Előd

Ars Nova Copenhagen

2010.03.20. 00:00

Programkereső

A régi (középkori és reneszánsz) és a kortárs zenét inspiráló közelségben megszólaltató dán kórus a leghíresebb énekegyüttesek sorába tartozik. 2002 óta a világhírű brit karnagy, Paul Hillier irányítja munkájukat. Koncertjük a fesztivál egyik legnagyobb élményének ígérkezik.

Az Ars Nova Copenhagen számos, nagy nemzetközi visszhangot kiváltó lemezfelvételt készített, fennállása óta ezernél is több koncertet adott Európában, Izraelben, Japánban, Dél-Amerikában és az Egyesült Államokban. Karnagyai sorában ott találjuk Bo Holtent és a magyar származású Vető Tamást. Dolgozott a kórussal Peter Philips (The Tallis Scholars), Bruno Turner (Pro Cantione Antiqua) és természetesen Paul Hillier (The Hilliard Ensemble, Theatre of Voices). A régi korok nagyhírű mesterei közül elsősorban Josquin, Tallis, Lasso, Palestrina és Taverner életműve áll a repertoár centrumában, de felfedeztetik közönségükkel Pierre de la Rue, Nicolas Gombert, Philipe de Magalhaes, Giaches de Wert vagy Jacob Obrecht művészetét is. A kortárs zeneszerzők között a skandináv komponisták (Per Nørgård, Ib Nørholm, Pelle Gudmundsen-Holmgreen, Sven-David Sandstrøm, Poul Ruders, Hans Abrahamsen) és világhírű szerzők (Takemitsu, Gorecki, Pärt, Terry Riley, John Cage) egyaránt megtalálható, több új mű világpremierjét köszönhetjük az Ars Nova Copenhagen-nek. A műfajközi kísérletektől sem idegenkedő énekkar híres jazz zenészekkel (például Jan Gabarek, Palle Mikkelborg, Pierre Dørge, Marilyn Mazur és Egberto Gismonti) is dolgozott már.

Ars Nova Copenhagen
Ars Nova Copenhagen

John Taverner: Kyrie Leroy; Gloria a "The Western Wind" miséből

A 16. század első felének legjelentősebb angol zeneszerzője John Taverner (1495k-1545) volt. Legtöbb miséjét gregorián cantus firmusra írta, egyetlen kivétel a The Western Wind Mass, mely a zenetörténet első világi dallamra épülő angol miséje. A népdal minden tételben (így a Gloriában is) kilencszer hangzik el. Miként Howard M. Brown megjegyzi, a mise valójában „gigantikus variációsorozatnak tekinthető". Az önálló misetételként fennmaradt Kyrie Leroy ünnepi, díszes stílusa alapján feltehetően kiemelkedő alkalomra készült.

Thomas Tallis: The Lamentations (I. rész)

Thomas Tallis (1505-1585) a 16. századi angol zene egyik legnagyobb mestere, és mint oly sokan ebben a korban - Byrd, Tomkins, Gibbons - a Chapel Royal művésze volt. Egyik legjelentősebb munkája, a Lamentations of Jeremiah (Jeremiás siralmai) az 1570-es évek elején született, a nagyhét liturgiájához.

William Byrd: Agnus Dei (a Négyszólamú miséből)

Byrd (1543-1623) kortársai szerint "az angol nemzet leghíresebb muzsikusa és orgonistája" és "az angol zene atyja" volt. 1570-től Londonban élt, ahol két év múlva a Chapel Royal orgonistája lett, ebben az időszakban Tallis tanítványa is volt. Szinte a kor valamennyi vokális és hangszeres műfajában alkotott, komponált a protestáns angol (anthem és service) és római katolikus liturgia (latin motetták és misék) számára.

Karácsonyi dalok

Jellegzetes angol, eredetileg világi műfaj volt a carol. Korábban talán egyszólamú táncdallamok lehettek, a 14-15. századból azonban már csak énekelt formákról tudunk. A szövegek nagyon sokféle - morális, politikai és vallásos - téma körül csoportosultak, többségük azonban Szűz Máriát dicsőítő vagy Krisztus születését ünneplő költemény.

Március 21. 20:00 - Belvárosi Szent Mihály-templom

Ars Nova Copenhagen

Vezényel: Paul Hillier

Btf 2010
Btf 2010

Budapesti Tavaszi Fesztivál