Jolán

A szeretet művésze

2010.05.20. 09:00

Programkereső

Szeretni elsősorban annyi, mint adni – az alkotó személyiség számára pedig ez a hatóerő legnagyobb mérvű kifejeződése – írja Erich Fromm. A német filozófus és pszichológus A szeretet művészete című könyvét az a világhírű hegedűművésznő is szívesen forgatja, aki jelenleg Brahms zenéjével járja a világot, és aki májusban először látogat el hozzánk.
Anne-Sophie Mutter
Anne-Sophie Mutter

Anne-Sophie Mutter csodagyerekként már tizenhárom évesen szólókoncertet adott a Luzerni Fesztiválon, majd később Herbert von Karajan segítségével bontogatta szárnyait, de olvasni és lemezeket hallgatni is jutott ideje a gyakorlás és a fellépések sora mellett. Második legkedvesebb olvasmányaként említi Fromm kötetét, de más, hasonló témájú könyveket is szívesen forgat szabadidejében. A top tízes listán William Shakespeare drámája a Rómeó és Júlia, Gabriel García Márquez: Szerelem a kolera idején című regénye is megtalálható, továbbá a nagyobb lélegzetű Az eltűnt idő nyomában regényfolyam Marcel Prousttól és Beethoven A-dúr szonátájával azonos című Tolsztoj-elbeszélés, a Kreutzer-szonáta is ott sorakozik a képzeletbeli könyvespolcon. Az operák közül a Bohémélet áll első helyen Puccinitől, továbbá szívesen hallgatja a keringőiről jól ismert Johann Strausst, továbbá a szimfonikus filmzenék atyját, az utolsó éveiben varázslatos hegedűversenyt komponáló, Hollywoodban zenitre jutó Erich Korngoldot, és nagyon kedveli a scatt-királynő, Ella Fitzgerald dalait is.

A jó német söröket és a gyönyörű ruhákat sem megvető hegedűs Mozart zenéjéért is rajong. 2006-ban az osztrák zeneszerzőzseni születésének 250. és saját pályafutásának 30. évfordulóján megjelentette a Deutsche Grammophonnál Mozart nagyobb hegedűdarabjainak új felvételsorozatát, rajta a hegedűversenyekkel, a brácsára, hegedűre és zenekarra írt Sinfonia Concertantéval, három zongorástrióval és tizenhat hegedű-zongora szonátával.

Lelkesültségnek jelenlegi tárgya azonban Brahms romantikus muzsikája. Legújabb lemezén a német komponista három hegedű-zongora szonátáját rögzítették régi, kedves kamarapartnerével, Lambert Orkis amerikai zongoraművésszel. „A három szonáta nagyon különböző, mindegyiknek megvan a saját, személyes története" - nyilatkozta a művésznő. „Számomra a G-dúr a legkülönlegesebb, mert nagyon személyes és békés, az A-dúr egy szeretetteljes, meleg üdvözlés Clara Schumann-nak, a d-moll pedig komplexitása miatt érdekes. Eljött az ideje, hogy lemezre vegyük őket, mert sokszor játszottuk már e remekműveket, együtt éltünk, lélegeztünk velük, szerettük őket. Brahms az a zeneszerző, aki igazán meg tudja mutatni az élet szépségét - egyszerűen gyönyörű muzsika" - tette hozzá.

Ez a tavasz mindenképp Brahmsé: Mutter márciusban Németországban turnézik a Londoni Filharmonikusok és Ludovic Morlot oldalán, a hegedűsök körében a legtöbbször játszott és legnagyobb becsben álló versenyművel, a D-dúr hegedűversennyel. Áprilisban a szonátákkal járja a világ távol-keleti szegletét Orkisszal, majd májusban európai turnéjának részeként a Pittsburghi Szimfonikus Zenekarral és Manfred Honeckkel érkezik Magyarországra, szintén a hegedűversennyel.

Anne-Sophie Mutterben sok mindent lehet szeretni: nőiességét, szépségét, a hegedűhangját, briliáns technikáját vagy azt, hogy világhírű hegedűművészként és két gyermek édesanyjaként egyszerre tud helyt állni a családi fészekben és színpad fényei közt. De talán e lényeges momentumok között most mégiscsak az a legszeretnivalóbb, hogy végre Budapesten is hallhatjuk játékát.

2010. május 28. 19:30
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Anne-Sophie Mutter és a Pittsburghi Szimfonikus Zenekar

Brahms: D-dúr hegedűverseny, op. 77
Mahler: I. (D-dúr, „A titán") szimfónia

Km.: Anne-Sophie Mutter
Vez.: Manfred Honeck

http://www.mupa.hu