Jolán

Vajda Gergely: "Jó koncerteket vezényelni szerződtem ide"

2012.02.06. 06:52

Programkereső

Zártkörű, meghívásos pályázat útján lett vezető karmestere a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának Vajda Gergely. A sokoldalú muzsikust, aki klarinétosként és főképp zeneszerzőként is aktív, a két kontinensen való megfelelésről és jövőbeli terveiről is kérdeztük.

- A Muzsikáló reggel egy korábbi adásában azt nyilatkozta, hogy két főbb pilléren nyugszik az a koncepció, amit a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának épített fel. Egyrészt az Olasz Intézetben rendezett sorozaton minden alkalommal egy-egy kortárs magyar mű megszólaltatását tervezi, másrészt a Művészetek Palotájával folytatott, a Budapesti Wagner-napokkal elkezdett kooperációt szeretné bővíteni. Ezeken túl milyen célokat tűzött ki a zenekar elé?

- Mindig is úgy gondoltam, hogy a magyar 20. és 21. századi műveknek vissza kell kerülniük a mindennapi hangversenyélet körforgásába. Ez persze nem csak nekem jutott eszembe, hiszen a Müpa Szimfonikus felfedezések sorozata is erről szól; a mai zene egészséges, izgalmas, folytonos jelenlétéről. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának itt az éllovas szerepét szánom. Erre kötelez bennünket a tradíció és a legnemesebb értelemben vett közszolgálati szerepünk is. Azt is többször nyilatkoztam, hogy én elsősorban - és ez a zenekarnevelésnek, zenekarépítésnek is egyik legfontosabb eleme - jó koncerteket vezényelni szerződtem ide. Az Olasz Intézetben rendezett sorozatbeli első nyilvános hangversenyem szakmai és közönségsikere is azt igazolja számomra, hogy egy jól átgondolt koncertprogram színvonalas, izgalmas előadása a legtöbb, amit tehetünk. Ott és akkor, január 13-án Vidovszky László kompozíciója ugyanúgy része volt a sikernek, mint a Mendelssohn Hegedűverseny vagy Stravinsky Tűzmadár szvitje.

Vajda Gergely
Vajda Gergely

- A pályázatáról szóló híradásokban szembetűnő, hogy komoly hangsúlyt kaptak az üzleti alapok is. Piacképes produkciók létrehozását, a weboldalon történő értékesítés bevezetését tervezi, komolyzenei klipek gyártását szeretné elkezdeni. Miért tartja lényegesnek az üzleti szemléletet egy állami fenntartású zenekarnál?

- Ugyanazért, amiért a szintén állami pénzből fenntartott Magyar Állami Operaház pénzért adja a jegyeket, vagy amiért a BKV járművein is csak térítés ellenében lehet utazni. Az állami pénz nagy része bérköltségre megy el. Ahhoz, hogy a produkciókra költhető keret növekedjen, jegyeket kell eladni, illetve olyan más, persze szigorúan a zenekar profiljába illő üzleti tevékenységet kell folytatni, amely mobilizálható bevételt generál.

- A szerződése 2012. július 31-ig tart. Mindez hogyan fog megvalósulni ilyen rövid időn belül? Vagy folynak már előzetes tárgyalások a folytatásról?

- Mind az MTVA vezetése mind pedig én úgy tekintünk az előző szezonra, mint egy hosszú távú, gyümölcsöző együttműködés bevezetőjére. A következő szezon előkészítése már javában zajlik, és ebben persze én is aktívan részt veszek.

- Külsős vagy belsős próbajátékot tervez?

- Most januárban három próbajátékot tartottunk megüresedett álláshelyek betöltésére. A hegedű meghallgatás sikertelen volt, viszont örömmel üdvözölhetünk egy-egy új kollégát a nagybőgő tutti és a 2. klarinétosi székben. Belsős próbajátékot nem tervezek a közeljövőben, bár nem zárkózom el tőle, ha fontossá válik majd egyszer, amikor itt lesz az ideje.

- 2002-ben indult el karrierje az Egyesült Államokban, jelenleg a Huntsville Symphony Orchestra zeneigazgatója, de ezt megelőzően Magyarországon is kiemelkedő sikereket ért el. 1995-ben Artisjus-, 2001-ben Gundel-díjat kapott, 1997-ben az Őszi Fesztivál egyik fellépője volt, számos ösztöndíjat nyert el. Az Új Színház zenei vezetője, a Magyar Állami Operaház vendégkarmestere, a Budafoki Dohnányi Zenekar másodkarmestere volt, részt vett a Művészetek Völgye szervezésében is. Klarinétosként a Liszt Ferenc Kamarazenekar munkájában is részt vett és állandó zenésze volt az osztrák-magyar Haydn Zenekarnak is. Miért ment el és folytatta egy másik kontinensen a pályáját?

- Engem mindig is az új kihívások tartanak frissen. A fenti felsorolásból is könnyen kiolvasható, hogy már életem első huszonkilenc évében sem szerettem unatkozni. Nekem lételemem a "mozgás", és a jól időzített váltás nagyon fontos a karrierépítésben. Hét sikeres év után mondtam le az Oregon Symphony rezidens karmesteri állásáról többek között azért, hogy a felszabaduló időmet és energiámat új feladatok megoldására fordíthassam. Ezen új feladatok között első helyen áll a Huntsville Symphony-val és a Magyar Rádió Zenekarával végzett munkám. 2002-ben Amerika volt az új kihívás, most mások mellett az MR Szimfonikusok vezető karmesteri pozíciója.

Vajda Gergely
Vajda Gergely

- Hosszú távon hol képzeli el magát a legszívesebben karmesterként?

- Ahol megtalál a megfelelő feladat. Ha két kontinensen, akkor két kontinensen.

- A zeneszerzés nem látszik háttérbe szorulni a dirigensi teendők mellet, hiszen január 21-én a huntsville-i Mark. C. Smith Hangversenyteremben is bemutatták a Barbie Blue Nyitányfantáziát, melynek egyfelvonásos opera verzióját épp a Magyar Rádióban mutatták be 2009-ben. Komponistaként milyen célokat szeretne elérni a közeljövőben?

- Vannak darabok, melyeket az elkövetkező néhány évben mindenképpen meg szeretnék írni, és persze jó lenne, ha ezek műsorra kerülnének. Aztán ugye "ember tervez, Isten végez"... Sosem lehet tudni, hogy zeneszerzőként kinek jutok az eszébe. Tavaly decemberben fejeztem be egy kéttételes művet Katherine Chi kanadai-amerikai zongorista felkérésére, aki a darabot még idén CD-re is veszi. A Barbie Blue Nyitányfantázia létrejötte is annak köszönhető, hogy a huntsville-i szimfonikusok mindenképpen szerették volna, ha első szezonom részeként tőlem is elhangzik valami.

- A budapesti Zeneakadémián a zeneszerzés mellett klarinétosként is lediplomázott. Milyen most a hangszerhez fűződő viszonya?

- Baráti. Mindketten igyekszünk nem megterhelni régi barátságunkat nehezen vagy egyáltalán nem kivitelezhető közös projektekkel. Viccet félretéve, évente kétszer-háromszor még eljátszom egy-egy darabot, de ennél többre nincs időm. Áprilisban Huntsville-ben Mendelssohn kétklarinétos Konzertstück-jében közreműködöm például. A másik szólista a zenekar első klarinétosa lesz. Aztán ugyanezt a darabot júniusban kaliforniai fesztiválomon is előadom, ha már egyszer ennyit kell, gyakoroljam.