Emma

Kettő az egyben

2007.06.18. 00:00

Programkereső

Idén januárban nagy sikerrel mutatták be a franciaországi Cannes-ban megrendezett MIDEM-en az Egri & Pertis Duo DVD-jét. A napokban jelent meg a művész-házaspár új CD-je, amelyen a birtokukban levő hangszerritkaságon, a Pleyel Duplazongorán játszanak. Ennek kapcsán beszélgettünk Egri Mónikával és Pertis Attilával.
b2876d16-7f89-4104-ac0c-36a7f5879d45

- Hogyan jutottak hozzá ehhez a hangszerritkasághoz?

- Nem tudtuk, hogy létezik, mígnem meghívtak Írországba egy négykezes fesztiválra, ahol először találkoztunk a duplazongorával. Később egy barátunk mesélte, hogy látott Svájcban egy hangszert, amelynek egy teste volt, de két billentyűzete az ellentétes oldalakon. Ezzel felkeltette a kíváncsiságunkat: csak nem a duplazongorát látta? Úgy éreztük, hogy ezt a muzeális értékű hangszert meg kell szereznünk, s így is tettünk.

- Első DVD-jükön népszerű művek és kevésbé ismert csemegék egyaránt szerepelnek: többek közt Brahms magyar táncai, Haydn-variációi, Johann Strauss Kék Duna keringője. Utóbbi azonban egy különleges átiratban hallható, amelyet egy amerikai zeneszerző, bizonyos Abram Chasins készített. Hogyan bukkantak rá erre az átiratra?

- Rendkívül kiterjedt kutatásokat végeztünk a kétzongorás irodalom felderítése és feltérképezése céljából. Évek óta járunk könyvtárakba, s valóságos aranybányára leltünk a washingtoni Library of Congress gyűjteményében, ahol lehetőségünk nyílt egy hónapig kutatni, s ahonnan mintegy negyven kiló kottával tértünk haza. Eddig körülbelül 220 művet tettünk repertoárunk részévé, amely szám már sokszorosa a koncerten általában hallható kétzongorás és négykezes daraboknak, ugyanakkor még mindig a töredékét jelenti a birtokukban levő kottáknak. Mára akkora mennyiségű anyagot gyűjtöttünk össze, hogy az nyugdíjas éveinkig elegendő tanulnivalót tartogat számunkra.

- A napokban jelent meg tizennegyedik lemezük, amelyen szintén különleges kompozíciókat sikerült felfedezniük, hiszen Jules Massenet és César Franck neve sem a kétzongorás-négykezes művekkel kapcsolódott össze. Következő korongjukon pedig Grieg szerzeményei szerepelnek majd. A rengeteg alkotás közül hogyan választják ki a lemezre rögzítendő műveket?

- A hangszernek puha, meleg hangzása van, ami alkalmassá teszi a klasszikus és romantikus négykezes zongora irodalom nagy részének megszólaltatására. Az 1800-as évek elejétől az impresszionistáknak is nevezett zeneszerzőkig (Ravelig, Debussyig) játszunk műveket, így Bartókot vagy Rahmanyinov alkotásait már nem, noha egy-egy Gershwin-gyöngyszem csábításának néha engedünk. A sok szempont közül az első, hogy jó legyen a zene, de természetesen az is elengedhetetlen, hogy mi örömünket leljük benne, s valahol később következik az, hogy megcáfoljuk azt a tévhitet, amely szerint a kétzongorás-négykezes zongorairodalom kicsi lenne. Mindenképpen felelősségteljes a szerepünk, hiszen tudomásunk szerint előttünk senki nem készített lemezeket duplazongorával. A mi felvételeink First Recordingnak számítanak, így az ezeken szereplő műveket csak a mi előadásunkban ismerheti a hallgató, a világon először.