Emma

Schreier és a fiatalok

2007.04.19. 00:00

Programkereső

Két Bach kantátát adnak elő április 20-án a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem ének tanszékének növendékei. A diákok tanszékvezető tanára Marton Éva ragyogó lehetőségnek tartja az előadást, amelynek karmestere a világhírű német Peter Schreier.

A hallgatók több megmérettetésen is részt vesznek, készülnek a Művészetek Palotájába az Opera mindenkinek sorozatban Ránki György Pomádé király új ruhája című műve keresztmetszetének, kiválasztott részleteinek dupla bemutatójára, ez május 13-án lesz, illetve most áprilisban a Zeneakadémián is felléphetnek, mégpedig egy olyan neves művésszel, mint Peter Schreier. A diákokkal Marton Éva és tanártársai foglalkoznak az Egyetemen, a világhírű operaénekesnő így vall a tanári pályáról. "Új hivatásra leltem, és teljes erőmmel dolgozom a tanítványokért. Még a mottóm is megváltozott. Korábban Tosca kezdő szavai jelentették életem credóját: "Vissi d’arte, vissi d’amore… Tisztán éltem, hívem szerettem." Ma II. János Pál pápa egyik utolsó mondása a legfontosabb: "Segui me...Kövessetek." Mint megtudtuk, természetesen mindent bemutat a hallgatóknak, akik így sokkal inkább megértik, mit, milyen hangot vár el tőlük a művésznő, és a koncertvilág.

7642134c-a5c1-4d9e-9d86-2a880069018c

Peter Schreier 2005 óta nem énekel, azóta csak karmesterként szerepel a pódiumon, de mivel gyerekkorától kezdve énekléssel foglalkozott, bőven van ismerete arról, egy énekes műnek hogyan kell megszólalnia. Édesapja kántor volt, ő maga a híres Drezdai Fiúkórus tagja lett nyolc évesen, későbbi zenei tanulmányait épp az itt keresett pénzből fedezte. Első operai fellépése 1944-ben volt, Mozart A varázsfuvola című művének három fiúszerepe közül az egyiket ő énekelte. Ekkor kilenc éves volt. Felnőve a Drezdai Operaház énekese lett, majd a hatvanas évek közepétől beindult nemzetközi karrierje, hívták New Yorkba, Bécsbe, Salzburgba, Buenos Airesbe, Londonba. Opera és oratórium énekesként szerepelt világszerte, lemezeket készített és 1970-ben elkezdett vezényelni is. Visszatért a kiinduló helyre, Drezdába, az Elba partjára, ahol lényegében 1945 óta lakik, itt dirigált először. Azóta elismert Bach és Mozart karmesterként jegyzik, s mint írtuk, 2005-ben az éneklést befejezve végképp a vezénylésre állt át. Magyarországon többször vezényelt már, sőt mesterkurzust is tartott.

Visszatérve a Hérosz-bérletre, sokat elárul az előadásokról Batta András rektor pár sora: "Ezek a koncertek csak nálunk, csak egyszer hallhatók, egy olyan alkotói folyamat ünnepélyes fináléjaként, amelyben világhírű mesterek vezetésével fiatalok muzsikálnak, énekelnek... Remekművek kelnek életre. A felfedezés izgalma a tapasztalt mesterekre is átragad: a karmesterek és a felkészítő professzorok megfiatalodnak, s a fiatalok a hangverseny két csodálatos órája alatt a szó konkrét és átvitt értelmében egyaránt megérnek és megérintenek."

(2007. április 20. 19:30 Zeneakadémia Nagyterem (Budapest) - Kantáta koncert; Bach: 82. kantáta - „Ich habe genug”; 201. kantáta - „Der Streit zwischen Phoebus und Pan”; km.: Cser Krisztián, Szakács Ildikó, Takács Zsuzsa, Szigetvári Dávid, Potyók Dániel, Szerdahelyi Pál, Sebestyén Pál, a Zeneakadémia ének tanszékének növendékei, a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara és Énekkara; vez.: Peter Schreier - Alma Mater Koncertek, Hérosz-bérlet/3)