Lukács

Istenkép

2008.01.08. 00:00

Programkereső

A Budafoki Dohnányi Zenekar január 27-én Gyöngyösi Levente: Istenkép című darabját adja elő. Játsszon a Fidelióval és nyerjen két jegyet a koncertre!
087e2db9-bd54-4514-a916-014ddc4e928a

"1975-ben születtem. Édesanyám, Kapusi Mária, építész, édesapám, Gyöngyösi Miklós, ipari alpinista. A helyi Művészeti Líceumban zongorázni tanultam. Zeneszerzési ambícióim VI.-os elemista koromban mutatkoztak először. 1989-ben családommal Magyarországra települtünk, ahol felvételt nyertem a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába, zeneszerzés (tanárom: Fekete Győr István), ill. zongora (Schweitzer Katalin) szakra. Első önálló szerzői estemet 1992. márc. 17-én tartottam a Konzervatórium Nagytermében. 1992 okt. 20-án az iskola zenekara, Szabó Tibor igazgató úr vezényletével a Zeneakadémia Nagytermében bemutatta Sinfonietta c. művemet.
1993-ban érettségiztem, jeles osztályzattal. Ugyanez évben felvettek a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola zeneszerzés szakának II. évfolyamára, ahol Orbán György növendéke voltam. 1994. márc. 12-én és 13-án, szintén a Főiskola Nagytermében a MATÁV Szimfonikus Zenekar Balog József ifjú zongorista közreműködésével, ill. Kesselyák Gergely vezényletével bemutatta a Varró Margit Alapítvány felkérésére írt Concertinómat zongorára, ütőkre és zenekarra.

A főiskolai évek alatt Matyó Tamás, Horváth Balázs és Dinyés Dániel kollégáimmal-barátaimmal közösen ezután 5 szerzői estet rendeztünk a Régi Zeneakadémia Dísztermében (1995. nov. 28., 1996. máj. 1., 1996. nov. 4.), a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola Ferencsik János termében (1997. ápr. 29.), ill. a Zeneakadémia Kistermében (1997. dec. 11.).

Ezeken a teltházas növendékhangversenyeken egynemű- és vegyeskarra írott kompozícióim, ill. kamaraműveim szólaltak meg.
1997. november 20-án a Magyar Rádió Énekkara Erdei Péter vezényletével előadta „Magnificat” c. 5 szólistára és kettős kórusra írott művemet. Ebből később ún. „Z”-felvétel készült, melyet a Bartók Rádió többször sugárzott. Többszörös díjazottja vagyok különféle zeneszerző versenyeknek: 1994-ben (fúvósötösre és zongorára írott Szextettemmel),
1995-ben (Cselló-zongora szonátámmal) és 1998-ban (Gólyakalifa c. operám 2. jelenetének koncertszerű előadásával) II., 1997-ben (Villon szerelme c. drámai jelenetemmel, bariton hangra és 5 szaxofonra) pedig I. helyezést értem el a főiskola házi zeneszerzés versenyén. 1996-ban II. helyet szereztem a budapesti Monteverdi Kórus által meghirdetett versenyen, amelyet követően az esztergomi Bazilikában 1996. augusztusában, Kollár Éva vezényletével bemutatták Missa Brevis c. a cappella kórusdarabom 2 tételét.
2004-ben Venite, exsultemus Domino c. nőikarom I. helyezést ért el a szegedi Vántus István Társaság által kiírt zeneszerzőversenyen.

Eddigi legfontosabb munkám kétfelvonásos opera volt "A gólyakalifa" címmel, mely Babits Mihály azonos című regénye alapján készült; a librettót Balla Zsófia költő írta. A művet a Magyar Állami Operaház rendelte a 2000. évi millenniumi operapályázatra, és a pályázaton II. helyezést értem el. Az Operaház 2005. május 28.-án mutatta be a művet 4 előadáson, két szereposztásban, Harangi Mária rendezésében, Vashegyi György vezényletével. 1999. május 5.-én diplomáztam a Zeneakadémia Nagytermében, kiváló minősítéssel. A hangversenyen, ahol többek közt kórusdarabjaim és kamaraműveim, valamint „A gólyakalifa” c. opera I. felvonása hangzott fel, a MÁV Szimfonikus Zenekart Vashegyi György vezényelte. Külföldön eddig négyszer hangzottak fel műveim: 1995. nyarán az ausztriai Edlach-Reichenauban részt vettem az Internationale Sommerakademie Prag-Wien-Budapest mesterkurzusán, 1997. január 31.-én a párizsi Magyar Intézetben rendezett koncerten léptem fel (mindkét alkalommal cselló-zongora szonátámat adtuk elő), 1997. május 17-én szülővárosomban mutatkoztam be a Kolozsvári Magyar Diákszövetség Vermesy Stúdiója rendezésében., 2001. december 29.-én pedig a moszkvai Magyar Kulturális Intézetben tartottam előadást A gólyakalifa c. operámról.

Az utóbbi években számos kórusdarabot írtam rangos professzionális és amatőr énekkarok számára: az Assumpta est Maria c. vegyeskart (1999) az ifj. Sapszon Ferenc vezette Cantate Vegyeskar részére (többek között ezzel a művel a kórus elnyerte az Énekeljenek a népek nevű nemzetközi, több országban sugárzott kórusverseny II. díját az ifjúsági vegyeskar kategóriában), ezt a művet 2003-ban a BBC Singers, a világ egyik leghíresebb professzionális vegyeskara is elénekelte Budapesten; a Két keserű népdal c. vegyeskart (2000) a Kollár Éva vezette Budapesti Monteverdi Kórusnak; a szopránszólót, nőikart és 2 hangszert foglalkoztató Salve Reginát (2000) a százhalombattai Chorus Matricanusnak (vezetője Strausz Kálmánné); a Vanitatum vanitas c. nőikart (2001) a szegedi Kardos Pál Nőikarnak (vezetője Ordasi Péter), a Missa Lux et Origo c. nőikart (2004) a Cantate et Iubilate Kórusnak (vezetője ifj. Sapszon Ferenc). 2002. július 2.-án a Tóth Ágnes vezette Debreceni Gyermek- és Ifjúsági Kórus elénekelte a Szilágyi Domokos verseire írt, a Debreceni Bartók Béla Kórusverseny felkérésére készült Vihar c. gyermekkaromat. 5 tételes szimfonikus ciklust komponáltam Verkündigung címen (2001) a Héja Domonkos vezette Danubia Ifjúsági Szimfonikus Zenekarnak, amelyet 2003. május 23.-án mutattak be a zenekar 10 éves fennállását ünneplő jubileumi koncerten. A 2004. évi Budapesti Tavaszi Fesztiválon, 2004. április 3.-án, a Mátyás-templomban mutatták be Naphimnusz c. oratóriumomat (2002-2003, 4 szólóénekesre, kórusra, vonószenekarra és orgonára), melyet a Baross Gábor vezette ELTE Zenekar részére írtam. Jelenleg passiót komponálok Lukács evangélista nyomán, amely mű a 2006-ban esedékes doktori koncertem fő részét képezi majd.
A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában 1997-től 1999-ig korrepetitorként dolgoztam, ill. partitúraolvasást tanítottam.

1999. júliusától continuo-játékosként állandó tagja vagyok a Vashegyi György által vezetett, korhű hangszereken barokk és klasszikus zenét játszó Orfeo Zenekarral. A koncertek közük, amelyeken velük részt vettem, legfontosabb az 1999. augusztusában, a budapesti Hilton Szálló Dominikánus udvarában bemutatott Mozart-opera, a Così fan tutte volt, melyben Mozart salzburgi koncert-fortepianójának kópiáján játszottam, valamint 2000. április 6.-án a Zeneakadémián Bach Máté-passiója. Mindkét korszakalkotó művet először hallhatta a közönség Magyarországon teljes egészében korhű hangszereken. Állandó résztvevői vagyunk a Magyar Haydn Társaság által szervezett fertődi Haydn-fesztiválnak; itt 2000. szeptember 5.-én szólistaként is bemutatkoztam Haydn 4 szólóénekesre, orgonára és zenekarra írott Salve Reginá-jában. Koncerteztünk Belgiumban (1999), Franciaországban (2001), Olaszországban (2002), Ausztriában (2003, a „Toujours Mozart” fesztiválon). 2004. augusztus 20.-án Fertődön, a Haydn Eszterházán sorozatban Paulik Lászlóval eljátszottuk J. Haydn F-dúr hegedű-csembaló kettősversenyét az Orfeo Zenekar kíséretével.

Kiegészítést készítettem Mozart befejezetlen L’oca del Cairo c. operájához, melyet 2005. januárjában mutattunk be a bécsi és salzburgi „Toujours Mozart” fesztiválon, és amelynek magyarországi bemutatója 2005. november 13.-án lesz a Művészetek Palotájában.

Az 1999-2000. tanévtől doktoranduszként elvégeztem a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem 3 éves zeneszerzés DLA programját, majd 2003-ban abszolutóriumot szereztem. A programot Jeney Zoltán tanszékvezető egyetemi tanár vezeti. A védési eljárásra várhatóan 2005-ben kerülhet sor. 2000-ben, 2001-ben és 2002-ben Kodály Ösztöndíjban részesültem.

A 2002-2003.-as tanévtől a Zeneakadémia zeneelmélet tanszékén (tanszékvezető: Komlós Katalin) tanársegédként partitúraolvasást, a zeneszerzés tanszéken (tanszékvezető: Jeney Zoltán) rondóformát tanítok."

Kérdésünk: Hol született Gyöngyösi Levente? (Kérjük, válaszát ne foglalja mondatba! A válasz mezőbe csak egy városnevet írjon!)

Ha a helyes választ az alábbi időpontig elküldi nekünk, sorsoláson vesz részt, amelyen öt szerencsés megfejtőnk két jegyet nyer a koncertre.