forintos jegyárakkal dolgozunk. Átszámolva hamburgerbe, vagy a trendi kávéházak áraiba, nem túl nagy összeg. Meg kell mondanom, hogy idén szerencsétlen módon bekerített bennünket a politika. Az elmúlt hetek eseményei és közelgő '56-os megemlékezések elvonták a sajtó figyelmét rólunk. Az utcai zavargások, tüntetések hírére többen mondják, nem merik lefoglalni a jegyüket, hiszen nem tudják egy hét múlva ki mernek este menni az utcára.

- Ön mit gondol, ha kimegy az utcára manapság?

- A Kossuth téren járva az döbbent meg, hogy milyen sok a fiatal, akinek ennyi ideje van. Általában a politikai beszédeket hallgatva pedig az, hogy az ostobaságra és semmit mondásra milyen sokan vevők.

- Azt még megértem a demonstrációk önök ellen dolgoznak, de az '56-os megemlékezések kapcsolódhatnának is az Őszi Fesztiválhoz. Nem érkezett megkeresés a politika irányából?

- De igen, s mi a leghatározottabban elhárítottuk. Egy művészeti fesztiválnak nem kell politikai, ideológia küzdelmeknek helyet adnia.

- De a művészet reflektálhat 56-ra!

- Én nem érzékelem, hogy a forradalom művészi témává, ihlető forrássá vált volna napjainkban. A művészi mondanivaló nem évforduló kérdése.

- Az Őszi Fesztivál is évfordulót ünnepel, méghozzá a tizenötödiket. Mivel bővült idén a fesztivál?

- Tíz zeneszerzőt kértünk fel, hogy komponáljanak dalt Térey János most megjelenő Ultra című kötetének egy-egy versére. Ezzel a fesztivál elindult a mecenatúra irányába. Nem csak kész produkciókat vásárol és kínál fel, hanem önerőből biztosítja egy-egy műalkotás megszületését. Szerintem ez egy jó irány.

A fesztiváligazgató ajánlata

"A kortárs zene tudvalevőleg nehezen csúszik - - írja Kovalik Balázs igazgató, a Budapesti Őszi Fesztivál honlapán a www.bof.hu-n. A Klangforum Wien néhány évvel ezelőtt olyan projektsorozatot állított össze, hogy ezt némi vörösborral megkönnyítse. A Symposium megidézi az ókori szimpóziumok világát, ahol a bölcselkedés közben bőven volt mit enni-inni. Oly könnyeden nyílnak meg így a kortárs zene dilemmái, mint egykoron a lét nagy kérdései. James Dillon Anglia egyik legjelentősebb zeneszerzője. Video-operája, a Philomela Portóban került bemutatásra, majd Strassburg és Párizs után Budapesten lesz látható....Idén vendégünk lesz az egyik legjelentősebb kortárs táncegyüttes, a belga Les Ballets C de la B. A világ legnagyobb fesztiváljai által elkapkodott együttest a magyar közönség még nem ismeri "testközelből”. Foi című előadásuk, a tánc, a színház, az élő zene és ének ötvözetéből született, és provokált megrendülést mindenütt."