Cecília

A zene örök

2007.05.04. 00:00

Programkereső

Lorin Maazel a New York-i Filharmonikusok zeneigazgatójának szavai ezek, aki Zarin Mehtával, Sajjad Razvival és Turkovics Mónikával együtt közösen tartott sajtótájékoztatót az együttes május 4-i és 5-i budapesti koncertje kapcsán a Four Seasons Hotel Gresham Palota Széchenyi termében.

A sokat turnézó együttes utoljára 14 évvel ezelőtt járt Magyarországon. Tegnap ismét útra keltek és május 18-ig meg sem állnak, fellépnek még Bécsben, Frankfurtban, Mannheimben, Kölnben és Luxemburgban. Budapesten a két nap alatt kétféle műsort hallhat a zenekartól a közönségnek az a szerencsés fele, akiknek sikerült jegyet szerezni a New York-i Filharmonikusok koncertjének valamelyikére – a jegyek már az előadások előtt fél évvel elfogytak.

Lorin Maazel örömét fejezte ki, hogy Bartók zenéjét játszhatják a Bartók teremben, a zeneszerző hazájában. Bartókkal volt szerencséje együtt dolgozni A csodálatos mandarin kapcsán. Úgy jellemezte Bartókot, mint aki szenvedélyt és életet adott a zenének, és aki egyedülálló szintézist hozott létre színek, ritmika és a tonalitás között. Újságírói kérdésre válaszolva elmondta, hogy azért játszanak két nap alatt kétféle programot (sőt, van még egy harmadik is, amelyet szintén a turné során fognak megszólaltatni), mert – ahogy fogalmazott – "szeretjük, ha friss a zene". A koncertkörút nagy koncentrációt igényel, és sokat segít az, ha visszatérhetnek, rácsodálkozhatnak egy-egy darabra.

Lorin Maazel járt már a Balatonnál is, és Budapestre is többször ellátogatott, legutóbb a ’70-es években. Felmerült a kérdés, hogy milyen változásokat tapasztalt a két, évtizedekkel elválasztott Magyarország között? Elmondta, hogy a zene élő dolog, örök forrás, amelyből az egyes korszakokban más és más módon meríthetünk, de az üzenet időtlen.

Turkovics Mónika a Művészetek Palotájának képviseletében elmondta, hogy ez e két nap a zene ünnepe lesz az intézmény számára is. Annál nagyobb megtiszteltetés nem érhet egy fiatal létesítményt, hogy a New York-i Filharmonikusok koncertezzenek náluk. Kiemelte, hogy bár a jegyek már fél évvel ezelőtt elfogytak, de 136 diák számára biztosítják a diákjegyeket. Ahogy fogalmazott "Végre a dolgok ott történnek, ahol mi vagyunk."

Zarin Mehta az együttes elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a kor technikai találmányait, és az internetet kihasználva már hat koncertet tettek letölthetővé az együttes honlapján. A sorozat a Deutsche Gramophon és a Filharmonikusok újszerű vállalkozása, amellyel elérhetővé szeretnék tenni a zenéjüket a világ minden pontján. Az élőben felvett koncerteket DG Concerts címkével hozzák forgalomban, kizárólag az iTunes zeneboltban. Örömét fejezte ki amiatt, hogy a fiataloknak a Művészetek Palotája külön kedvezményekkel kedveskedik, mert ők is hasonló módon gondolkodnak. Elmondta, hogy Amerikában nem fektetnek elég hangsúlyt a művészetek iskolai oktatására, ezért minden kulturális intézménynek magának kell gondoskodnia erről. Ezért folytatják a híres "Hangversenyek Fiataloknak" sorozatot, és ezért bővítették ki a zenekar egyébként is kiterjedt ismeretterjesztő tevékenységét, amelyek közé tartozik a Partnerkapcsolat Iskolákkal program és a School Day ConcertsŽ (Hangverseny Iskolaidőben), és bevezették a háromtól ötévesig terjedő korosztály számára a "Hangversenyek Nagyon Fiataloknak" sorozatot. Köszönetét fejezte ki a Citibanknak is, hiszen nélkülük nem utazhatnák be Európát.

Sajjad Razvi a Citibank Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte, hogy azért támogatják a régiót és ezt az eseménysort is, mert a "művészetek gazdagítják az életünket". Támogatói voltak a Monet és barátai és a Rembrandt kiállításnak is, amelyeknek a Szépművészei Múzeum adott otthont.

79feaca4-df67-4b55-9afe-6d21833d7d7c

"Aki ebbe a zenekarba egyszer bekerül, soha nem megy másik zenekarba." – mondta Lorin Maazel. "Az együttes tagjai sokszor szóló karrierjük rovására zenélnek itt: ez is azt mutatja, hogy a zenészek mennyire hisznek a zenekarban." A két estén fellépő szólisták közül Carter Brey a New York-i Filharmonikusok cselló szólamvezetője, Glenn Dicterow pedig az együttes koncertmestere 1980 óta. A május 5-én megszólaló Brahms Hegedűverseny szólistája Julia Fischer lesz - ő nem játszik a zenekarban -, akit Lorin Maazel 10 évvel ezelőtt fedezett fel. A zenekar különleges hangzása ezeknek, a szólistaként is kiváló zenészeknek köszönhető.

Elmondta, hogy mennyire erős a kohézió az együttesben, hiszen a 168 év alatt, mindössze kb. 2200 zenésszel dolgoztak. A közös rezonancia nagyon könnyen kialakul közöttük a napi próbafolyamat során. A zenészek között nincs előítélet, csak az számít, hogy hogyan végzik a munkájukat. Annak, aki most nem hallhatja a New York-i Filharmonikusokat érdemes elgondolkodnia ezeken a szavakon. Aki pedig hallhatja őket - szerencsés, és talán megérti a zene örök szavát, időtlen üzenetét.

(2007. május 4. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - A New York-i Filharmonikus Zenekar koncertje; Beethoven: III. Leonóra - nyitány, op. 72/A; Brahms: a-moll kettősverseny, op. 102; Bartók: Concerto; km.: Glenn Dicterow (hegedű), Carter Brey (gordonka); vez.: Lorin Maazel; Richter-bérlet/6

2007. május 5. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest); A New York-i Filharmonikus Zenekar koncertje; Dvorák: Karnevál - nyitány; Brahms: Hegedűverseny; Stravinsky: A csalogány éneke; Ravel: Daphnis és Chloe - 2. szvit; km.: Julia Fischer (hegedű); vez.: Lorin Maazel; Filharmónia-Raiffeisen Mesterbérlet/6)