Hortenzia, Gergő

Horváth Zsolt: "Méltatlan lett volna esélyt adni az élcelődésre"

2011.08.26. 19:28

Programkereső

Peskó Zoltán zeneigazgatói kinevezése a Pannon Filharmonikusok élén 2011. nyarán lejárt, szerződését közös megegyezéssel nem hosszabbították meg. Távozása okairól a karmester néhány hete szókimondó interjúban számolt be, amelyre először Páva Zsolt pécsi polgármester, majd a Pannon Filharmonikusok Művészeti Tanácsa reagált. A "Páva-üggyel" kapcsolatban a Fidelio.hu-nak most Horváth Zsolt igazgató nyilatkozott.

- A zenekar Művészeti Tanácsának közleményében az áll, hogy értetlenül állnak Peskó Zoltán nyilatkozata előtt, mert a neves karmester az együtt töltött két évben nem fordult panasszal a zenekar és a zeneművészet érdekeit képviselő választott grémiumhoz. Önt is meglepte az Élet és Irodalomnak adott interjú?

- Bizonyos kitételei igen, a nyilatkozat utóélete még inkább. Vegyük mindjárt a legkritikusabb témát, a műsorválasztást: Zoltán a kérdéses nyitókoncertek műsorainak összeállításakor saját maga nevezte „vicc"-nek a felvetését, hogy épp Kodály Páva-variációit adjuk elő. Aztán később megtetszett neki az ötlet, de én ezzel nem értettem egyet. A sajtó mostani reakciója is igazolja ezen aggályomat.

Horváth Zsolt
Horváth Zsolt

- Sokan nincsenek tisztában az igazgató és a zeneigazgató kapcsolatával. Meg tudja röviden fogalmazni, mi a Peskó Zoltán által említett nézeteltérés háttere?

- A probléma röviden: beleszólhat-e az igazgató művészeti kérdésekbe vagy sem. Az igazgató teljes felelősséget vállal az intézmény minden tevékenységével kapcsolatosan a jogi felelősségtől a gazdasági és művészeti kérdésekig egyaránt. Nem az a dolgom, hogy aláírjam, majd átutaljam a számlákat (az a könyvelő dolga); nem létezik az "adminisztratív igazgató" kifejezés. Az általam megpályázott igazgatói felhívásnak része a kiírt ciklus művészeti koncepciója. A zenekar tagsága és a fenntartó az igazgató kinevezésével elfogadja ezt a művészeti koncepciót, amelynek megvalósításához az igazgató keres és nevez ki művészeti vezetőt. A művészeti vezető munkáját segíti a Művészeti Tanács, amelynek a tagjai az együttesből, titkos szavazással kerülnek ki.

- Mekkora a fenntartó beleszólása a működésbe? 

- Irányításom alatt, kilencedik éve teljesen autonóm művészeti életet él az együttes.

- Az igazgató beleszólhat a koncertek programjába?

- Az én felelősségem a művészeti vezető kiválasztásában van. Nem kis felelősség, hiszen például a hat év alatt felépített budapesti közönségbázisunkból tavaly a Peskó Zoltán által összeállított műsorra hivatkozva egyik évről a másikra negyven százalékos nézőszám-csökkenést szenvedtük el, és a szakmai sajtó visszhangja sem volt a korábbi évekhez hasonló. Bogányi Tibor következő évadra kiírt műsorával már most visszaszereztük a korábbi közönségünket. A Pannon Filharmonikusok száz százalékosan állami fenntartású művészeti intézmény, jómagam évi 600 millió forint közpénz megfelelő célokra való fordításáért vagyok felelős. Egyetlen feladatom van: a zeneművészet szolgálata, mely a zene egyetemes értékeinek magas színvonalú megszólaltatását és minél szélesebb körben történő megismertetését jelenti. A zenekar támogatása és bevétele ugyanakkor a nézőszám függvénye, így az közvetve hatással van a szakmai munka anyagi támogatottságára. Szóval körbeértünk...

- Jelenethet-e ez cenzúrát is, ahogy sok helyen olvasható?

- Semmiképpen sem, de nagyon szoros, ha kell, napi szintű konzultációt, együttműködést, a művészeti és a gazdálkodási szempontok összehangolását, mindezt a felelősségi rendszer tiszteletben tartásával. Ebben a viszonyrendszerben az igazgató dolga arra is odafigyelni, hogy ne is kerülhessen egy művészeti esemény esetleges politikai viták kereszttüzébe. Méltatlan lett volna a hangversenyterem átadásakor esélyt adni bárkinek az élcelődésre. Igazgatóként ez az én felelősségem, amelynek most vállalom is a következményeit a sajtótámadásokban. E döntésemmel épp Peskó Zoltánt - aki maga tartotta viccnek a Páva-variációk fölvetését is, ahogy említettem - és nem utolsó sorban a Kodály Központot szerettem volna megóvni méltatlan kontextustól tavaly decemberben. Így akkor Kodály Zoltánhoz és a zenéhez méltó módon ünnepelhettünk a Psalmus Hungaricus előadásával, amely programot az elmúlt nyolc hónapban nem érte kritika.

- Önt a szakma nagyon felkészült, ugyanakkor konfrontatív személyiségnek tartja. Elfogadja a véleményt?

- Akik igazán ismernek, inkább kérlelhetetlennek tartanak. Én a szakmát a Bécsi Zeneakadémián tanultam, és a zene egyik fővárosában szerzett tapasztalataimat tartom mércének mindennapi munkám során. Ez persze mifelénk néha szokatlannak tűnik, de ebben nem ismerek kompromisszumot.

- Mit szól a tüntetéshez, amit a Kodály Központ elé szerveznek?

- A tüntetést szervező úr szakmájának egy jeles képviselőjétől, Arisztotelésztől tudok csak idézni: "Mindenki azokat a dolgokat ítéli meg helyesen, amelyeket ismer". Azért vállaltam ezt az interjút a Művészeti Tanács javaslata ellenére, mert bízom benne, hogy ezáltal tisztábban és árnyaltabban látja a helyzetet mindenki annál, mint amit egy kiragadott félmondat sugall.