Nándor

A weimari mesterdalnok

2011.12.08. 08:00

Programkereső

Néhány évvel ezelőtt egyik német kritikusa méltatta Meistersingerként, és ez az elnevezés azóta kezd összeforrni a weimari születésű Matthias Goerne nevével. Hangját is többnyire ugyanazzal a jelzővel illetik, „bársonyosan lágy" baritonja sokak szerint olyan, mint a mákony. Aki egyszer hallotta, újra és újra hallani akarja.
Matthias Goerne
Matthias Goerne

Akármihez is nyúl Matthias Goerne, abból arany lesz, ő pedig otthonosan sétál korszakok, stílusok, műfajok és szerzők között. Budapesti koncertjén Goerne kicsit kitolja a határokat, barokk est lévén Bach művei mellett Relemann és a kevésbé ismert Graupner egy-egy darabja is helyet kap a műsorban. Bach Ich habe genug című kantátája - amit később többször is átdolgozott - Mária tisztulásának ünnepére született 1727-ben, a húsvét harmadik napjára írt Der Friede sei mit dir keletkezési éve pedig valószínűleg 1730. Ezt az időszakot egyébként több tragédia is beárnyékolta, a Bach házaspár 1726 és 1733 között hét kisgyerekét vesztette el, egyik fiúk, Gottfried Heinrich pedig szellemileg visszamaradottan született.

Matthias Goerne szívéhez nemcsak Bach, de az egész barokk időszak „beszédszerű zenéje" igen közel áll. A szöveg, ami ebben a korszakban különösen fontos szerepet kap a zeneművekben, Goerne számára annyira lényeges az előadásokban, hogy egy interjúban elmondta: annak, ahogyan énekel, kevésbé van köze önmagában az énekléshez, mint ének és beszéd kapcsolatához. Az előadónak pontosan értenie kell a szöveget, ezért ő csak olyan nyelven énekel, amit jól ismer. Franciául nem tud, így nem lenne magabiztos a színpadon, ezért is utasította vissza nemrég a részvételt Debussy egyetlen befejezett operája, a Pelléas és Mélisande előadásában.

A Bázeli Kamarazenekar, amellyel Matthias Goerne Budapesten színpadra lép, a barokk zene egyik specialistájának számít, így a fellépések alkalmával valódi időutazásra hívhatja a közönséget. A muzsikusok számára a legjobb mesterek készítik el az eredeti historikus hangszerek tökéletes másolatát. A korszak jellegzetes hangszerei mellett - mint amilyen a csembaló és a theorba - a koncerten azt is láthatjuk majd, milyen a fennmaradt minták alapján elkészített barokk oboa és hegedű. Az eredeti 18. századi előadásmódot felidézve a hegedűsök és a fafúvósok állnak a színpadon, és a zenekar abban is követi az adott kort, hogy a ma megszokott 440-442 Herz hangmagassággal ellentétben 415 Herzen, vagyis alacsonyabb hangoláson játszik. Matthias Goerne és a Bázeli Kamarazenekar koncertje tehát valamennyire összemossa majd az évszázadokat, és a 21. századi agyunkkal, lelkünkkel és mentalitásunkkal élhetünk át egy hamisítatlan barokk estét.

Matthias Goerne (ének) Bach-estje

2011. december 18. 19:30

Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: Bázeli Kamarazenekar, Céline Moinet (oboa)
Hangversenymester: Julia Schröder

Telemann: D-dúr szvit oboára, trombitára, vonósokra, continuóra
Graupner: "Wie wunderbar ist Gottes Güte"- karácsonyi kantáta
Bach: c-moll kettősverseny hegedűre, oboára és vonósokra, BWV 1060; "Der Friede sei mit dir"- kantáta, BWV 158; "Ich habe genug"- kantáta, BWV 82