Emma

Humor a zenében

2009.02.02. 00:00

Programkereső

Mi mással lehetne közelebb vinni a zenét a kis- és nagyobb iskolásokhoz, mint humorral. Pontosan e stílust célozza meg a matinésorozat, mely az idei évben a Muzsikáló Cimborák című előadással nyitott. RIPORT
243430f4-20b6-4966-8e9e-8a1e07389aac

Egyre népszerűbb a HangÁr, mely elnevezés a Művészetek Palotájának családi és ifjúsági programjait fogja össze: számos lehetőség mellett két koncertsorozatot is tartalmaz a kínálat: Minimatiné a 2-8 éves gyermekeknek, és Matinékoncertek a 8-14 éves korosztálynak. Ez utóbbinak idei első koncertjén csordultig telt zsibongó, érdeklődő gyerekekkel, fiatalokkal és felnőttekkel a Fesztivál Színház. Bár a színpad kezdetben üres volt, a kottaállványok, székek és mikrofonok sziluettje és a narancsszínű háttér, melyen fehér nonfiguratív vonalak futottak, jó ráhangolódást, elgondolkodtató látványt biztosítottak.

Miután bevonultak a zenekar tagjai, megjelent a műsorvezető is, Vásáry Tamás, és rögtön belekezdett mondandójába. Elmesélte miként gyűltek össze annak idején a tehetséges fiatalok, hogy együtt muzsikáljanak a Cimbora Zenekarban, és miként zajlottak a zenei táborok Balatonalmádiban. A múltról személyes hangvételben mesélt: "A fiatalok dirigálását mindig nagyon élvezem, mert az olyan, mint először megmutatni valakinek a tengert. Nagy felelősség is, hiszen én ismertetem meg őket adott művekkel, és tőlem függ, hogy megszeretik-e."

A koncert egyik közreműködője a Tóth Aladár Zeneiskola 105 éves évfordulójának alkalmából alakult Jubileumi Zenekar volt. Tagjai fiatal- és öregdiákok, akik közül többen is hivatásos művésszé váltak. A konferanszié bemutatta a koncertmestert, Oláh Vilmost, az Auer Vonósnégyes primáriusát, aki – ahogy fogalmazta – "már régen is szépen játszott, de most még szebben hegedül". Oláh néhány szóban említette sikereit, és ekkor hangzott el először Vásáry Tamás neve – amit kicsit furcsálltam, mert aki nem olvasta el a programfüzetben a nevet, vagy nem ismerte fel arcról őt, csak addigra eszmélhetett rá, hogy milyen nagy név fémjelzi a koncertet: ő volt ugyanis a karmestere, a zongoristája és műsorvezetője is a hangversenynek.

 
8bc3aac9-1be6-4e82-bf85-01b6737a9392
 

Az első zene felvételről szólt, amelyen Oláh Mendelssohn e-moll hegedűversenyét játszotta. A 14 éves felvételnek további aktualitása az volt, hogy 2009-ben Mendelssohn-évet ünneplünk, hiszen 200 éve született a német mester.

A koncert "élő" része egy igazán humoros szerzővel indult, Mozart: Falusi muzsikusok című zenei tréfájával. Mielőtt a teljes mű elkezdődött volna, Vásáry kiemelt vicces részleteket és a zenekarral eljátszatta hibásan és helyesen is azokat. Mozart ugyanis félre fújó kürt duót, hamis hegedűskálát, vagy épp rosszul hangzó lezárást is belekomponált ebbe a műbe, mondván a falusi zenészek nem hivatásosak, és hibát ejtenek. Miután ezekre felhívták a figyelmünket, felcsendült a négy tétel, és Vásáry vezénylés közben is játszott, a hamis részeknél elborzadó arccal fogta be a fülét. A közönség halk nevetéssel jutalmazta a színészkedését.

Oláh Vilmos után egy 13 éves zongorista lány, Vida Mónika káprázatta el a közönséget Mendelssohn Rondo Caproccioso-jával. Vásáry végig mellette ült, belemerülve Mónika virtuóz játékába, aki nemrégiben szintén Mendelssohn-darabbal nyerte meg a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola zongoraversenyét.

Vonós és billentyűs hangszer után fúvósnak kellet következnie. Mivel Brickner Szabolcs is öregdiáknak számít, róla is láthattunk egy 15 felvételt, ahol az Éjkirálynő áriájának klarinét-kvintett átiratában játszik. A felvétel után Vásáry bejelentette, hogy az ifjú sajnos nem vitte sokra a klarinétos pályafutását. A nézőtéren döbbent csend lett. "Helyette – folytatta Vásáry – híres énekes vált belőle." Megnyerte a világ egyik legnagyobb énekes megmérettetését, a belgiumi Erzsébet királynő versenyt, s manapság az Operaházban főszerepeket énekel. Tréfás dalokat hallhattunk tőle. Egy Schubert-darabban Szilviához énekelt, és Beethoventől, – akinél ritkaság számba megy ez a műfaj – A csók című dalt adta elő. Ezenkívül Donizetti: Szerelmi bájital című operájából hallhattuk Nemorino első áriáját. Szabolcs mindenhez fűzött magyarázatot, mely segítette a megértést, és erős, játékos mimikájával igazán élővé tette a műveket.

 
0fd0c0a4-64ed-4288-a7da-e3f735c3aadb
 

A koncert utolsó részében még egy fiatal tehetség bontakozott ki, a 15 éves Szabó Ildikó. A csellista lány Európában minden ifjúsági versenyen eredményesen szerepelt, 2007-ben első helyezést ért el Horvátországban. Ezen a napon Csajkovszkij művét játszotta, akit Vásáry így mutatott be: „Csajkovszkij nem a leghumorosabb zeneszerző, főleg, hogy az élete végén öngyilkos lett, de azért a balettjeiben akad némi könnyedség.” S következtek a Diótörő gyermekien játékos részletei, majd Ildikó előadásában a Változatok egy rokokó témára című darab. Ezen a délutánon ő kapott egyedül vastapsot, és a közönségnek olyannyira elnyerte tetszését, hogy Ildikó ráadásként eljátszotta kedvenc darabját, Bach III. cselló szvitjének első tételét.

Nos, efféle koncerteket rejt a HangÁr – kedvet kaptak a repüléshez?

(2009. január 25. 15:00 Művészetek Palotája – Fesztivál Színház (Budapest) - Muzsikáló Cimborák; km.: Brickner Szabolcs (tenor), Szabó Ildikó (gordonka), a Tóth Aladár Zeneiskola Ifjúsági Zenekara; hangversenymester: Oláh Vilmos; vezényel, zongorán kísér, és a műsort vezeti: Vásáry Tamás; Mozart: Falusi muzsikusok, K 522 (Zenei tréfa); Dvorák: Az erdő csendje, op. 68 No. 5; Rosztropovics: Humoreszk, op. 5; Csajkovszkij: Változatok egy rokokó témára, op. 33; Donizetti: Szerelmi bájital - Nemorino áriája; Beethoven: A csók; Schubert: Szilviához)