Emma

Egy mester - két jubileum

2008.02.25. 00:00

Programkereső

Szomszédaink jóval korábban ragadták üstökön a szerencsét, azaz azt a zenetörténeti körülményt, hogy Joseph Haydn az Esterházy-birtokon élt és alkotott negyven esztendeig.
388be764-2a26-45cf-8124-c10161174f73

Kettős jubileum jegyében készült az idei és a jövő évi Nemzetközi Haydn-napok ünnepi repertoárja: 2008 a fesztivál huszadik születésnapjának éve, 2009 pedig Haydn halálának 200. évfordulója. A nemzetközi sajtó képviselőit a seregszemle intendánsa, Walter Reicher tájékoztatta a szeptember 4 -14. között zajló Nemzetközi Haydn-napok programjáról, amelyre jegyek március 1-től vásárolhatók.

A fesztivál repertoárja Joseph Haydn válogatott szimfóniáin és miséin kívül a barokktól a klasszicizmuson át a romantikáig terjed. Az "alaphangot", mint mindig, a Fischer Ádám karmester nevéhez fűződő Osztrák-Magyar Haydn Zenekar adja meg. Amiként ők is zárják a rendezvényt. A jubileum alkalmából a Haydn Festspiele áttekinti elmúlt két évtizedét: hangversenyein a húsz év emblematikus programjai köszönnek vissza. A nyitókoncerten Haydn Il ritorno di Tobia című oratóriuma hangzik el a rezidens zenekar és a Wiener Kammerchor előadásában. Ugyancsak ők játszanak a jubileumi gála- és a záró koncerten Fischer Ádám vezényletével, egyebek közt Schubert A-dúr rondóját és Haydn C-dúr hegedűversenyét (közreműködik Fanny Clamagirand).

Viszontláthatjuk a Kammerorchester Basel együttesét Giovanni Antonini vezényletével, Viktoria Mullova és Pieter Wispelwey közreműködésével, valamint a Bécsi Rádió Szimfonikus Zenekarát. Händel-operaáriákat énekel Vesselina Kasarova a The English Concert kíséretében, Paul Badura-Skoda korabeli Hammer-zongorán (Hammerklavier) Bach-, Mozart-, Haydn- és Beethoven-szonátákat játszik, az Anima Eterna és a Chorus Anima Eterna pedig Haydn Cäcilienmesse-jét adja elő. Haydn és az opera cím alatt koncertezik a L'Orfeo Barockorchester. A bécsi klasszikusok és az olasz belcanto címet viseli Giorgia Milanesi hangversenye, és bizonyára sokakat vonz majd a fiatal szoprán, Patricia Petibon dalestje, akit az opera és a dal művészetének egyik legpazarabb felfedezettjeként léptetnek föl szerte a világon, s aki a legexcentrikusabb gesztusoktól sem riad vissza (egyik, a neten is fellelhető felvételén például anyaszült meztelenül énekel).

A Haydn-napok koncert- és konferenciasorozát szokásos termek mellett a komponista-géniuszhoz kötődő egyéb különleges helyszíneken rendezik meg. Operáit a hatalmas kastélykertben adják elő, 12 miséje pedig a ferences és a kórházi templom csendül fel, ahol még áll az orgona, amelyen maga Haydn játszott, valamint a Hegyi templomban, amelynek mauzóleumában található a zeneszerző szarkofágja. Hajdani lakhelyét, a mai Haydn-múzeumot a szomszéd ház átalakításával pedig tudományos centrummá bővítik.

"Nyelvemet az egész világon értik" - jelentette ki Joseph Haydn, és halálának 200. évfordulóját ennek a mottónak a jegyében rendezik meg Kismartonban.

2009. április 9. és 13. között zajlik a "Szakrális Haydn" koncertsorozat, amelyet májusban kamaramuzsika-fesztivál követ. Külön sorozat képviseli majd a Sturm und Drang korszakot, matinékat szánnak a vonósnégyeseknek és trióknak, de rendeznek koncerteket "Haydn és a nők" jegyében, a vendég karmesterek között pedig megtalálható Nicolaus Harnoncourt neve is.

Az év legnagyobb eseményének a Teremtés ígérkezik. A zeneszerző előtt halálának évfordulóján, május 31-én Kismartontól Londonon át New Yorkig (ahol Lorin Maazel vezényli a művet) és Tokióig az oratórium előadásával tiszteleg az egész világ. Haydn leghíresebb művét ugyanis aznap először Kismartonban játsszák, majd időzónánként haladva más-más városban adják elő.