Jolán

Megjelent a BÚS 10. albuma

2009.02.04. 00:00

Programkereső

Kedden mutatták be a Bartók Emlékházban a Bartók Új Sorozat (BÚS) 10. lemezét, amelyen gyermek- és női karok hallhatók a Cantemus Gyerekkórus és a Pro Musica Leánykar előadásában, Szabó Dénes vezényletével.
0894cf70-cd2e-4977-81fd-df629a0394ba

2006-ban, Bartók születésének 125. évfordulóján, a Hungaroton gondozásában, az NKA támogatásával, Kocsis Zoltán művészeti vezetésével indult útjára a teljes alkotói pályát bemutató Bartók Új Sorozat. Az azóta eltelt idő alatt tíz CD készült el, ami kiemelkedő eredmény. "Ha van koronája a Hungaroton tevékenységének, akkor ez az" – mondta Hollós Máté, a Hungaroton Records Kft. ügyvezető igazgatója. "Mivel az összkiadás megjelölés nagyon szigorú terminus, és kisebb Bartók-darabok valóban kimaradnak a lemezsorozatból, ezért inkább a könyvkiadásban használt kritikai kiadás jelzőt szerencsésebb használni" – tette hozzá.

Szabó Dénes, a nyíregyházi Cantemus kóruscsalád vezetője a lemez kapcsán elmondta, hogy bizonyos darabokat más és más csoportok énekeltek fel, mert azt szerette volna, hogy a művek sajátos "íze" se vesszen el. Arra is ügyelt, hogy megfelelő korú lányok énekeljenek bizonyos darabokat, olyanok, akik már elég érettek ahhoz, hogy valóban át tudják érezni a zene mondanivalóját, de mégsem olyan idősek, hogy hangjuk kiműveltnek hasson.

Bartók műveiből, a zeneszerző születési centenáriuma tiszteletére – mintegy lenyomatát adva a 70-es évek sokféle stílusú és értékű Bartók-értelmezésének – már jelent meg lemezösszkiadás. A mostani sorozat viszont nagyon tudatos és egységes zenei koncepcióval készül, amely három forrásból táplálkozik: a művekből, a zenei írásokból és a szerzői hangfelvételekből, mely utóbbiak azért nagyon jelentősek, mert Bartók sokszor felülírta a kottát előadásmódjával. "Apró lépésekben kell haladnunk, mert Bartók zenéje nagyon speciális és összetett: sokfelé járt a világban, kapcsolatban állt a zene legősibb rétegeivel, ötvözte a népzenei stílusokat is. Ahhoz, hogy jól játsszunk Bartókot, ismerni kell továbbá a régi magyar zenét, Közép-Kelet-Európa zenéjét, Dohnányi és Stravinsky munkásságát is" – mondta Kocsis Zoltán. "Ez a zene nem lehet kirándulás, mert aki annak tekinti, az nem tud belőle maradandót alkotni. Mi ezt a sorozatot etalon értékűnek szánjuk, de nem a legjobb előadás, hanem a legjobb mérték értelmében. Ezek a felvételek utat kívánnak mutatni a zenei értelemben is kaotikus világban (gondoljunk csak a zeneoktatás kérdésére). Nem lehet túlbecsülni a sorozat jelentőségét, és mégha vannak hiányosságai is, arra törekszünk, hogy a legjobbat nyújtsuk."