Vendel

Gulyásért bárhová

2009.04.27. 00:00

Programkereső

Hogy mivel győzte meg Cecilia Bartolit Fischer Ádám arról, jöjjön Budapestre? A gulyással, amit először New Yorkban, az Aida premierje után főzött a magyar karmester. Fischer javít: nem Aida, hanem Cosí fan tutte volt az a bemutató.

Közel húsz éve ismerik egymást, dolgoztak együtt operában, áriaesten, lemezfelvételen. De Fischer Ádám másért tartja nagy művésznek Cecilia Bartolit, mint általában. Számára az a fontos, hogy Bartoli megváltoztatja az éneklésről alkotott sztereotípiákat, hogy népszerűségét arra használja, hogy a zeneszerzőket szolgálja, hogy nem biztonsági játékot játszik, hanem ismeretlen zeneszerzők és művek kiadásáról győzi meg a kiadókat.

És ennek az elhivatottságnak egy apró sikere az is, hogy Vivaldi-albuma és Mozart Requiemje nálunk is aranylemez lett. Az énekesnő meglepődik, örömétől hirtelen még több ragyogás veszi körül, és Vivaldit éljenzi. Majd komolyra váltva arról beszél, mennyit tanult mestereitől, Barenboimtól, Fischer Ádámtól, Schiff Andrástól, hogy a jó és rossz zenésztől egyaránt lehet tanulni, ha mást nem, alázatot a tanuláshoz.

A terv sok, az élet rövid - állapítja meg enigmatikusan Cecilia Bartoli, hogy aztán csillogó szemmel beszéljen terveiről, arról, hogy Monteverdi és a reneszánsz felé készül időutazni, és arról, hogy mennyire lenne kedve kortárs zeneszerzőkkel dolgozni, akik neki, az ő hangjára komponálnának műveket. Az idő- és próbaigényes opera-előadásokból továbbra is évi egyet-kettőt vállal, energiáit áriaestekre összpontosítja.

Cecilia Bartoli három budapesti fellépése a Művészetek Palotája és a Magyar Állami Operaház együttműködése keretében valósul meg. Az április 29-i hangverseny helyszíne az Operaház, műsorát Haydn és Mozart kompozícióiból állította össze a művésznő, akinek partnere a Magyar Állami Operaház Zenekara lesz, Fischer Ádám vezényletével. Május 1-jén, a Müpában a 250 esztendeje elhunyt Händelnek állít emléket Cecilia Bartoli a komponista Rómában, majd később másutt, de olasz nyelven írt oratórikus műveinek részleteivel, a korhű hangszereken játszó Bázeli Kamarazenekar közreműködésével. A május 4-i, ugyancsak a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben rendezett esten a belcanto legendás mezzoszopránja, Maria Malibranra emlékezik Rossini, Donizetti, Mendelssohn és a kor más divatos szerzőinek koloratúr áriáival, az ugyancsak historikus instrumentumokkal érkező La Scintilla Zenekar társaságában.