Erzsébet

Hollós Máté az idei MIDEM-ről

2009.02.07. 00:00

Programkereső

Idén is nagy érdeklődés övezte a Hungaroton kiadványait – például a Bartók Új Sorozatot és a Chopin-összkiadás legújabb albumát – a világ legnagyobb zenei szakvásárán Cannes-ban, a januárban rendezett MIDEM-en. Hollós Mátét, a Hungaroton Records igazgatóját kértük villáminterjúra, hogy számoljon be az ott szerzett tapasztalatairól.

Hollós Máté (forrás: Kultura.hu)

A magyar kiadók közül idén egyedül a Hungarotonnak volt standja a MIDEM-en. Megéri ez a reprezentáció?

Hollós Máté: A részvétel magas költségei miatt bennünk is fölvetődött már a kérdés. De ez az a fórum, amelyen három kontinensen működő terjesztőinkkel találkozni tudunk, s ha csak vetésforgószerűen látogatnánk is őket végig, többe kerülne. Most 18-adszor jártam a MIDEM-en. Egykor zsúfolt volt és eseménydús. Olyannyira, hogy a klasszikus és jazz műfajainak külön exkluzív csarnokot építettek, hogy kiemeljék a popzene zsibongásából. Idén a populáris műfajok csarnokában a hajdani zajhoz képest síri csend honolt. Szerencsére a komoly műfajok sátrában alig csökkent a nyüzsgés.

Ez azt jelenti, hogy nem igazak a híresztelések, melyek szerint a klasszikus zene vesztett népszerűségéből? Sőt, lehet, hogy népszerűbb lett a klasszikus zene?

H. M.: Ezt aligha állíthatjuk. Azt inkább, hogy erre a műfajcsoportra kevésbé hatott – legalábbis eddig – az internetes letöltés. Elkezdődött már e téren is, de a klasszikus zene kedvelői ma is szívesen vásárolnak maradandó technikai minőségű és tartalmas kiállítású hanghordozókat. A Hungaroton több mint egy évtizede minden évben saját standdal és számos kuriózumértékű kiadvánnyal vesz részt a szakvásáron. Eddig több lemeze részesült a Midem Klasszikus Díjában, legutóbb a nemzetközi szaksajtó által is időről időre díjjal elismert Bartók Új Sorozat elsőként megjelent, második sorszámot viselő albuma, amelyen a Nemzeti Filharmonikusok a Kossuth szimfóniai költeményt és A fából faragott királyfit játssza a sorozat művészeti vezetője, Kocsis Zoltán vezényletével.

Változott a Hungaroton fogadtatása a tavalyi siker óta?

H. M.: Nem lanyhult az érdeklődés. A Hungaroton nemzetközileg jegyzett márka, amelynek nagy piaca az Egyesült Államok, Japán, Német- és Franciaország, de jelen van mindenütt Nyugat-Európában, Dél-Koreában, Ausztráliában, Kanadában is. Régi vágyunk látszik teljesülni: tárgyaltunk az orosz és a kínai piacra való belépésről. Mindkét helyről a nemes klasszikus márkákat terjesztő cégek kerestek meg – már "csak" a kalózok egydolláros CD-ivel kell felvennünk a versenyt…