Erzsébet

Ha lehull a lepel

2011.02.01. 07:53

Programkereső

Csak a muzsika és semmi más? Milyen hatással van a közönségre vagy a zsűrire egy nemzetközi versenyen, ha nem látja az előadót? A szubjektív élmények kiiktatása egy koncerten nem imponáló, hiszen a közönség szereti látni a mozdulatokat, az átélt arckifejezést és megannyi momentumot, ami egy művészi produkció velejárója. Egy zsűri esetében az elvárás és a hatás azonban egészen más.

Ha még a versenyző kiléte is ismeretlen, mivel paraván mögött játszik, kizárólag az elővarázsolt muzsika alapján alkotja meg személytől független, elfogulatlan döntését. A chartres-i nemzetközi orgonaverseny zsűrije ítél így "arctalanul", mely különleges szituáció nem csak számukra, hanem a versenyzőknek is. Megnyerni egy ilyen versenyt igen nagy dicsőség, különösen akkor, ha öt kontinens közel nyolcszáz résztvevőjét kell maga mögé utasítania a győztesnek. Egy kiváló koncert erejéig Chartres szelleme látogat el a Művészetek Palotája hangversenytermébe február 6-án, melynek két fellépője a 2006-os és a 2008-as verseny győztese, Dong-Ill Shin és Saki Aoki lesz. Az est házigazdájaként pedig Fassang László, a 2004-es győztes teremti meg a hidat Chartres és Budapest, valamint a Magyarországon először járó világhírű művészek és a publikum között. A még húszas évesiben járó Saki Aoki szülővárosában a Tokyo National University of Fine Arts and Music növendéke volt, majd Franciaországban képezte tovább magát Eric Lebrun valamint Erwan Le Prado irányításával. A legmagasabb elismerésű diplomáit nürnbergi második hely, majd Brugge, Granada, Angers, Chartres versenygyőzelmei egészítették ki. Utóbbi versenyen 2006-ban a közönség díját, valamint a Gaston Litaize francia orognaművész és zeneszerző emlékére alapított elismerést is elnyerte.

A dél-koreai Dong-ill Shin 1974-ben született, hamar feltűnt kiváló zongora- és orgonajátékával. Franciaországban diplomázott, tanult Olivier Latrynál és Michel Bouvard-nál is. Az orgonában elsősorban a zenekari hangzás sokfélesége vonzotta és Johann Sebastian Bach művészete. Doktori disszertációját Samuel Scheidt Tabulatura nova gyűjteményéből írta, érdeklődésének előterében azonban minden korszak megjelenik. Dong-Ill Shin eszköztárában a zongoratechnika és az orgonajáték komponense tökéletesen szolgálja művészi céljait. Versenygyőzelmei őt is messze repítették a világhír útján. A sorozat töretlen: Musashino-Tokió, Litvánia, Prága, Albánia, Anglia és természetesen 2006-ban Chartres. Fellépéseinek színhelyeit, rádió- és koncertfelvételeit már felsorolni is nehéz lenne. Chartres kétévenként fogadja a világ legjobbjait, legutóbb 2010 őszén került sor az eseményre. A 22. Grand Prix de Chatres első díját szintén ázsiai versenyző, Yuka Ishimaru nyerte el. Chartres-ben az utóbbi versenyeken négy elismerést osztanak ki: a legjobb előadónak, a legjobban improvizálónak, a közönségdíjat és egy az adott évre jellemző díjat, így 2002-ben Johann Sebastian Bachról, 2006-ban Maurice Durufléről nevezték el, míg 2008-ban Gaston Litaize-díjat osztottak. 2004-ben az előadói díjat és az improvizáció díjat is Fassang László nyerte.

Saki Aoki
Saki Aoki

A katedrálisban rendezett zenei versenyek atmoszféráját a februári koncerten nemcsak a verseny győztesek, Saki Aoki és Dong-ill Shin fogják a közönség felé sugározni. A tér és az idő átalakul a kiváló rendező Káel Csaba közreműködésével, aki ötödik éve művészeti tanácsadója a Művészetek Palotájának, és aki az operán kívül az orgonaművészethez való kötődéséről is bizonyságot tett már filmjeiben. 2006-ban forgatta huszonöt perces koncertfilmjét Az orgona ünnepe II. című alkotást: ekkor avatták fel a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben Magyarország világszínvonalú orgonáját, melyet Nemzetközi Orgonafesztivál követett. A párizsi Notre-Dame két orgonaművésze, Olivier Latry és Philippe Lefebvre, valamint Fassang László a főszereplője az Orgonaünnep című ismeretterjesztő filmjének. Chartres szellemének megteremtésében Káelnek fontos szerepe, többek között azért is, mert egy darab erejéig függöny mögé is beülnek a játékosok, hogy mindenki átélhesse a zsűritagok helyzetét, az „arctalan" orgonisták zenei teljesítményét hallván. S ha lehull a lepel, mindenki számára teljessé válik a meglepetés, avagy a bizonyosság. A magyar orgonajátszás területén évek óta ténykedő Pálúr Jánosnak is egy verseny hozta meg az áttörést: a Párizsi Nagydíjat ugyanis 1997-ben ő hozta haza először magyar orgonistaként. Az ő hangversenyét március 10-én hallhatja a Művészetek Palotája közönsége. A koncert címe Újrajátszva, hiszen majdnem pontosan húsz évvel ezelőtt hangzott el ugyanez a műsor a művész diplomahangversenyén. Bizonyára számosan vannak, akik még emlékeznek a hatalmas sikert aratott eseményre, a zsúfolásig megtelt Zeneakadémia Nagytermére, és még inkább szeretnék hallani, hová vezette az elmúlt húsz esztendő az orgonaművészt. Azóta maga is oktat a Zeneakadémián Ruppert Istvánnal és Fassang Lászlóval karöltve, hogy az ifjú nemzedék hozzá hasonlóan kimagasló sikereket érhessen el.

Pálúr János
Pálúr János

A chartres-i nagydíjasok - Dong-Ill Shin és Saki Aoki orgonaestje
2011. február 6. 19:30 - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Házigazda: Fassang László
Színpadkép: Káel Csaba

Marchand: Grand Dialogue; Récit de nasard
Bach: E-dúr prelúdium és fúga, BWV 566
Reger: Benedictus
Widor: V. szimfónia - I. tétel

Újrajátszva - Pálúr János orgonaestje
2011. március 10. 19:30 - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: Debreceni Kollégiumi Kántus, Partiumi Keresztény Egyetem Kórusa (karig.: Berkesi Sándor), Ewald Rézfúvós Kvintett (műv. vez.: Bakó Levente)    

Noordt, J. S. Bach, Gárdonyi Zoltán, Mozart, Liszt, Dupré és Duruflé művei