Lukács

Zeneakadémia: az egyetem nem tehet a felújítás csúszásáról

2011.07.08. 16:54

Programkereső

Ezt hangsúlyozza a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem csütörtöki közleménye.
Zeneakadémia, ZAK
Zeneakadémia, ZAK

A Batta András rektor és Ókovács Szilveszter, az egyetem gazdasági tanácsának elnöke által aláírt kommüniké felidézi: a Zeneakadémia közbeszerzési eljárásáról a napokban megjelent cikkek azt állítják, hogy az akadémia a helyzetnek, amelytől maga is szenved, okozója volna. "Ez az állítás nem felel meg a valóságnak.  Soktényezős, sokak által felügyelt és természetesen sok pénzről is szóló közbeszerzési eljárás zajlik a maga fordulataival" - fogalmaz a két vezető. Emlékeztetnek arra, hogy az egyetem a műemléki védelem alatt álló épület kivitelezőjének kiválasztására még 2010 tavaszán nyílt közbeszerzési eljárást indított, amely azonban eredménytelenül zárult, mert még a legkedvezőbb ajánlati ár is magasabb volt, mint a rendelkezésre álló összeg.

Ilyen esetekben a közbeszerzési törvény lehetővé teszi, hogy az ajánlattevő olyan új, tárgyalásos eljárást kezdjen, amelyre a korábbi eljárás szerződés teljesítésére alkalmas valamennyi ajánlattevőjét meghívja. Az európai uniós forrást biztosító támogató hatóság egyetértésével az egyetem is ezt a megoldást választotta, bízva abban, hogy a tárgyalások eredményeként kedvezőbb ajánlatok érkeznek. Ez így is lett, hiszen a korábbi nyílt eljárás áraihoz képest, a műszaki tartalom lényeges módosítása nélkül, jelentős árcsökkentés volt tapasztalható - mutatnak rá, hozzátéve, hogy az egyetem a közzétett bírálati szempontok alapján határozta meg azt, hogy melyik az összességében legelőnyösebb ajánlat és hirdette ki az eredményt.

A döntés ellen a pályázat egyik vesztese, a Market Zrt. jogorvoslattal fordult a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz. Az iratok, a felek nyilatkozatai és a tárgyaláson elhangzottak alapján a döntőbizottság úgy ítélte meg, hogy a Market Zrt. jogorvoslati észrevételei túlnyomó részt megalapozatlanok, mindössze néhány, a közbeszerzési törvény szabályai alapján orvosolható döntés tekintetében rögzítették, hogy azokat az ajánlatkérőnek felül kell vizsgálnia.

"A döntőbizottság úgy határozott, hogy az eljárást lezáró döntést semmisíti meg, tehát nem az eljárást, így az egyetem a fenti hiánypótlások és ajánlattevői válaszok alapján a folyó eljárás keretében hozhatja meg újra döntését" - hangsúlyozzák, hozzáfűzve, hogy az egyetem a döntőbizottság útmutatásainak megfelelően felhívta az ajánlattevőket a szükséges dokumentumok, nyilatkozatok csatolására, hogy ezek alapján újra határozhasson. A megismételt döntési folyamat - amelyben a korábbiakhoz hasonlóan a fenntartó és a támogató képviselőit is bevonják - két héten belül, még júliusban lezárulhat.

A közleményben kiemelik azt is, hogy a döntőbizottság bírságot nem szabott ki, mert az ajánlatkérőnek lehetősége van arra, hogy megtegye mindazokat a lépéseket, amelyeket a döntőbizottság hiányolt. Így az egyetemnek csak a döntőbizottsági eljárás díját kell megtérítenie.

Ami a cikkekben szereplő "elfolyó milliókat" illeti, a késedelem valóban pénzébe kerül az intézménynek, hiszen a közbeszerzési eljárás lezárásának tervezett időpontjára ürítette ki a Liszt Ferenc téri épületet, és bérelt átmeneti kapacitásokat. Ezt azonban a fentiek és a nagy megrendelések esetén egymást gyakran - még a benyújtott referenciák terén is - megtámadó építő-konzorciumok ismeretében nem lehet az egyetemnek felróni - véli Batta András és Ókovács Szilveszter.