Móric

Hatodszor is barokk a Börzsönyben

2009.08.18. 17:11

Programkereső

Hatodik alkalommal zarándokolhatnak el a komolyzene kedvelői a Börzsöny hegyei közé, ahol augusztus 24. és 28. között ismét megrendezésre kerül a Börzsöny Barokk Napok régizenei fesztivál.

Az elmúlt években az eseménysorozat rangos helyett vívott ki az ország nyári kulturális kínálatában. Számos neves hazai előadó mellett két világhírű külföldi együttes, a Hilliard Ensemble és a London Baroque is fellépett már a fesztiválon. Az idei program különösen változatosnak és gazdagnak ígérkezik. A barokk mellett a középkori, reneszánsz, sőt a kortárs zene is megjelenik a koncerteken, amelyeknek ezúttal Szokolya, Nagymaros, Berkenye, Kismaros és Vác adnak otthont. A csodálatos fekvésű Nagymaros középkori eredetű temploma új helyszínként került be a fesztiválba a két évig renoválás alatt álló nógrádi templom helyett, és a váci programok is egy újabb helyszínnel, a Piarista templommal bővülnek.

A szervező Consort Zenei Alapítvány törekvése az, hogy a régizene gyúpontjának körébe egymástól eltérő stílusok képviselőit is bevonják; ez a gondolat az idei fesztiválban különösen hangsúlyos módon jelenik meg. Legerősebben talán a „Barokk a jelen tükrében" címet viselő hangversenyen, amelyre a fesztivál második napján, augusztus 25-én a nagymarosi katolikus templomban kerül sor. A koncerten Johann Sebastian Bach két monumentális műve, a Die Kunst der Fuge és a Musikalisches Opfer egy-egy tétele által keretezve annak lehetünk tanúi, hogy hogyan reflektál a modern zene a régire. A neves fiatal jazz-szaxofonos, Váczi Dániel különleges hangszerén, a szopraninoszaxofonon Bach d-moll csellószvitjét szólaltatja meg, az Accord Quartet és Lachegyi Imre furulyaművész pedig kortárs zeneszerzők: Zombola Péter, Fehér György Miklós és Barta Gergely egy-egy művét adja elő, amelyek közül a két utóbbi szerzőé ősbemutató lesz.

Augusztus 24én szintén különböző zenei közegek találkozásának lehetünk tanúi a szokolyai református templomban: a népi énekesekből álló Villő Énekegyüttes és a vokális zene számos korszakában otthonosan mozgó Voces Æquales magyar népi és gregorián Mária-énekekből álló műsorát mutatja be.

Augusztus 26-án a berkenyei templom gyönyörűen restaurált falai között immár hagyományosan a Sebastian Consort ad reneszánsz hangversenyt. A műsorban a mai koncertéletből szinte teljesen hiányzó régi mesterek: Heinrich Isaac, Philippe de Monte, Tiburtio Massaino, Mathias, Domenico Mazzocchi és Orlando Gibbons lélekemelő darabjai hangoznak majd el.

Újdonságként jelenik meg a fesztivál programjában a barokk mise, amely nem koncertszerűen, hanem tridenti rítusú szentmise keretében hangzik el. A jelentős egyházzenei jelleggel bíró fesztiválban - amelynek ráadásul helyszínei is templomok - joggal van helye egy liturgikus eseménynek is. Nem mindennapi zenei és lelki élményt jelent az évszázados egyházi, liturgikus célra készült műveknek nem koncertszerűen, hanem eredeti funkciójuknak megfelelően a katolikus egyház liturgiájában való megszólalása. Azonban ezek a művek igazi értelmüket akkor nyerik el, amikor autentikus környezetükben, a hagyományos, régi liturgiában hangzanak el. Sokak vélekedésével ellentétben a régi római rítus nem csupán a latin nyelven mondott misét jelenti, sőt, a latin nyelv nem a legfontosabb, bár kétségtelenül jellegzetes eleme. A nyelven túl azonban a régi liturgia a gesztusoknak, szimbólumoknak olyan gyönyörű, mély és gazdag folyamata, ez ihlette a gregorián énekek megszületését és az ezen a misén is hallható barokk mesterműveket is. A régi római rítusú, ún. „tridenti" liturgia még a szertartás időbeli egységei révén is igazi „otthona" majd' kétezer év egyházzenéjének. A Börzsöny Barokk Napok keretében most egy ilyen autentikus liturgikus és zenei eseményre kerül sor. A mise zenei anyaga Antonio Lotti B-dúr miséje, az adott egyházi napnak, Kalazanci Szt. József ünnepének gregorián énekei (ún. propriuma), valamint barokk motetták és hangszeres darabok, amelyeket a fesztivál résztvevőiből alakult alkalmi együttes szólaltat meg Bubnó Tamás vezetésével. A szentmisét főtisztelendő Kovács Ervin Gellért premontrei áldozópap celebrálja a budapesti Szent Mihály Laikus Káptalan liturgikus szolgálata mellett.

A program még ezen a napon folytatódik Ábrahám Márta koncertjével Kismaroson, a ciszterci nővérek apátsági templomában. A hegedűművésznő legutóbb 2007-ben adott nagysikerű Bach-estet fesztiválunkon, és idén is Johann Sebastian Bach áll műsora középpontjában. A nagy zeneszerző két hegedűversenyét Purcell két híres operájának és kísérőzenéjének zenekari változatai, az Arthur király és az Abdelazer szvitek keretezik. Ábrahám Mártát, aki a koncerten barokk hegedűn játszik majd, neves zenészekből (többek között Dobozy Borbála csembalóművészből) álló kamaraegyüttes kíséri.

A Hilliard Ensemble 2007-es és a London Baroque 2008-as koncertjei után idén is méltó megkoronázása lesz a fesztiválnak a Szent Efrém Bizánci Férfikar hangversenye. A szláv ortodox kórushangzást világszínvonalon képviselő, Magyarországon egyedülálló együttes Európa-szerte nagy sikerrel koncertezett az elmúlt években, és két hanglemezük is megjelent már. A 15 tagú együttest Bubnó Tamás, egyházzenész, énekművész és karnagy, a Budapesti Énekes Iskola (Schola Cantorum Budapestiensis) alapította és vezeti, tagjai pedig a legnevesebb magyar kórusokban éneklő hivatásos karénekesek és a Budapesti Énekes Iskolában nevelkedett tehetséges ifjú énekesek. Váci műsorukban a szláv ortodox és görög katolikus kórusirodalom remekei, különlegességei szerepelnek, amelyek ugyan az ortodox egyházi zene sajátos fejlődéséből adódóan időben későbbiek, mint az európai barokk, jellegüknél fogva azonban jól beleillenek a Börzsöny Barokk Napok programjába.

Szintén idén jelenik meg először a fesztivál kínálatában kísérőrendezvényként egy mozgó-kiállítás M. Győrffy Anikó ikonfestő műveiből, amelyet a koncertek alkalmával a helyszíneken tekinthet meg a közönség.

 

A Börzsöny Barokk Napok részletes program itt érhető el.